شناسهٔ خبر: 15928 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معاون صدا: کاش حدادعادل واژه معادل مینی‌فیچر را پیدا کند

معاون صدا در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره رادیو از ایجاد ساختارهای جدید در برنامه‌سازی رادیو همچون فیچر و مینی فیچر خبر داد و اظهار امیدواری کرد حداد عادل در فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی معادلی برای این واژه‌ها پیدا کند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، شامگاه گذشته دوشنبه 22 اردیبهشت مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره رادیو و پنجمین اجلاس جهانی صدا با حضور عزت‌الله ضرغامی رییس سازمان صدا و سیما، محمدحسین صوفی معاون صدا، حسن تقدس‌نژاد معاون مالی و اداری و مسئولان جشنواره، مدیران شبکه‌های رادیویی، چهره‌های هنری و ادبی و جمعی از پیشکسوتان رادیو برگزار شد.

محمدحسین صوفی معاون صدا در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین المللی رادیو گفت: برخی از علمای مدیریت می‌گویند سیر تحولات در جوامع به قدری سریع و توفنده است که انسان تا به یکی فکر می‌کند دیگری آغاز می‌شود. مثل اینکه کنار دریا ایستاده باشی و موجی به صورتت بخورد و تا بخواهی خود را از موج دور کنی، موج دیگری به صورتت بخورد. حالا 74 سال از عمر رادیو در ایران می‌گذرد و در این مدت زمان شاهد تحولاتی در حوزه فنی، تکنولوژی و محتوایی بودیم.

وی افزود: رادیوهای نفتی با باتری‌های بزرگ دارای آنتن‌های AM کم کم جای خود را به رادیوهای FM داد تا بتوانیم صدا را شفاف‌تر پخش کنیم. ساختارهای جدیدی چون برنامه‌های گفتگومحور، کوتاه، فیچر و مینی‌فیچر اضافه شد. من عذر می‌خواهم که از این کلمه استفاده کردم باید از آقای حدادعادل بخواهیم معادل فارسی را برای این واژه در نظر بگیرند. ترجمه این اصطلاح به فارسی «بسته برنامه آموزشی نمایشی» می‌شود.

صوفی یادآور شد: در سال 1383، 10 شبکه رادیویی داشتیم و در حال حاضر تنها 26 شبکه در حوزه ملی داریم و شبکه‌های استانی و برون مرزی هم که جدا هستند. 68 هزار ساعت برنامه سازی در آن سال به 160 هزار ساعت برنامه در امسال و تبدیل 200 عنوان برنامه به 1200 عنوان از دستاوردهای یک دهه تلاش و فعالیت در رادیو است که این رسانه را سرپا نگه داشته است.

معاون صدا با اشاره به اقدام مهم دیگر رادیو که در بخش پنجمین اجلاس صدا رخ داد، گفت: ما نیاز به تحقیق، پژوهش و استفاده از نظرات اندیشمندان ایرانی و خارجی داریم. 1050 اثر هم به جشنواره راه پیدا کرد که از این میزان 700 عنوان به برنامه سازان داخلی و 340 عنوان به برنامه سازان خارجی مربوط است. همچنین از این آثار در کارگاه‌های آموزشی استفاده شد. بخشی از آن‌ها هم با انجام ویرایش‌ها به کتاب تبدیل می‌شود و بخشی دیگر در دانشگاه صداوسیما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در مقایسه سیزدهمین دوره جشنواره با دوره قبل آن اظهار کرد: در بخش داخلی 40 درصد رشد آثار و 20 درصد رشد در بخش بین المللی داشته‌ایم. همین مساله باعث شده است جشنواره رادیو در بین جشنواره‌های معتبر بین المللی از جایگاه خوبی برخوردار باشد.

صوفی با تقدیر از حمایت‌های بی دریغ ضرغامی ریاست سازمان، در پایان یادآور شد: ظرف سال گذشته خیل عظیمی از کارشناسان، دانشگاهیان و اساتید رشته‌های مختلف به عنوان کارشناس با رسانه ملی همکاری داشتند.

نظر شما