شناسهٔ خبر: 16042 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر علوم: وزارت علوم سند دانشگاه اسلامی را نصب‎العین قرار داد

معاون فرهنگی وزیر علوم گفت: وزارت علوم سند اسلامی دانشگاه‎ها را نصب العین خود قرار داده است و بدون استثناء تمام جلسات آن در این وزارتخانه برگزار می‎شود. وزیر علوم نیز از همه مسئولان در این دستگاه خواسته است که این سند را با قوت اجرایی کنند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، سید ضیاء هاشمی امروز در خطبه های نماز جمعه تهران با بیان اینکه این سند ما را امیدوار می کند که در آینده شاهد تحولات مثبتی در دانشگاهها باشیم، گفت: اکنون مراکز علمی و دانشگاهی در اجرای سنت اعتکاف که از مظاهر ترویج دین است، پیشگام هستند. اما متأسفانه گاهی تصاویر منفی از دانشگاهها مطرح می شود که خلاف واقع است.

معاون فرهنگی وزیر علوم اظهار داشت: در حال حاضر دانشگاه شاهد حرکتهای دینی و اعتقادی زیادی است و وزارت علوم بنا دارد در راستای توصیه های رهبری و سند دانشگاه اسلامی و اسناد بالادستی نظام و با اتکای به قانون به ترویج نشاط در میان دانشجویان بپردازد.

وی با اشاره به برنامه های وزارت علوم در حوزه آموزشی گفت: در حال حاضر ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو در کشور تحصیل می کنند که از این تعداد ۹۰ درصد در دوره کارشناسی، ۹ درصد در دوره کارشناسی ارشد و ۱ درصد در دوره دکتری مشغول به تحصیل هستند. افق پیش روی ما این است که این نسبت به ۳۰ درصد در دوره کارشناسی ارشد و ۳.۵ درصد در دوره دکتری تغییر کند.

هاشمی با اشاره به فعالیتهای پژوهشی و اهمیت اقتصاد دانش بنیان برای تحقق اقتصاد مقاومتی افزود: وزارت علوم در مسیر تجاری سازی علمی و تقویت شرکتهای دانش بنیان و احکام صریح رهبری در این خوزه پیشگام است.

وی به چند پروژه علمی که درآینده نزدیک به بهره برداری می رسند اشاره کرد و گفت: اولین کشتی تحقیقاتی ایران ظرف چند ماه آینده در خلیج فارس به آب انداخته می شود. تا ۱ و ۲ سال آینده ماهواره زلزله شناسی آیات به فضا پرتاب می شود. همچنین دانشگاهها پروژه عظیمی را در زمینه جلوگیری از ریزگردها در خوزستان در دست اجرا دارند.

معاون فرهنگی وزارت علوم گفت: در چند سال گذشته که در کشورهای صنعتی شاهد افت اقتصادی بودیم، بیشتر هزینه ها در این کشورها کاهش یافت اما در بخش علمی و دانشگاهی هزینه ها افزایش یافت.

وی همچنین در این سخنرانی از مردم و مسئولان خواست تا به کمک رفع نیازهای دانشجویان و مراکز علمی بیایند.

هاشمی با اشاره به اینکه در کشورهای دیگر مراکز مربوط به وقف فعال هستند، افزود: در جامعه اسلامی مانند ما با پیشینه قوی در این زمینه، توقع این است که به جای ۳۵۰ خیر در این عرصه، هزاران واقف فعال باشند و در مسیر پیشرفت علمی و رفع نیازهای دانشجویان کمک کنند.

نظر شما