شناسهٔ خبر: 15854 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خود پسندی وخود محوری علت افت بزرگان سینما است

بزرگان خیلی خودشان را قبول دارند و خودشان را محور همه چیز می‌دانند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ "شهرام خرازی‌ها"، منتقد سینما، درخصوص افت بزرگان سینما گفت: تصور من این است که بزرگان سینما (البته اگه واقعا شایسته این لقب و عنوان باشند) خیلی خودشان را قبول دارند، فیلمنامه فیلم‌هایشان را باید حتما خودشان بنویسند و حاضر نیستند نوشته‌های دیگران را فیلم کنند اگر هم راضی به فیلم کردن سناریوی دیگران شوند، حتما نام خود را هم ردیف فیلمنامه‌نویس یا فیلمنامه‌نویس‌ها می‌گنجانند یا از عنوان بازنویس فیلمنامه استفاده یا بهتر است بگویم شو استفاده می‌کنند. بزرگان سینما شعار کارگروهی "تیم ورکی" را می‌دهند اما در عمل خودشان محور علت العمل همه چیز هستند ( که البته نیستند).  

وی ادامه داد: سینمای ایران در حال از دست دادن تماشاگران و مشتریان بالقوه خود است بخشی از رونق سینما ( البته اگر رونقی داشته باشد) مدیون بزرگان است طبعا افت بزرگان، افت سینما را در پیش خواهد داشت هرچند که از طرفی این پدیده به خالی شدن عرصه برای جوان‌‌ترها و کم تجربه‌ها منجر کشته نسل جدید سینماگران ایرانی به خوبی توانسته‌اند خلا حضور بزرگان و کم رونقی گیشه فیلم‌های آن‌ها را جبران کنند. اتفاقا برخی از بزرگان مانند کیانوش عیاری، محسن امیریونسی، بهروز افخمی است نکردند و روند روبه پیشرفتی داشته‌اند.  

وی درخصوص مسعود کیمیایی گفت: او تعریف سبک و تکرار را با هم اشتباه گرفته و به شدت هراس دارد از این که همین جایگاه لغزان خودن را در سینمای ایران از دست بدهد این تکرار عامدانه یعنی اینکه جماعت من نمی‌خواهم خودم را بازنشسته کنم.  

وی درخصوص داریوش مهرجویی گفت: مهرجویی هنوز ارزش و جایگاه خود را حفظ کرده اما تقلید خاصی به ساخت یک فیلم در هر سال دارد و همین نقد به او ضربه زده است شاید چون از فراموش شدن می‌ترسد اما به هرحال این فیلم‌های متوسط اخیرش هم هنوز فیلم‌ساز و فیلم‌نامه‌نویس مطرح و قابل اعتنایی به نظر می‌رسد چون از پشتوانه سواد و تحصیلات آکادمیک، مهارت و تواتمندی حرفه‌ای و خلاقیت بهره‌مند است او برخلاف کیمیایی هنوز تمام نشده اطلاعات بسیاری دارد.  

خرازی‌ها درخصوص امید به بازگشت بزرگان گفت: امید که همیشه درهر کاری وجود دارد اما فقرمنابع در سینمای ایران و ممیزی سلیقه‌ای و مهم، این امید را کمرنگ کرده است. اگر سانسور را کم کنیم و در حوزه سایت‌ها و نشریات هم جلوی اظهار نظرهای خام خبرنگارهای ناشی و معتقدها را بگیرم شاید وضع بهتر شود. باور کنید برخی از بزرگان نه برای مردم بلکه برای منتقدین و صاحب نظران فیلم می‌سازند.  

وی همچنین برداشتن سانسور، نگارش فیلمنامه به صورت کارگاهی و گروهی حمایت نکردن سرمایه گذاران و تهیه کنندگان از سناریوی ضعف را عامل تبدیل روند نزولی به روند صعودی بزرگان دانست.

نظر شما