شناسهٔ خبر: 16019 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پدران امروز برای لالایی فرزندان خود چه بگویند؟

مصطفی رحماندوست از انتشار لالایی‌هایی برای پدران با عنوان«لالایی‌های بابایی» خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز»؛ به نقل از مهر؛  مصطفی رحماندوست، شاعر و نویسنده کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار مهر از انتشار مجموعه لالایی‌هایی برای پدران خبر داد و افزود: محتوای لالایی امروز تغییر کرده است و برخلاف گذشته تنها ادبیات زنانه نیست و فقط به امیدها و آرزوهای مادر اشاره نمی کند.

شاعر مجموعه «پنج‌تا انگشت بودند که...» با اشاره به این‌که روزگاری لالایی ها واگویه های مادرانه بود گفت: زمانی، لالایی جنبه ادبیات زنانه داشت؛ به این معنی که کودک می خوابید و مادر به لالایی گفتن ادامه می داد. اما امروز پدران هم می توانند برای کودکان خود لالایی بگویند به‌همین‌خاطر من مجموعه «لالایی‌های بابایی» را سروده‌ام. در این مجموعه پدران، برای بچه‌های خود لالایی می‌گویند و طبیعی است که حال و هوای لالایی‌ها متفاوت است.

به گفته رحماندوست، لالایی‌ها، بخش مهمی از فرهنگ یک کشور را تشکیل می‌دهند چراکه به طور خودجوش درمیان مردم شکل گرفته‌اند. با این همه نمی‌توان لالایی‌ها را به سروده‌های خودجوش مادران محدود کرد، زیرا بسیاری از شاعران معاصر، لالایی‌هایی را با زندگی امروز هماهنگ کرده‌اند. در لالایی هایی که امروز سروده می‌شود بیش از هر چیز سرایندگان به خود کودک و خواسته‌های او توجه می‌کنند.

«لالایی‌های بابایی» سروده مصطفی رحماندوست را انتشارات امیرکبیر منتشر می‌کند. همزمان با بیست‌وهفتمین نمایشگاه کتاب تهران نیز،  یک مجموعه‌ لالایی به سرپرستی او و از سوی امیرکبیر منتشر شده بود.

«لالالا ابر پاره» سروده اسدالله شعبانی با تصویرگری نغمه صالحی، «تمام دنیا لالا » از شکوه قاسم نیا با تصاویر امیر علایی، «لالا گلدون، لالا ماهی» از افسانه شعبان نژاد با تصاویر حسن عامه کن، «عروسک جان لالا کن» از جعفر ابراهیمی با تصاویر مریم حسین نژاد و « لالا کن لولو، لولو کوچولو» که سروده های رحماندوست با تصاویر سید حسین موسوی است مجموعه 5 لالایی است که از سوی انتشارات امیر کبیر در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظر شما