شناسهٔ خبر: 15901 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نشست هنر و ناخودآگاه برگزار می‎شود

به همت خانه هنرمندان ایران نشست هنر و ناخودآگاه با سخنرانی کارشناسان سه شنبه 30 اردیبهشت ماه برگزار می شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، به همت خانه هنرمندان ایران نشست هنر و ناخودآگاه با سخنرانی فریده عیسی وند، سید حسین مجتهدی و شهریار وقفی پور سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۸ برگزار می شود.
 
مواجهه با اثر هنری چه تفاوتی با دیگر مواجهه ­ها دارد؟ چه عواملی در خلق اثر هنری دخیل هستند؟ آیا اثر هنری آن چیزی نیست که درتجربه فرد بی سابقه است؟ به عبارتی آیا اثر هنری وصله ناجوری در پیکر واقعیت نیست؟ در باب ناخودآگاهی چطور؟ آیا ناخودآگاهی آن چیزی نیست که همچون یک گسست یا وصله ناجور در واقعیت فرد ظهور می ­کند؟
 
شاید اصلی ترین معنای ناخودآگاهی این باشد که یک دیگری به نحوی رفتار و ادراک واقعیت از سوی فرد را تعیین می کند و اگر چنین باشد آیا مفهوم ناخودآگاهی با ایده کلاسیک "نبوغ هنرمند" در تقابل قرار نمی گیرد؟ ایده ­ای که باعث ممتاز و استثنایی تلقی کردن هنرمند می شد، چیست؟ در دوران معاصر که در آن همه به نحوی استثنایی و خاص هستند، چطور؟ استثنایی بودن هنرمند چه معنایی می تواند داشته باشد؟
 
این سؤالات تنها چند نمونه از سؤالاتی هستند که درباره هنر و ناخودآگاهی می توان پرسید، سؤالاتی که با پاسخ به آنها مسیر جدیدی در درک آثار هنری و خلاقیت هنری گشوده خواهد شد.
 
در این نشست به این موضوع پرداخته می شود و سخنرانان به این سؤالات پاسخ می دهند.

نظر شما