شناسهٔ خبر: 15722 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نمایشگاه کتاب، نمایشگاه سیم‌کارت و لوح فشرده شده است

شاعر کتاب «سکته ملیح» گفت: نمایشگاه امسال همچون همیشه است و ما بیش از آنکه در این نمایشگاه کتاب ببینیم، سیم کارت و لوح فشرده می‌بینیم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ سعید بیابانکی که کتاب جدید خود به نام «سکته ملیح» را همزمان با بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی تاب تهران رونمایی کرد وی گفت: کار سرودن و تدوین این کتاب سه سال طول کشید. «سکته ملیح» در واقع یکی از اختیارات شاعری در عروض است و من به دلیل بار طنز این اسم تصمیم گرفتم که نام این کتاب را «سکته ملیح» بگذارم. نکته جالب جایی است که روزنامه‌ها نوشته بودند «سکته ملیح» سعید بیابانکی و از آن پس هرکس من را می‌دید می‌گفت الحمدالله بهتر هستید؟

وی در رابطه با ممیزی کتاب اظهار داشت: واژه ممیزی بار منفی دارد. ما باید نام ممیزی را تغییر دهیم و از واژهٔ کار‌شناسی استفاده کنیم. کتاب‌ها باید از لحاظ فنی و محتوایی کار‌شناسی شوند تا مشخص شود که آیا کتاب ارزش چاپ دارد؟ بعضی از کتاب‌ها هستند که هیچ مشکل محتوایی ندارند اما از لحاظ فنی به درد چاپ نمی‌خورند. قانون نشر ما کلی است و این باعث شده است که افراد یک برداشت سلیقه‌ای نسبت به این قانون داشته باشند، لذا اگر قانون نشر ریز‌تر و مصداقی‌تر شود، شاید همه مشکلات را حل کند.

این شاعر تصریح کرد: من به کار‌شناسی در حوزه کتاب معتقدم، زیرا هرچیزی ارزش چاپ ندارد. قانون نشر می‌گوید چیزی می‌تواند چاپ شود که مخل مبانی اخلاقی نباشد و به مقدسات توهین نکرده باشد. به نظرم وقتی یک کتاب چاپ می‌شود، وزرات ارشاد همچون فیلم‌های سینمایی باید درجه گذاری کند. باید به لحاظ محتوایی یک ارزش گذاری و داوری شده باشد.

بیابانکی در رابطه با جشنواره شعر فجر و عدم تطابق برخی آثار با مفاهیم انقلاب اسلامی گفت: به نظر من اشکال از اسم است؛ این جشنواره یک جشنواره شعری است که در جمهوری اسلامی برگزار می‌شود و لزوما نباید با انقلاب اسلامی ارتباط مستقیم داشته باشد. نام جشنواره، فجر است به دلیل اینکه در دهه فجر برگزار می‌شود. ما نباید اشعار مختلف را جدا کنیم و فقط برخی از اشعار را به جشنواره راه دهیم.

این شاعر و طنز‌پرداز در ادامه گفت: ما باید به یک چیزی احترام بگذاریم. اگر ما یک وزارتخانه‌ای به نام وزارت ارشاد داریم و معتقدیم که براساس یک چارچوب به کتاب مجوز داده می‌شود و منتشر می‌شود، باید از اثر حمایت کنیم. اینکه بگوییم چرا به فلان کتاب مجوز داده شده است و نباید منتشر شود بحث‌های سلیقه‌ای است. اگر چیزی چاپ شد نباید به آن حمله کرد، به خصوص شعر که یک معقوله کار‌شناسی شده است و بر اساس معیارهای کار‌شناسانه به کتاب مجوز داده می‌شود.

وی در پایان در خصوص نمایشگاه با زبان طنز گفت: نمایشگاه امسال همچون همیشه است و ما بیش از آنکه در این نمایشگاه کتاب ببینیم، سیم کارت و لوح فشرده می‌بینیم.

به گزارش تسنیم، آخرین کتاب سعید بیابانکی با نام «سکته ملیح» با اختلاف چندروزه پس از فروش در نمایشگاه کتاب رونمایی شد و در غرفه انتشارات «شهرستان ادب» قابل دسترسی است.

نظر شما