شناسهٔ خبر: 15529 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«من روحانی هستم» صدای مستندسازان را درآورد

تعدادي از فيلمسازان و مستندسازان در واکنش به ايجاد فضاي امنيتي - نظامي نسبت به جريان «مستندسازي تاريخي» و حواشي اخير پيش آمده براي مستند «من روحاني هستم» بيانيه صادر کردند.

به گزارش «فرهنگ امروز»؛ به نقل از بانی فیلم؛ متن بیانیه به اینصورت است: چندي است که مستند «من روحاني هستم» که مبارزات رييس محترم جمهور دکتر حسن روحاني را به تصوير مي کشد در فضاي رسانه اي کشور منتشر شده است که متاسفانه با واکنشهاي غير طبيعي و غيرفرهنگي بسياري مواجه شد.

پيش از آن نيز با اکران‌هاي دانشگاهي و عمومي فيلم داستاني «لکه» مخالفت به عمل مي آيد. موضوعي که مجددا براي مستند «من روحاني هستم» نيز تکرار شد.

بايد گفت عرصه مستند و هنر، عرصه بيان حقيقت است و حقيقت همواره براي عده اي تلخ و ناگوار. اينکه برخي نزديکان يا حاميان رييس جمهور و نيز عده اي از مقامات بدون توجه به منابع يک مستند، اقدام به تخريب وجهه سازندگان آن بنمايند و يا آنکه مسئولين دانشگاه از ديده شدن يک اثر فيلم داستاني در جمع دانشجويان ممانعت کنند، مايه تأسف و نگراني براي فضاي فرهنگي کشور است. جاي اين سوال باقي است که حاشيه سازان، چه ضرري از انتشار برخي حقايق تاريخي مثل سوابق مبارزاتي و سياسي رييس جمهور متحمل مي شوند که اينگونه به مصاف آثار فرهنگي آمده اند؟ و يا آنکه چرا به يک فيلم داستاني مثل «لکه» که بر اساس وقايع اخير کشور توليد مي شود مجوز اکران حتي در يک جمع دانشجويي داده نمي شود؟

اگر برخي مسئولين تصويري از گذشته برساخته اند که با حقيقت انطباق ندارد، اين موضوع نبايد موجب شود تا مانع بازگويي و بارخواني تاريخ شويم.

تقليل عنوان يک فيلم مستند به «سي دي»، دگرگون نشان دادن محتواي آن و مانور بر واژه «تخريب»؛ همه گوياي اشتباه محاسباتي نسبت به شرايط پيچيده کشور و نمايانگر تلاشي خزنده و ضدفرهنگي در جهت خاموش کردن جريان توليد «مستندسازي تاريخي» است که عکس العمل جدي و سريع دست اندرکاران فرهنگي کشور را مي طلبد. بدين وسيله ما هنرمندان ضمن ابراز تاسف نسبت به وقايع پيش آمده و با حمايت از سازندگان اين گونه آثار، از مردم حقيقت جوي ايران به خاطر حمايت از اين اثر تشکر نموده و اميدواريم اين حمايت ها راه را بر روشن ساختن حقايقي بيشتر از تاريخ انقلاب اسلامي در آثار بعدي هموار کند.

همچنين از رياست محترم جمهور خواهانيم، با فراهم کردن شرايطي آزاد و به دور از حاشيه سازي رسانه اي براي هنرمندان، نگراني ما براي ادامه فعاليت هنري را برطرف نمايند.

نظر شما