شناسهٔ خبر: 15827 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سهیل محمودی عواید فروش 70 تابلوی شعرش را وقف کودکان مناطق محروم کرد

سهیل محمودی شاعر، تعداد 70 تابلوی خوشنویسی از شعرهایش را به کمک یک موسسه خیریه، وقف کودکان مناطق محروم کشور و مدرسه‌سازی برای آنها کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، در نشستی خبری که صبح امروز یکشنبه ۲۱ اردیبهشت و به همین منظور در محل انجمن شاعران ایران برگزار شد، محمدعلی کریمی مدیر روابط عمومی موسسه خیریه مهر گیتی در سخنانی از برپایی نمایشگاهی از تابلوهای خوشنویسی با مضمون شعرهای سهیل محمودی از روز جمعه هفته جاری ۲۶ اردیبهشت به مدت ۴ روز در فرهنگسرای نیاوران خبر داد.

وی در خصوص این فعالیت خیریه بیان کرد: هیچ نفع و انتفاعی از این کار، عاید آقای محمودی نخواهد شد و تمامی درآمد حاصل از این کار صرف کودکان مناطق محروم می‌شود. در این طرح ۷۰ تابلوی خوشنویسی با مضمون شعرهای سهیل محمودی که توسط ۲۵ نفر از خوشنویسان کشورمان هنرآرائی شده، طی چهار روز در گالری فرهنگسرای نیاوران به معرض خرید خیرین گذاشته خواهد شد و تمامی درآمد حاصله نیز صرف کودکان مناطق محروم خواهد شد.

به گفته کریمی، اسامی هنرمندان خوشنویسی که شعرهای سهیل محمودی را خوشنویسی کرده‌اند و حاضر شده‌اند پس از عودت دادن آنها به این شاعر، تابلوها را در این حراج خیریه به اشتراک بگذارند، به این شرح است: اسرافیل شیرچی، حسین غلامی، رسول مرادی، رضا عمادی، رحیم مرزدارائی، حمیرا حیدری، روح الله دلخوانی و محمدرضا میرفندرسکی، احمد محمدپور، حمید اکبری، داریوش یزدانی، ستاره قانع، شیرین شارستانی، محمد حیدری، ایرج نعیمائی، احسان بحیرایی، علیرضا فردیاوری، احمد آریامنش، صادق منصوری، شهروز نوراللهی، مرضیه فریدون نیا، پیمان پیروی، خلیل کویکی، حسن جعفرتبار و صبا گلباز.

مدیر روابط عمومی موسسه خیریه مهر گیتی به فعالیت‌های این موسسه خیریه هم اشاره کرد و گفت: موسسه خیریه مهر گیتی بیش از ۸ سال است که تاسیس شده و دارای مجوز از وزارت کشور است. این موسسه با مشارکت خیران تاکنون بیش از ۸۰ مدرسه در مناطق محروم و عمدتا مرزی کشور ساخته است که ۳۵ باب آن در سیستان و بلوچستان بوده است. نحوه مشارکت ما با خیران به این شکل است که مدارسی را که سازمان نوسازی مدارس کشور ۳۰ تا ۵۰ درصد به پیشرفت فیزیکی رسانده، تحویل می‌گیریم و آنها را با کمک خیران تکمیل می‌کنیم.

کریمی همچنین از افتتاح چند مدرسه در خرم آباد در سه شنبه هفته جاری و با کمک خیران خبر داد و گفت: در حال حاضر ۷۰۰ دانش آموز تحت پوشش موسسه مهر گیتی هستند که خیران ماهیانه ۳۰ هزار تومان به حساب آنها واریز می‌کنند. یکی دیگر از کارهای ما اجرای طرح «رایبه»، (رایانه برای همه) است که طی آن ما کامپیوترهای مستعمل را از مردم تحویل می‌گیریم و پس از ارتقاء آنها چه بخش‌ هارد و چه قسمت CPU، این کامپیوترها را تحویل مدارس مناطق محروم می‌دهیم به شرط اینکه دانش‌آموزان از آنها استفاده کنند. تا الان هم بالغ بر یک هزار و ۳۰۰ کامپیوتر به مناطق محروم اهدا کرده ایم.

این مقام مسئول در موسسه خیریه مهر گیتی همچنین در اهدای طرح صندوق کتاب این موسسه در نمایشگاه کتاب امسال خبر داد و بیان اینکه شعار موسسه خیریه مذکور، ایرانی عاری از تبعیض و فقر فرهنگی است، تاکید کرد: ما این طرح را با کمک اساتیدی مانند مصطفی رحماندوست، سهیل محمودی، ساعد باقری، بیوک ملکی، افسانه شعبان نژاد و فاطمه سالاروند اجرا کردیم و قصد داریم آن را در مراکز و موسسات انتشاراتی و همچنین برخی مساجد کشور ادامه دهیم. در این طرح از کتاب‌هایی که پیش تر توسط مردم خوانده شده اند و یا حتی کتاب‌های نو در صندوق مربوطه گردآوری و به مناطق محروم اهدا خواهند شد که تعداد این کتاب‌ها تا پایان دیروز (آخرین روز نمایشگاه کتاب) بالغ بر دو هزار جلد بوده است.

وی همچنین از اهدای دو میلیون جلد کتاب به مناطق محروم کشور توسط موسسه متبوعش و با همکاری موسسه خانه کتاب و نیز نشر گل‌واژه خبر داد.

در این نشست خبری همچنین سهیل محمودی شاعر در سخنانی با اشاره به تعلق خاطرش به موسیقی و خوشنویسی گفت: طی سال‌های متمادی، دوستان خوشنویس آثاری از من را می‌نوشتند و بعد هم به عنوان کادو به خانه ما می‌آوردند و خلاصه خانه ما پر شده بود از این تابلوهای ارزشمند قیمتی. من همیشه فکر می‌کردم که چگونه می‌شود قدم خوبی در این خصوص برداشت و طوری بشود که روزی این تابلوها برگردد به جامعه و سود آن هم به خود جامعه برسد.

وی افزود: من زمانی که با موسسه مهر گیتی گره خوردم و با این دوستان که عاشقانه در حوزه مدرسه سازی می‌کنند، آشنا شدم، فکر کردم می‌شود این تابلوها را به این موسسه خیریه واگذار کنم و این شد که علاوه بر ۲۷ تابلوی خوشنویسی که در منزل داشتم، با دوستان خوشنویس دیگرم هم تماس گرفتم و از آنها می‌پرسیدم که آیا از نوشته‌های من در خانه یشان، تابلویی دارند؟

این شاعر ادامه داد: به مرور این دوستان به من اطلاع می‌دادند که تعدادی از تابلوهایی که با مضمون شعرهای من خوشنویسی کرده‌اند، نزد آنها است؛ دو قطعه ارزشمند از این تابلوها نزد استاد محمد حیدری بود که به ما واگذار شد. استاد رسول مرادی هم یک تابلو کار کرده بود که آن را به ما واگذار کرد. استاد صادق منصوری هم از بین بیش از ۱۸ قطعه‌ای که نزد خود داشت، ۱۸ قطعه را فرستاد. آقایان احمد محمدپور، کویکی و پیروی هم تابلوهای نقاشی‌خط ارزنده ای آفریده بودند که آنها را در اختیار ما گذاشتند و در مجموع بیش از ۷۰ تابلو گردآوری شد.

وی با اعلام اینکه موسسه خیریه مهر گیتی صد د صد عقاید این کار خیریه را صرف کار برای کودکان مناطق محروم می‌کند، از اسرافیل شیرچی استاد خوشنویسی به عنوانی یکی از کسانی که به او در این کار خیر انگیزه داده است، یاد کرد و گفت: ایشان می‌گفت که برخی از هنرمندان اگر فقط یک بار خانه شان را غبارروبی کنید، ۵۰ تابلوی نفیس در آنها پیدا می‌شود اما چرا این تابلوها در این خانه‌ها محبوس است و این در حالی است که سال‌ها است از مرگ این بزرگان می‌گذرد؟

سهیل محمودی گفت: متاسفانه بعضی امور خیریه به فراموشی سپرده شده اند و جامعه ما به جامعه خودخواهی تبدیل شده است، مصداق آن را هم می‌توان سر چهارراه‌ها دید که هیچ کس به هیچ کس نوبت عبور نمی‌دهد!

این شاعر با بیان اینکه از شعر معروف امام رضا (ع) او، چند تابلو خوشنویسی شده است، یادآور شد: یکی از این تابلوها که آن را استاد کابلی خوشنویسی کرده بود، چند سال پیش به قیمت ۱۰ میلیون تومان فروخته شد و یکی دیگر هم ۵ میلیون تومان.

این شاعر در پایان سخنانش با بیان اینکه زنده یاد محمد نوری هیچ گاه برای اجرا روی صحنه نمی‌رفت مگر اینکه به نفع یک مجموعه عام المنفعه باشد، تاکید کرد: برای من مهم این بود که این قدم در جامعه برداشته شود؛ چرا که احساس می‌کنم جامعه ما به این قبیل فعالیت‌ها نیاز دارد.

نظر شما