شناسهٔ خبر: 16029 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کارگردان «ماهی وگربه»: پاييز فيلم سومم را مي سازم

شهرام مکري با اشاره به استقبالي که مخاطبان و طرفداران فيلم هاي اسلشر (ترسناک) از فيلم «ماهي و گربه» در جشنواره فيلم فريبرگ داشتند از نگارش فيلمنامه سومين فيلمش و توليد اين اثر سينمايي که هنوز نامي ندارد در پاييز خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز»؛ به نقل از بانی فیلم؛ وي درباره حضور فيلم «ماهي و گربه» در فستيوال بين المللي فيلم فريبورگ گفت: فيلم سينمايي«ماهي و گربه» اوايل امسال در فستيوال فيلم فريبورگ حضور پيدا کرد و خوشبختانه توانست دو جايزه از اين جشنواره کسب کند. همچنين در حاشيه اين جشنواره بخشي را براي مرور سينماي ايران در نظر گرفته بودند که من نيز در اين بخش سخنراني داشتم. اين بخش دقيقا قرار است در جشنواره هاي ادينبورگ و مونترال نيز تکرار شود و تنها ممکن است برخي از فيلم‌ها در اين دو فستيوال نسبت به جشنواره فريبورگ تغيير کنند.

وي افزود: برپايي اين بخش در جشنواره فريبورگ به اين صورت شکل گرفت که از برخي فيلمسازان ايراني که در خارج از ايران و يا ايران ساکن هستند نظرسنجي‌اي مبني بر اينکه سه فيلم مورد علاقه‌شان را معرفي کنند، صورت گرفته بود و بر همين اساس فيلم‌هايي براي حضور در اين بخش انتخاب شدند. البته معرفي اين فيلم‌ها لزوما به اين معنا نيست که اين آثار مهمترين فيلم هاي سينماي ايران هستند بلکه اين فيلم ها به عنوان دوست داشتني‌ترين فيلم هاي تعدادي فيلمساز معرفي شده اند. در اين مجموعه شاهد نمايش فيلم‌هاي مختلفي چون «گاو» داريوش مهرجويي، «طبيعت بي جان» سهراب شهيدثالث، «پ مثل پليکان» پرويز کيمياوي، «دونده» امير نادري، «کلوز آپ» عباس کيارستمي، «خشت و آينه» ابراهيم گلستان و... بوديم.

مکري متذکر شد: در اين جشنواره من دو سخنراني داشتم که در اولين آنها که در همين بخش مرور سينماي ايران صورت گرفت درباره سينماي ايران و چگونگي انتخاب اين فيلم ها و تاريخ و تحولات سينماي ايران صحبت کردم. مبناي صحبت‌هاي من در اين کنفرانس درباره تقسيم‌بندي‌اي که نسبت به سينماي ايران مي شود، بود و اينکه شناختي که از سينماي ايران نزد جهانيان وجود دارد چقدر کامل است. دومين کنفرانسي که داشتم همراه با نسيم احمدپور که به صورت مشترک فيلمنامه «ماهي و گربه» را با وي نوشته بودم، انجام شد.

وي بيان کرد: موضوع اين کنفرانس درباره چگونگي برداشت دراماتيک از مسائل واقعي بود. اينکه چطور مي توانيم يک پرونده واقعي و بومي را مبناي نگارش فيلمنامه و ساخت يک اثر سينمايي قرار دهيم به شکلي که آن مضمون زبان جهاني تري پيدا کند. در واقع در سخنراني دوم ما اين نکته را مد نظر قرار داديم که چطور بايد يک فرم را از دل يک پرونده حقيقي استخراج کنيم و به جاي تاکيد بر جزئيات حادثه خودِ آن واقعه را مورد توجه قرار دهيم.

اين کارگردان درباره استقبالي که از فيلم «ماهي و گربه» در اين جشنواره شده بود و بازخورد مخاطبان بعد از تماشاي يک فيلم فرم گراي ايراني يادآور شد: جشنواره فريبورگ از لحاظ استقبالي که از فيلم شد براي من يکي از بهترين جشنواره ها محسوب مي شود. قبل از حضور در جشنواره از طريق محمد اطبايي که پخش بين الملل فيلم را بر عهده دارد موفق شده بوديم فيلم را به يک پخش کننده سوييسي به نام «تريگون فيلم» که يک پخش کننده مهم در سوييس محسوب مي شود، واگذار کنيم. خوشبختانه اين پخش کننده توانسته بود قبل از حضور فيلم در جشنواره فضاي مناسبي مثل قرار مصاحبه هاي مختلف با مطبوعات و شبکه هاي تلويزيوني فراهم آورد. همين روند باعث شد فيلم در زمان نمايش در جشنواره مورد استقبال زيادي قرار گيرد.

نظر شما