شناسهٔ خبر: 15556 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

قوانین پیچیده و نظام اداری در ایران، سبک زندگی را تغییر داده است

نشست«سبک زندگی دینی» با حضور علیرضا احمدی رئیس کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب برگزار شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ علیرضا احمدی رئیس کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای این نشست درباره سبک زندگی گفت: رهبر انقلاب تا به امروز 30 مسأله را ذیل عنوان آسیب شناسی سبک زندگی دینی مطرح کردند و 91 کتاب درباره سبک زندگی ترجمه و تألیف شده است. ایشان سبک زندگی را بخش اساسی و حقیقی تمدن زندگی اسلامی معرفی کردند و عواملی چون خانواده، ازدواج، نوع مسکن و غیره را برای سبک زندگی بیان کردند.

علیرضا احمدی با اشاره به نظریات اندیشمندان،جامعه شناسان و روانشناسان نسبت به مقوله سبک زندگی عنوان کرد: گیدنز معتقد است که سبک زندگی مجموعه ای از رفتارهاست که مردم برای برآورده کردن نیازهای خود به کار می برند که گاهی جنبه هویت بخشی پیدا می کند و از این طریق افراد می خواهند خودشان را مقابل دیگران تعریف کنند.

رئیس کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره نظریه بوردیو نیز بیان کرد: وی سبک زندگی را در حوزه های کاری مختلف در زندگی، ساعات شبانه روز، لوازم و اساسیه خانه، آداب سخن گفتن، نوع مصرف و غیره می داند. وی معتقد است سبک زندگی بیانگر شأن و مشروعیت افراد و بازتاب زندگی اجتماعی است. همچنین مصرف در جامعه راهی برای نشان دادن تمایز طبقات اجتماعی مختلف است.

احمدی با اشاره به نظریه فاضلی به عنوان یک اندیشمند ایرانی که از نظریه های روانشناسی و جامعه شناسی استفاده کرده است،گفت: فاضلی معتقد است جامعه شناسان با ریشه های فکری کاری ندارند اما روانشناسان به رفتارهای اعتقادی و باورها و ارزش ها بیشتر معتقدند. بنابراین سبک زندگی طیف رفتاری است که افراد جامعه را تحت پوشش قرار می دهد.

وی ادامه داد: در نظام اسلامی آنچه از ما سر می زند منبعث از ایدئولوژی، محیط اجتماعی و پدیده هایی است که در آن اتفاق می افتد و این همان سبک زندگی است. رهبر انقلاب هم به سبک زندگی را در مظاهر زندگی نوین اعم از پیشرفت در سیاست،قدرت و تمدن و بعد محتوایی و روح حاکم بر تمدن اسلامی می داند. خانواده،نوع ازدواج،کسب و کار، نوع مسکن، نوع مصرف، نوع سفر، شیوه نظافت و تطهیر و غیره در حیطه سبک زندگی قرار دارد. البته ایشان به ریشه های فکری و حقوقی این مسأله نظر دارند.

احمدی افزود: وجهه اصلی هر تمدنی سبک زندگی و آداب زندگی اوست و ما هم تمدن غرب را براساس روح حاکم بر الگوهای تمدنی آن می شناسیم و باید جنبه های مثبت و منفی آن را مورد توجه قرار دهیم. رهبری می فرمایند که انقلاب با حضور مردم شکل گرفت و بعد از آن نهادهای جمهوری اسلامی مستقر شد و الان دولت اسلامی مستقر شده است و ما باید برای شکل گیری یک جامعه اسلامی کاری انجام دهیم تا یک جامعه اسلامی نمونه شکل گیرد و دیگران از ما الگو بگیرند.

رئیس کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح داد:دولت اسلامی باید تلاش های خودش را در این زمینه انجام دهد و علاوه بر بر اینکه به بحث پیشرفت می‌پردازد، روح حاکم بر جامعه را مد نظر قرار دهد و حکومت به کمک مردم زمینه اعتلای جامعه و فرهنگ عمومی را فراهم کند.

وی با اشاره به تأثیر هنر در سبک زندگی افزود: یکی از ضرورت ها بحث هنر است و تمدن غربی از هنر برای نهادینه کردن تمدن خودش استفاده می کند و ما در این زمینه کم کاری کرده ایم. از طرف دیگر فرهنگ ما تصفیه شده و یکسان نیست بلکه ملغمه ای از فرهنگ اسلامی، غربی است و باید آسیب شناسی شود.

احمدی درباره پاسخگویی به سبک زندگی الگو در تعالیم اسلامی اذعان کرد:مضامین و محتوای سبک زندگی در آموزه های دینی ما وجود دارد و در مباحث رفتاری،فقهی و ارزشی به آن پرداخته شده و برای هرکاری رفتار و آداب خاص خود تعریف شده است. بنابراین می توانیم برای سبک زندگی از منابع وحیانی خودمان استفاده کنیم و سبک زندگی را می توانیم به الگوی حاکم بر جامعه تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب به این اشاره داشته اند که در 35 سال گذشته در متن زندگی نتوانستیم پیشرفت کنیم؛ پس باید از غفلت های گذشته آگاه شویم و راهکارهای لازم را در این خصوص داشته باشیم. داشتن برنامه برای زندگی، مدیریت و رهبری در صحنه عمل و مراقبت از رفتار خودمان می تواند کارگشا باشد. علاوه بر برنامه نیاز به رهبری تحول آفرین داریم تا سبک زندگی اسلامی را گفتمان رایج زندگی مان قرار دهیم. تحول نیاز به مدیریت دارد تا اخلاق، معنویت و معرفت الهی در جامعه حاکم شود.

رئیس کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: اگر در حکومت داری بتوانیم کشور نمونه و امت وسط باشیم، می توانیم الگوی جریان بیداری اسلامی باشیم. هزاران موضوع مرتبط با سبک زندگی وجود دارد و یکی از همکاران ما 60 هزار موضوع مرتبط را به دست آوردند. رفتار فردی، امانتداری، خودآرایی، تفریحات سالم، انس و استحکام خانواده، حجاب و پوشش، طلاق، بهداشت، سلامت اداری، رفتار اجتماعی، رزق حلال، استانداردهای رفتاری و فرهنگ اجتماعی رانندگی و هزاران موضوع فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی دیگر جزو سبک زندگی محسوب می شود.

علی احمدی اظهار کرد: نمونه های عینی مثل بستن کمربند ایمنی، گلریزان برای زندانیان،مشارکت مردم در جبهه و جنگ،کمک به زلزله زدگان و گرامی داشت یوم الله در حال حاضر در جامعه درونی شده و سبک زندگی سالم هستند.

وی گفت: در حال حاضر بسیاری از چیزهایی که استفاده می کنیم، تجملی و مصرف کاذب است. رشد جمعیت ما قابل قبول نیست و باید بیشتر باشد. سودپرستی و منفعت طلبی شخصی در زندگی وجود دارد و معامله گری سیاسی که برخی دوستان انجام می دهند، آسیب های جدی است که به فرهنگ و سبک زندگی ما وارد شده است.

احمدی همچنین درباره عوامل موثر بر سبک زندگی تشریح کرد: وسایل ارتباط جمعی و تلویزیون بسیار در سبک زندگی موثرند و عقاید و باوردهای فرزندان ما را رسانه های جمعی شکل می دهند. بازی های رایانه ای و امپریالیسم خبری و رسانه ای و همچنین علوم اجتماعی با مبانی اومانیسم و سکولاریسم زندگی ما را تحت الشعاع قرار می دهد.

وی افزود: امروز صداقت در نظام اداری ما باعث دردسر می شود و قوانین پیچیده انبوهی از چیزهایی آفریده که سبک زندگی را تحت تأثیر قرار می دهد. همچنین رفتار گروه های مرجع مثل هنرمندان و روحانیان سبک زندگی ما را متحول می کند. شهرنشینی و مهاجرت از روستا به شهر باعث تغییر سبک زندگی شده است.

رئیس کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ویژگی های سبک زندگی سالم گفت: سبک زندگی تابع تفسیر افراد از زندگی و نظام ترجیحات اوست. هدف مداری در زندگی و ایمان به هدف اهمیت دارد. سبک زندگی در عصر حاضر موضوعی انتخابی و اختیاری است و نمی شود کسی را مجبور به انتخاب یک نوع سبک زندگی کرد. سبک زندگی عامل هویت بخشی به آحاد جامعه است و به صورت دینامیک در حال تغییر است اما ارزش های آن می تواند ثابت باشد.

احمدی افزود: سبک زندگی ما با فناوری عجین است و الان ابزاری برای استفاده افراد خاص نیست و طبعا استفاده از فناوری ایدئولوژی می آفریند و سبک زندگی ما را تغییر می دهد. سبک زندگی یک مجموعه یک پارچه است که تغییر در سبک زندگی نیازمند تغییر رفتار گروه های مرجع دارد.

وی در پایان گفت:شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تغییر سبک زندگی راهکارهایی چون طراحی و گفتمان سازی الگوی ارتباطات در فضای مجازی و اجتماعی و توجه به الگوی زندگی اسلامی، معماری و شهرسازی و همچنین مهندسی فرهنگی را به کار برده است.

نظر شما