شناسهٔ خبر: 16166 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار شماره جدید نشریه «فرهنگستان علوم»، با سرمقاله‌ داوری اردکانی

چهل و نهمین شماره خبرنامه فرهنگستان علوم با سرمقاله‌ای از «رضا داوری اردکانی» رئیس فرهنگستان با عنوان «دانشمندی و روشنفکری» منتشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ در این شماره از خبرنامه فرهنگستان علوم ضمن انعکاس اخبار و فعالیتهای فرهنگستان و گزارش جلسات شوراها، سمینارها و سخنرانیهای برگزار شده در زمستان ۱۳۹۲، مشروح سخنرانی «علی اکبر صالحی» و «امیر البدوی» اعضای وابسته جدید فرهنگستان علوم در گروه علوم مهندسی فرهنگستان آمده است.

همچنین گزارش مکتوب دیدار «رئیس آکادمی علوم جهان اسلام» با رئیس فرهنگستان علوم، گزارش دیدار «دبیر کل مجمع جهانی ادیان برای صلح» با رئیس گروه علوم اسلامی فرهنگستان علوم و سخنرانی «محمدرضا عارف» رئیس گروه علوم مهندسی و «سیدمصطفی محقق داماد» رئیس گروه علوم اسلامی فرهنگستان در چهارمین دوره اعطای جایزه شادروان «علی‌محمدکاردان» و تجلیل از  «رضا داوری اردکانی» در این شماره در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

هشدار شاخه‌های «ریاضی و فیزیک» فرهنگستان علوم در خصوص «افت کیفیت آموزش و پژوهش در دانشگاه‌های کشور»، اعلام نظر گروه «علوم کشاورزی» فرهنگستان علوم در خصوص «چالشهای موجود در دوره‌های تحصیلات تکمیلی رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی و راهکارهای رفع آنها»؛ سخنرانی «علی درویش زاده» عضو پیوسته گروه علوم پایه فرهنگستان و استاد زمین شناسی دانشگاه تهران درخصوص «بحران کم آبی در ایران»، خلاصه دو طرح پژوهشی خاتمه یافته فرهنگستان علوم با عناوین «بررسی مطالعات انجام شده در زمینه آلودگی مواد غذایی با منشأ دامی به باکتریهای بیماری‌زا در ایران و «مقدمه‌ای بر تاریخ مهندسی در ایران» از دیگر مطالب منتشر شده در این شماره است.

در بخش دیگری از خبرنامه فرهنگستان علوم، «رضا داوری اردکانی» رئیس فرهنگستان علوم به سه پرسش نشریه درخصوص علم و پژوهش در کشور، فرهنگستان علوم و مدیریت آن پاسخ گفته‌اند.

مختصری از زندگینامه علمی «فرید مُر» عضو پیوسته جدید گروه علوم پایه فرهنگستان علوم، معرفی «آکادمی علوم فرانسه» و معرفی کتابهای «فلسفه و آینده‌نگری» و «سیری در تاریخ روشنفکری در ایران و جهان» به قلم رضا داوری اردکانی، «جمع آوری رواناب در ریزحوضه برای استفاده بهتر در خشکسالی» نوشته علیرضا سپاسخواه عضو پیوسته گروه علوم کشاورزی فرهنگستان و استاد دانشگاه شیراز، «باکتری شناسی عمومی» به تحریر حسن تاج‌بخش عضو پیوسته گروه علوم دامپزشکی فرهنگستان و استاد دانشگاه تهران و «زیست شناسی قندها» نوشته علی موسوی موحدی عضو وابسته گروه علوم پایه فرهنگستان و استاد دانشگاه تهران از دیگر مطالب مندرج در شماره جدید نشریه فرهنگستان علوم است.

همچنین خبر درگذشت استاد فقید «محمدابراهیم باستانی پاریزی» عضو افتخاری فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و استاد برجسته دانشگاه تهران و پیام تسلیت رئیس فرهنگستان علوم به مناسبت این ضایعه بزرگ، آخرین مطلب منتشرشده در این شماره است.

چهل و نهمین شماره خبرنامه فرهنگستان علوم در ۷۲ صفحه به همت دفتر ریاست و روابط عمومی فرهنگستان منتشر شده و علاقمندان برای دریافت نسخه PDF این خبرنامه می‌توانند به پایگاه اینترنتی فرهنگستان علوم مراجعه کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما