شناسهٔ خبر: 15557 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دولتی بودن فرهنگ، عامل بزرگ ناکارآمدی دستگاه های فرهنگی

نشست مجمع ناشران ظهر امروز در سالن نشست های یاس بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ در این مراسم که به منظور هم اندیشی و بیان دیدگاه ها و مشکلات فعالان حوزه نشر صورت گرفت مدیران نشریات مختلف حضور داشتند و هرکدام مسائل ومشکلات نشر را مطرح کردند.

در ابتدای این نشست فضائلی مدیر عامل انتشارات سروش گفت: ما انتظار نداریم که رئیس جمهور محترم در مقام کارشناس قرار بگیرد و باید در حوزه نشر از مشاوران امین و کاربلد خود کمک بگیرد زیرا اگر به دنبال این باشیم که تغییر در حوزه نشر صورت بگیرد حتما باید از راه کارشناسانه و بر طبق اصول باشد.

مدیر عامل انتشارات سروش اظهار داشت: یک گام دیگر که باید در زمینه نشر به دنبال آن باشیم این است که مشکلات و اولویت های این صنعت مشخص و در جهت حل آن قدم گذاشته شود زیرا صرف بیان چند مشکل هیچ نتیجه ای در پی نخواهد داشت و ما باید در راه حل مسائل حوزه نشر ثابت قدم باشیم.

در ادامه ی این برنامه فقیه مدیر انتشارات شاهد نقش دولت را در کمک به نشر ساماندهی کاغذ دانست و تشریح کرد: صنعت چاپ در حوزه کاغذ امروز به خارج وابسته است اما نیاز به کمک دولت دارد و این مسئله باید در الویت دولت قرار بگیرد. متاسفانه در نمایشگاه امسال ما با کاهش محسوس فروش رو به رو هستیم زیرا قیمت بالای کاغذ و به تبع آن فیمت بالای کتاب موجب آن شده است تا استقبال از کتاب کاهش یابد.

مدیر انتشارات شاهد افزود:راهکارهایی وجود دارد تا وضعیت کتاب و نشر کشور از این حالت خارج شود و مهمترین راهکار از یک سو حمایت دولت از کارخانه هایی است که ورشکسته شده اند و از سوی دیگر ایجاد زیر ساخت های جدید برای بهبود وضعیت چاپ کشور است.

وی در ادامه صحبت های خود به قانون ممیزی اشاره و تصریح کرد: قانون دولت را ملزم کرده است که ممیزی را به صورت متوازن انجام دهد اما متاسفانه برخی به دنبال حذف ممیزی هستند. چگونه می توان در حوزه جسم ما مراقبت داشته باشیم اما در حوزه فکر و اندیشه مراقبت نباشد؟ لذا باید یک استانداردی در این زمینه تعریف و عملیاتی شود و ممیزی را به عنوان بهداشت چاپ در نظر بگیریم. اگر چنین حرکتی صورت بپذیرد ما شاهد خواهیم بود که با توجه به اسناد بالا دستی و قانون یک برنامه مدون شکل گرفته و خارج از تندروی ها و کندروی ها و براساس یک اعتدال واقعی فرهنگ کشور متعالی گردد.

کریمی پور مدیرعامل سابق انتشارات روایت فتح مهمان دیگر این برنامه بود که منشور مطالبات ناشران از دولت را نیازمند اولویت بندی دانست و تشریح کرد: علاوه بر اولویت بندی ما باید به هدف نیز توجه کنیم. یعنی علاوه بر فرایند هدف را نیز مد نظر قرار دهیم. مطالباتی را که امروز ما مطرح می کنیم باید یک مطالبات قابل تعمیم باشد و بتواند خواسته همه ناشران را در بر بگیرد.

مدیرعامل سابق انتشارات کیهان گفت: ما باید آنچه را که رهبر انقلاب در حوزه نشر از ما انتظار دارند را با جدیت دنبال کنیم زیرا خواسته های مقام معظم رهبری همان چیزی است که ما به عنوان مشکلات ناشران مطرح می کنیم.البته صرف بیان مشکل نمی تواند راه گشا باشد و باید سعی کنیم برای اجرای خواسته ها و رفع مشکلات خود جدیت داشته باشیم.
وی در پایان صحبت های خود به مشخص نبودن جایگاه مجمع ناشران را از مشکلات این بخش دانست و تصریح کرد: متاسفانه هیچ جایگاه مشخص و مدونی برای مجمع ناشران در نظر گرفته نشده است. اگر جایگاهی برای مجمع تعریف نشود ما شاهد این خواهیم بود که خواسته های ناشران به گوش دولت نخواهد رسید.

در ادامه این نشست عطایی مدیر عامل انتشارات قدر ولایت به بیان دیدگاه خود پرداخت.

عطایی تعریف یک محدوده مشخص را برای عملکرد فرهنگی دولت ضروری دانست و تشریح کرد:ما از دولت این توقع را داریم که در محدوده خودش که همان سیاستگذاری و اجرا است حرکت کند و نظریه پردازی و تفسیر را بر عهده متخصصان این حوزه بگذارد. زیرا حضور افراد غیر متخصص در حوزه فرهنگ بیش از هرچیز دیگر ضربه زننده خواهد بود.

مدیر عامل انتشارات قدر ولایت علت ناکارآمد بودن دستگاه های فرهنگی را دولتی بودن آن ها عنوان و تصریح کرد: نهادی چون شورای عالی انقالب فرهنگی که مسئول سیاستگذاری و تدوین نقشه جامع فرهنگی برای کشور در سطح کلان است هنوز نتوانسته است که به اهداف خود نایل آید زیرا ریاست ان بر عهده رئیس جمهور است و تعداد زیادی از اعضای این شورا را وزرا تشکیل می دهند.

وی اظهار داشت: حداقل کاری که ما باید به دنبال آن باشیم تدوین یک نقشه راه جامع در حوزه ترویج فرهنگ کتاب خوانی است. یک نقشه جامع که بتواند در حوزه تولید و توزیع نیز راه گشا باشد و نوع نگاهی که به کتاب دارد یک کالای اقتصادی نباشد و از کتاب به دنبال خروجی و اعتلای فرهنگی کشور باشد.

در بخش دیگر این برنامه فاضلی مدیر انتشارات آهنگ قلم مشهد ضعف قانون و حقوق مولفین و ناشران را به عنوان دو مشکل بزرگ حوزه نشر دانست و بیان داشت:متاسفانه یک قانون جامع و مانع و بدون خلا برای حمایت از نشران وجود ندارد و ما شاهد ان هستیم که به راحتی یک کتاب توسط ناشران دیگر به چاپ می رسد و اگر ناشری اول شکایتی را صورت دهد باید وقت و هزینه ی زیادی را بپردازد و در نهایت نیز به نتیجه نمی رسد.

فاضلی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات این حوزه حضور ناشران جدید و ورود به عرصه کتاب است. اکثر این ناشران به دنبال گرفتن پروانه نشر بوده اند و برای کسب این پروانه تنها به چند سوال ساده پاسخ داده اند و هیچ تخصصی در این زمینه ندارند و تنها نتیجه ای که از فعالیت آن ها حاصل می شود ضربه به کار ناشران متخصص و با تجربه است.
سعید مکرمی مدیر انتشارات عصر داستان آخرین مهمان این برنامه بود.

مکرمی گفت: اینکه رئیس جمهور در رابطه با ممیزی می گوید که مردم خود می دانند چه بخرند و چه چیزی را نخرند تا حدودی در سال های اخیز به چشم خورده است. اما این نباید به معنی حذف ممیزی در حوزه کتاب باشد.

مدیر انتشارات عصر داستان به لزوم هم اندیشی پیرامون مسائل و مشکلات حوزه نشر اشاره و تشریح کرد: اگر ما بتوانیم راهکارها و تفکرات خود را در زیر چتر انقلاب اسلامی گردآوری کنیم،خواهیم توانست صدای خود را به گوش دولت برسانیم و حرف ها و خواسته های خود را تبدیل به یک هژمونی کنیم و دولت را به این موظف کنیم که در زمینه مسائل و مشکلات کتاب به ما مراجعه کند.

نظر شما