شناسهٔ خبر: 16080 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کبگانیان: اقدامات فرجی دانا آیین‎نامه می‌خواهد

یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اقدامات فرجی دانا در انتخاب روسای دانشگاه‎ها، تاکید کرد که برای این شیوه از انتخاب لازم است آیین‎نامه‎ای تدوین شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ منصور کبگانیان گفت: این حق قانونی وزیر علوم هست که رئیس پیشنهادی خود را به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کند و در اینکه به این اسم برسد مکانیزمهای مشورتی مختلفی را حق دارد استفاده کند و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم حق تایید یا رد دارد.

وی با بیان اینکه وزیر علوم و شورا هر دو حق قانونی در این زمینه دارند، ادامه داد: برای رسیدن وزرای علوم یا بهداشت به این پیشنهاد، مکانیزمهای مشورتی با سلیقه خودشان و با روشهای مختلف حق دارند به کار ببرند و هیچ مانعی هم ندارد ولی صحبتی که رئیس جمهور در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کردند این بود که مکانیزمها به گونه ای نباشد که شائبه انتخابات داشته باشد چه به صورت صندوق رای گذاشتن یا هر شکل دیگری.

کبگانیان افزود: اگر در این زمینه قرار باشد اقدامات جدیدی صورت گیرد حرف ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که این موضوع نیاز به سیاست گذاری دارد تا در شورا به تصویب برسد. مشورت حق قانونی وزیر است و در هر مکانیزمی ممکن است با افراد دانشمند و خوش سابقه مشورت شود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، ادامه داد: اما این مباحث جدیدی که دارای حرفهای جدید است و یک مقدار ممکن است شائبه انتخابات داشته باشد آیین نامه می خواهد.

وی گفت: در این زمینه لازم است یک سیاستگذاری جدی صورت گیرد و تبدیل به مصوبه ای در شورا شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، ادامه داد: وقتی قرار باشد این کارها بدون آیین نامه باشد، حرف در آن در می آید. من هنوز هم می گویم فرجی دانا حق دارد فردی را که علاقه دارد پیشنهاد دهد. ولی این اقدامات بدون آیین نامه اجرایی و سیاست های مصوب، درست نیست.

خبرنگار مهر مطرح کرد که وزارت علوم بر این باور است رئیس دانشگاه تهران به اندازه یک وزیر اهمیت دارد و انتخاب فردی شایسته در این سمت بسیار مهم است و باید انتخابات صورت گیرد، کبگانیان در این باره با بیان اینکه چند روز پیش هم در دانشگاه شهرکرد انتخاب رئیس این دانشگاه به شیوه الکترونیک صورت گرفت، اظهار داشت: مدتی است که بیش از بیست نفر از اعضا شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت رفع این مشکل تذکر می دهند و ماده واحده ای را تهیه کرده اند و در حال نهایی شدن و ارائه برای تصویب است به عبارتی تمام این مسائل ناشی از این است که آیین نامه مدیریت دانشگاهها تبصره ذیل ماده ۴ دارای یک خلاء قانونی است.

وی با بیان اینکه این خلاء باعث تمام این مسائل شده است، با اشاره به مزیتهای این ماده واحده، اظهار داشت: در ماده مذکور، این مشکلات پیش بینی نشده و گفته می شود که وزیر فردی را از دانشگاهی عزل می کند یا وقتی مدت زمان مدیریت به اتمام می رسد فردی را به عنوان سرپرست منصوب می کند و بعد وارد فرایند رای گیری در شورای عالی انقلاب فرهنگی می رسد که امیدواریم با تصویب ماده واحده فوق مشکل وضع موجود رفع گردد.

وی افزود: اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی به این فرد رای ندهد، پای شخص سوم وسط می آید یعنی در این میان آبرو و حیثیت یک نفر رفته چون به عنوان سرپرست اعلام می شود. این مشکل را در چند سال گذشته هم داشتیم، فردی سرپرست شده بود و شورا موافق وی نبود و از طرفی هم نمی خواست آبروی آن فرد برود.باید بگویم هنوز مجموعه دولت به جمع بندی نرسیده اند که این مطرح و تصویب شود.

 

نظر شما