شناسهٔ خبر: 16003 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وقتی خالق «هرکول پوآرو» نمایشنامه‌ می‌نوشت

نامه‌نگاری‌های «آگاتا کریستی» نشان می‌دهد او علاقه بسیار شدیدی به نمایشنامه‌نویسی داشته است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از سایت ایران تئاتر؛ آگاتا کریستی به "ملکه جنایت" شهره داشت و داستان‌های جنایی اسرارآمیزش غالبا با یک "گره‌گشایی بزرگ" نهایی پایان می‌گرفتند. اما اخیرا با پیدا شدن نامه‌نگاری‌های او با افرادی که نمایشنامه‌هایش را روی صحنه می بردند، معلوم است این چهره‌های تئاتری خیلی از پایان‌بندی‌های او شگفت‌زده نمی‌شده اند. 
این درحالی است که کریستی استاد ژانر جنایی بود و از طرفی در این ژانر ابداعات بسیاری داشت. با این حال کارگردان‌ها و تهیه کنندگان نمایشنامه‌های او از جمله نمایش بسیار معروف "تله موش" در نامه‌نگاری‌های خود با این نویسنده اشاره کرده‌اند پایان‌بندی‌های کریستی بسیار کند و خسته‌کننده است.
مثلا در نامه‌ای مورخ سال ۱۹۶۱ پیتر ساندرز، تهیه‌کننده یکی از آثار کریستی در نامه به هیوبرت گرگ، کارگردان این اثر درباره نمایشنامه کمترشناخته‌شده "بیمار"پایان نمایشنامه را نقد کرده و گفته بسیار خسته‌کننده است و حتی پیشنهاد داده گره‌گشایی نمایشنامه تغییر کند: پایان فعلی نمایشنامه خیلی طول و تفصیل دارد و پرحرف است و بد نیست اگر کوتاه شود. دونالد واکر پیشنهادهایی برای پایان داده که برایت می‌فرستم. او پیشنهاد می‌دهد نمایشنامه اینطور تمام شود، فکر کن آگاتا با شنیدن این حرف چه شکلی شود؟ 
قرار است آرشیو آگاتا کریستی که شامل نسخه‌های تایپ‌شده و حاشیه‌نویسی‌شده آثار او و همچنین یادداشت‌های اجرای نمایشنامه‌ها و نامه‌های خصوصی است در نمایشگاه کتاب بین‌المللی آنتی‌کوارین لندن در ماه آینده حراج شود. 
کریستی خودش در نامه‌ای به گرگ درباره تجربه شکست "تلخ" اجرای نمایش «Go Back for Murder» در دهه ۱۹۶۰ با شور و احساس درباره اجرای این نمایشنامه نوشته: کاش بازیگر زن نمایش بلد بود بازی کند، اما بلد نبود. ولی حتی اگر بلد بود باز هم از سیل انتقادها نمی‌کاست. 
از آثار کریستی در سراسر دنیا بیش از چهار میلیارد نسخه به فروش رفته است. این نویسنده نمایشنامه‌های خود را به «مسابقه اسب‌دوانی» تشبیه می‌کرد که "همیشه یا مایه مباهات صاحب خود بودند یا مایه غم و غصه او." 
در این آرشیو جدااز نسخه اولیه تایپ‌شده "The Hollow" (۱۹۵۱)، "مهمان ناخوانده" (۱۹۵۹) و «Rule of Three» (۱۹۶۱) نسخه شخصی گرگ از نمایشنامه "تله موش" - کریستی آن را امضاء کرده و رویش نوشته "به بهانه ششمین تولد ما" - و بخش پایانی نمایش «بیمار» هم هست. 
"تله موش" نمایش بسیار موفقی از آب درآمد و سال‌ها روی صحنه تئاتر بود، با این حال کریستی تا زمان مرگش در ۸۵ سالگی از نوشتن یکی دو کتاب در سال دست نکشید. نام کریستی در کتب رکوردهای جهانی گینس با عنوان پرفروش ترین نویسنده تاریخ آمده است. 
جیمز هال‌گیت، مسئول حراج کتاب گفته است این نامه‌های نشان می‌دهد کریستی به منتقدان کارهایش بسیار حساس بوده. "گرگ دوست واقعی کریستی بوده و به همین دلیل در این نامه‌ها می‌بینیم که کریستی درباره موفقیت و شکست نمایشنامه‌هایش با او صحبت می‌کند. او در این نامه‌ها وارد جزئیات می‌شود و حتی درباره نحوه کارگردانی و اقتباس و انتخاب بازیگر هم نظر می‌دهد." ​

نظر شما