شناسهٔ خبر: 16224 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ناامیدی در میان نخبگان مشهود است

جمعی از نخبگان دانشگاه‎های کشور و بنیاد ملی نخبگان با رئیس بنیاد دیدار کردند و در نشستی مشکلات خود را مطرح کردند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، استادان نخبه، استادیاران جوان بنیاد ملی نخبگان، برخی از استادان نخبه دانشگاههای کشور و استادانی که در هفته جاری جایزه علامه طباطبایی را از دستان رئیس جمهور دریافت کردند، در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما مهمان سورنا ستاری - معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان بودند تا در خصوص اشتغال نخبگان به بحث و تبادل نظر بپردازند.

در این همایش که با اجرای موسیقی سالار عقیلی و همسرش همراه بود، بیش از ده نفر از استادان نخبه کشور به بیان مسائل و دغدغه های نخبگان پرداختند.

نخبگان به حمایت معنوی نیاز دارند

محمد عبدالهی - استاد نخبه دانشگاه علوم پزشکی تهران که جزء یک درصد دانشمندان برتر جهان نیز به شمار می آید، با تاکید بر اینکه به عنوان یک نخبه در کشور مانده و از ایران فرار نکرده است، خطاب به ستاری تاکید کرد که نخبگان بیشتر از حمایتهای مالی بنیاد ملی نخبگان، نیاز به حمایت معنوی دارند.

این استاد دانشگاه پیشنهادی مطرح کرد و گفت: بنیاد ملی نخبگان از استادان نخبه خود بخواهد در دانشگاه ۱۰ دانشجوی نخبه را مثل خودشان تربیت کند تا اخلاق و برخوردهای علمی را یاد بگیرند.

تمرکز زدایی از ارگانهای متولی جذب نخبگان

رضا هادیان که هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای است، در این نشست بر تمرکز زدایی از ارگانهای متولی جذب نخبگان تاکید کرد. به گفته این استاد نخبه، هدایت استعدادهای درخشان مهم است نه کنترل و نظارت آنها.

ناامیدی در میان نخبگان مشهود است

یک استاد دیگر دانشگاه، طراحی سازمان یافته برای جذب نخبگان و ایجاد اشتغال را مهمترین عامل دانست که این مهم هنوز در کشورمان عملیاتی نشده است. وی همچنین از عدم امکان انتقال تجربیات استادان با تجربه به مدیران جوان انتقاد و یادآوری کرد که حس ناامیدی در میان جوانان نخبه بسیار مشهود است.

برخی دیگر از استادان نخبه و استادیاران جوان نیز بر مواردی از جمله تسهیل شرایط ورود افراد ماهر و نخبه به بازار کار تاکید و شایسته سالاری را به ستاری پیشنهاد می کردند. نخبه دیگری اما پیشنهاد کرد که آماری از وضعیت نخبگان داخل و خارج کشور گرفته شود.

صنعت تمایلی برای همکاری با نخبگان ندارد

اما کریم مجتهدی پیرترین فردی که در این همایش سخنرانی کرد، خطاب به برگزارکنندگان این نشست گفت: ما با این بحثها به جایی نمی رسیم و باید فراتر از مسائل فردی و زندگی شخصی خودمان با این موضوع برخورد کنیم. اینکه نخبگان تمایل دارند با صنعت کار کرده و نیازهای خود و جامعه را برآورده کنند اما صنعت تمایلی به همکاری با آنان ندارد همچنین تاثیر دانشگاهها در نخبه پروری، از دیگر نکاتی بود که یک استاد نخبه به آن اشاره کرد.

مالکیت معنوی رعایت نمی شود

به گزارش مهر، در این میان یک استاد هم با انتقاد از وضعیت موجود اعلام کرد که ما در ایران حتی یک شرکت دانش بنیان هم نداریم اما از محصولات شرکتهای دانش بنیان کشورهای خارجی بهره می بریم. به گفته این استاد دانشگاه، کشورمان مالکیت معنوی را رعایت نمی کند بنابراین این امر یکی از دلائل عدم راه اندازی شرکتهای دانش بنیان در ایران به شمار می آید.

به باور یک نخبه دیگر، ایجاد فضای آرامش و پژوهش برای نخبگان در کشور یک رکن اساسی و لازم است بنیاد ملی نخبگان در این زمینه حمایت بیشتری کند. وی حتی پیشنهاد کرد که وزرا و روسای دانشگاههای کشور از اتاق فکر نخبگان استفاده کنند.

به گزارش مهر، این سخنرانی ها حواشی جالبی هم به دنبال داشت.

۲ مقام مسئول از بنیاد ملی نخبگان مسئولیت مدیریت مدت زمان سخنرانان را بر عهده داشتند و به تمام افرادی که پشت تریبون سخنرانی کردند، تاکید می کردند که صرفاً در مدت زمان تایید شده، صحبت کنند. اما تنها عده اندکی از سخنرانان به مباحثی اشاره کردند که مد نظرشان بود؛ سایرین از موضوع اصلی منحرف شده و به مسائل متفرقه می پرداختند.

زمان سخنرانی این افراد که به پایان می رسید، مجریان برنامه با انگشت روی میکروفن می زدند تا سخنرانان متوجه تمام شدن وقت شوند اما آنان متقاضی دریافت وقت بیشتری بودند. این کش و قوسها برای سخنرانی بیشتر باعث شد تا برخی از این افراد تذکر بیشتری از مجریان دریافت کنند و سخنرانی هایشان با این تذکر قطع می شد.

یکی از استادان نخبه زبان و ادبیات فارسی پس از پایان سخنانش، با سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی از مهمانان خداحافظی کرد.

برخی از سخنرانان پیش از آغاز سخنرانی شان، ابتدا از موضوع همایش که درباره اشتغال نخبگان بود، ابراز بی اطلاعی می کردند. وقتی مجریان برنامه متوجه شدند که بیش از ۵ نفر از سخنرانان گفتند که از موضوع همایش بی خبرند، دعوت نامه همایش را که به امضای ستاری رسیده و البته در آن موضوع اشتغال نخبگان مطرح شده بود، قرائت کردند.

در میان سخنرانان، نخبگانی هم بودند که بارها از بوعلی سینا یاد کرده و او را یک نخبه در تمام حوزه ها معرفی می کردند.

به گزارش مهر، اواسط برگزاری این همایش، سالار عقیلی به همراه همسرش حریر شریعت زاده همچنین افشین بابایی به اجرای موسیقی زنده پرداختند. سالار عقیلی نیز مشهورترین اثرش یعنی " وطنم " را به نخبگان حاضر در همایش تقدیم کرد که البته مورد استقبال حاضران در همایش قرار گرفت.

در پایان نیز، برترین نخبگان و افرادی که به تازگی جایزه علامه طباطبایی را از دستان رئیس جمهور دریافت کرده بودند، هدیه دیگری از سورنا ستاری گرفتند.

نظر شما