شناسهٔ خبر: 15839 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اولین گام جشنواره «بسم‌الله» برداشته شد

طبق توافق انجام شده جشنواره «بسم الله» با ماه مبارک رمضان در موسسه اکو و فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود.

به گزارش «فرهنگ امروز»؛ به نقل از بانی فیلم؛  این جشنواره هنری شامل دو بخش «لوگوتایپ» و «پوستر» با موضوع بسم الله و اسماء الحسنی است.

یازدهمین جشنواره بین المللی بسم الله با هدف ایجاد زمینه ای مناسب برای ارتباط فرهنگی و تبادل تجربه های هنری میان هنرمندان جوامع اسلامی و سایر ادیان توحیدی، بسترسازی برای حضور هنرمندان سراسر جهان در عرصه قرآنی و ارائه و رقابت همزمان آثار آنان، تقویت و ارج نهادن به تلاشهای خلاقانه هنرمندان در عرصه هنرهای معنوی، شناسایی آثار برتر برای حضور در مجامع هنری بینالمللی و ایجاد زمینه مناسب برای حضور همزمان آثار اساتید صاحبنام عرصه خوشنویسی و گرافیک معاصر ایران با آثارهنرمندان جوان برگزار می شود.

این نمایشگاه در دو بخش نمایش همگانی و نمایش افتخاری برپا می شود. بخش نمایش همگانی شامل کلیه آثار انتخاب شده توسط کمیته انتخاب بین المللی است و بخش نمایش افتخاری شامل آثار مهمانان افتخاری و اساتید پیشکسوت خوشنویسی و نقاشیخط با موضوع آیه مبارک بسم الله و ادعیه و مناجات کوتاه است و هر هنرمند می تواند در هر بخش گرافیک حداکثر 4 اثر خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

آثار ارسالی به این جشنواره باید در طول سال 92 خلق شده و در هیچ جشنواره دیگری شرکت داده نشده باشد و آخرین مهلت دریافت آثار به یازدهمین جشنواره بین المللی بسم الله تا پایان روز 25 اردیبهشت 93 است.
شرکت تمامی ادیان توحیدی در بخش های مختلف جشنواره آزاد است. آثار بخش گرافیک می تواند به صورت کالیگرافیک یا خوشنویسانه، آیکونیک یا تصویری (شمایلی)، تایپوگرافیک یا حروفچینانه و هند راینینگ یا دست نویسانه باشد و  آثاربخش پوستر (آیه بسم الله، اسماء الحسنی و اسماء متبرکه) و رمضان حتما باید به گونه ای باشند که بتواند با مخاطبان رابطه بصری و معنایی ایجاد کند به این معنا که در پوسترها به وجه رسانهای بودن، پیامرسانی و کاربردی بودن پوسترها توجه شود. در ضمن ذکر عنوان ( یازدهمین جشنواره بین المللی بسم الله ) در این دو موضوع پوستر ضروری است.

این آثار 5 تا 10 خردادماه داوری خواهد شد و  در تیرماه و مردادماه سال 93 همزمان با ماه مبارک رمضان نمایشگاهی از آثار راه یافته به جشنواره برپا خواهد شد.

برهمین اساس نفر اول در هر بخش تندیس ،لوح افتخار و مبلغ 30.000.000 ریال، نفر دوم هر بخش تندیس،لوح افتخار و 20.000.000 ریال و نفر سوم هر بخش تندیس، لوح افتخار و 10.000.000 ریال در نظر گرفته شده است.جایزه مؤسسه به یک اثر ویژه به مبلغ 40.000.000 ریال نیز از دیگر جوایز این جشنواره است. آثار بخش اکسپوی جشنواره در صورت تمایل هنرمندان به نفع افراد کم بضاعت مبتلا به سرطان به فروش خواهند رسید و نمایشگاه به صورت دوره ای در مجامع هنری و بین المللی به نمایش گذاشته خواهد شد.

نظر شما