شناسهٔ خبر: 16056 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«راهنمای تحقیق و منبع شناسی میان رشته‌ای» شناسایی شد

«راهنمای تحقیق و منبع شناسی میان‌رشته‌ای» با هدف بررسی و شناخت ابعاد مختلف موضوع میان‌رشتگی به‌عنوان مقوله‌ای جدید، برای مخاطب دانشجو به قلم منصور متین منتشر شده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛  نخستین چاپ کتاب «راهنمای تحقیق و منبع شناسی میان‌رشته‌ای» عنوان اثری از منصور متین است که در دو بخش اصلی و ۶ فصل به همت انتشارات سپهر اندیشه منتشر شده است. 
نخستین بخش کتاب با عنوان‌ «مبانی و منبع‌شناسی» شامل سه فصل با عنوان‌های مبانی رویکرد میان رشته‌ای، منبع‌شناسی فارسی و منبع‌شناسی لاتین است. 
نویسنده در نخستین فصل بخش نخست با اشاره به خاستگاه اصلی ذهنیت‌ میان‌رشتگی و با تاکید بر لزوم تحقیق در زندگی علمی برای شناخت بهتر و بیشتر شکل‌گیری این ذهنیت به مباحثی مانند کل‌گرایی، تفکر سیستمی، آموزش تلفیقی، پژوهش میان‌رشته‌ای، رویکرد مساله محور و حل مساله دسته جمعی پرداخته است. 
مولف در تشریح مقوله کل‌گرایی نهاد علم، ضمن تاکید بر موجودیت واحد دنیای بشری آورده است، مجموع، تمدن کنونی در سیاره خاکی یک اکوسیستم بی نظیر و منحصر‌به فرد را پدید آورده است. در چنین نظام بی‌همتا، جامعه بشری به‌عنوان یک کلیت محکوم به سرنوشت واحد، و متعاقبا درگیر گفتمان جهانی واحدی است. گفتمان اصلی دنیای امروز، گفتمان «حل مشکلات» در عین کل‌نگری هنگام مواجه با «پیچیدگی‌ها» است. 
«میان‌رشتگی در عمل» عنوان دومین بخش کتاب است. چهار فصل این بخش شامل جستجو در پایگاه‌های داخلی، جستجو در پایگاه‌های بین‌المللی، چگونه مقاله میان‌رشتگی بنویسیم‌؟ و مهارت‌های اینترنتی میان‌رشتگی است. 
نگارنده در فصل پنجم کتاب به معرفی مراکز مطالعاتی و آموزشی میان رشته‌ای و پایگاه‌های اینترنتی مانند انجمن مطالعات تلفیقی ایالات متحده آمریکا با حدود ۳۰ سال سابقه و انجمن مطالعات میان رشته‌ای بریتانیا، دانشگاه تگزاس و مرکز مطالعات بین‌رشته‌ای و بین‌المللی جان‌هاپ فرانکلین پرداخته است. 
مولف همچنین چند نشانی اینترنتی از پایگاه‌های اطلاع‌رسانی مانند «الاسلام»، «ام‌الکتاب»، «امام علی (ع)» «شبکه بلاغ» و مرکز اطلاع رسانی «آل البیت» ارایه کرده است. 
نویسنده در فصل پایانی کتاب به مشکلات رایج در میان‌رشتگی پرداخته و آورده است، نخستین مشکل در تحقیقات چندرشتگی، مساله پراکندگی اطلاعات است. بنابراین بهترین راهکار ایجاد ساختار مفروضی از تلفیق مطالب و مستندات مورد نیاز است. دومین راه حل، جستجو بر اساس کلید واژه‌های کنترل شده است. 
نخستین چاپ کتاب «راهنمای تحقیق و منبع شناسی میان رشته‌ای» با شمارگان یک هزار نسخه، در ۲۲۴ صفحه به بهای هشت هزار تومان از سوی انتشارات سپهر اندیشه به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما