شناسهٔ خبر: 15708 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

از نگاه ساختارشکنانه تا توجه به هویت در آثار زنده یاد پیرافکن

مراسم بزرگداشت زنده یاد صادق پیرافکن با تأکید بر نگاه ساختارشکنانه او در عکاسی و توجه به هویت ایرانی در آثار او برگزار شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ مراسم بزرگداشت اولین سالگرد درگذشت «صادق پیرافکن» هنرمند عکاس معاصر با حضور جمعی از هنرمندان و مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد عصر روز جمعه ۱۹ در موزه هنرهای معاصر ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمد ملانوروزی مدیرمرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد با ابراز تأسف نسبت به از دست دادن هنرمند توانمندی چون صادق پیرافکن خاطرنشان کرد: صادق پیرافکن همواره زنده است او همواره از مرگ آگاه بود و با آثاری که از خود به جای گذاشت نشان می‌داد که قدر زندگی را می‌داند و مرگ را همواره در کنار خود حس می‌کند.

مدیر موزه‌های هنرهای معاصر ایران ادامه داد: پیرافکن یکی از بنیان‌گذاران هنر معاصر عکاسی ایران بود او کسی بود که از قالب عکاسی سنتی به خانش و دیدگاهی نو در عکاسی معاصر رسید. او تاریخ و گذشته را به خوبی می‌شناخت اما هرگز در گذشته نماند و آثاری را خلق کرد که برای همیشه در تاریخ هنر ایران مانده است.

ملانوروزی با بیان اینکه شاید فقط چند هنرمند آثار هنری معاصر را به خوبی درک کرده باشند، گفت: حضور پیرافکن در بسیاری از رویدادهای بین المللی وخلق آثاری چون عاشورا، زورخانه، چغازنبیل و ... بخشی از آثار او بودند که برای ما به یادگار ماندند.

او فقدان پیرافکن را ضایه‌ای دردناک خواند و گفت: هر روزی که می‌گذرد بیشتر خلأ این هنرمند بزرگ را حس می‌کنیم و خوشحالم که موزه هنرهای معاصر توانسته قدردان چنین هنرمندان بزرگی باشد.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در ادامه این مراسم پیامی که از سوی انجمن عکاسان ایران به مناسبت فرارسیدن اولین سالروز درگذشت صادق پیرافکن در موزه هنرهای معاصر داده شده بود قرائت شد.

در بخشی از این پیام آمده بود:

پیرافکن عکاسی بود که عکاسی را از جمله ابزارهای ارائه خلاقیت‌های ذهنی و هنرمندانه خود می‌دانست...ما ترجیح می‌دهیم پیام کلیشه‌ای تسلیت را حذف کنیم و تنها بگوییم متأسفیم از زود رفتن‌های نابهنگام و توقف خلق آثار بیشتر.

در بخش دیگری از این مراسم حمید سوری مدرس و هنرمند با ابراز تأسف از حضور جمع اندکی از علاقه مندان و هنرمندان در مراسم سالروز درگذشت صادق پیرافکن گفت: شاید زمان و مکان برگزاری این مراسم مناسب نبوده و یا متأسفانه بسیاری هنوز با موزه هنرهای معاصر آشتی نکرده‌اند. با این حال صادق پیرافکن حق بیشتری را بر گردن هنر ایران دارد.

او ادامه داد: پیرافکن هنرمندی بود که از محدوده‌های سنتی و کلاسیک عکاسی فراتر رفت و آثاری را خلق کرد که در هنر عکاسی ایران ماندگار شد.

این مدرس هنر با بیان اینکه پیرافکن خلوص و نابگرایی عکاسی را به پرسش می‌گرفت خاطرنشان کرد: صادق پیرافکن به سبک سنتی عکاسی تلنگرهایی را زد و از زبانی استفاده کرد که به تجربیات، دغدغه‌ها و سابقه تئاتری او باز می‌گشت.صادق پیرافکن در گذر از محدوده سنتی به محدوده معاصر و نوین عکاسی قدمهای بسیار بلندی را برداشت و با نگاهی خلاقانه و نو به عکاسی نگاه می‌کرد.

سوری در ادامه با برشمردن ویژگی‌های هنری عکاسی پیرافکن اضافه کرد: او نگاهی خلاقانه و متناسب با موضوع به آثار هنری داشت. در ایران متأسفانه گاهش شاهدیم برخی از جوانان حس می‌کنند هر نوع ساختار شکنی خوب است اما پیرافکن این ساختار شکنی را برای بیان حرف‌های خود انجام می‌داد.ویژگی دیگر آثار او نگاه زیباشناسی او بود نگاهی که برگرفته از نگارگری ایرانی است.

او خاطرنشان کرد: توجه او به موضوعاتی که در آن به فعالیت می‌پرداخت بسیار حائز اهمیت است هویت از جمله مسائل مهم و دغدغه همیشگی او در آثارش بوده است. پیرافکن به خوبی می دانست چگونه باید پیچیدگی هویت را مطرح کند.

سوری با بیان اینکه آثار پیرافکن به گونه ای بود که نمی‌توان به راحتی درباره‌اش حرف زد اظهار کرد: کاری که این هنرمند انجام می داد آنچنان ساختارشکنانه و تابو بود که هنوز هم به راحتی نمی توان درباره آن اظهار نظر کرد. باید تأکید کنم که تأثیرگذاری پیرافکن نسبت به سایر عکاسان و هنرمندان بیشتر بوده است.

این استاد هنر خاطرنشان کرد: صادق پیرافکن یکی از صادق‌ترین هنرمندان معاصر ما بود اما وقتی آثارش در سطح جهانی مورد توجه قرار گرفت نقدهایی نیز به او وارد شد. اما فراموش نکنیم آنچه که این هنرمند بزرگ انجام داد هیچ گاه در جهت مصرف گرایی نبود و چه با او موافق باشیم و چه نباشیم این هنرمند راهی را در هنر ایران گشود که در تاریخ می‌ماند.

سخنران پایانی این مراسم نیز محسن کریمی راهجردی بود که شخصیت صادق پیرافکن را متفاوت از دیگران عنوان کرد و گفت: او حتی در دوران نوجوانی که بسیاری از همسالانش در اوقات فراغت به فعالیت‌های دیگر می‌پرداختن از مطالعه و فراگرفتن عکاسی دست برنداشت. پیرافکن روحی ناآرام داشت و به هر طریقی در زندگی اش منشأ خیر بود.

او در ادامه متنی کوتاه را در ستایش صادق پیرافکن خواند و گفت: وجود پیرافکن همواره پر از رنج و غم بود تو برای همه ما خبری داشت و می‌گفت جهان آن طوری نیست که می‌نماید و باید چشم ها را در آن شست. او جهان را جور دیگری می‌دید و به کند و کاو در آن می‌پرداخت.

در حاشیه این مراسم نیز مجموعه‌ای از آثار زنده یاد صادق پیرافکن با حضور خانواده او و جمعی از علاقه مندان به نمایش درآمد.

به گزارش تسنیم، صادق پیرافکن عکاس و هنرمند معاصر ایران در سال ۱۳۴۲ در شهر کربلا متولد شد. او سال ۱۳۶۹ در رشته عکاسی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. پیرافکن نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی متعددی در ایران و خارج از کشور چون آمریکا، فرانسه، کانادا، بلژیک و ... برگزار کرد. برخی از آثار این هنرمند عکاس در مجموع‌های ثابت و موزه های مختلفی همچون موزه بروکلین نیویورک، موزه بریتانیا و موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود. این هنرمند سرانجام روز ۱۹ اردیبهشت ماه ۹۲ پس از یک دوره مبارزه با بیماری سرطان در سن ۴۷ سالگی درگذشت.پیکر این هنرمند در جوار حرم عبدالعظیم حسنی در شهرری به خاک سپرده شد.

نظر شما