شناسهٔ خبر: 16240 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

یک گام بزرگ در بهبود اقتصاد نشر

گروه راهبردی خاک به منظور تهیه و استقرار سیستم اطلاعاتی یکپارچه میان کتابفروشان، موزعان و ناشران برای آگاهی از میزان علاقه‌مندی مخاطبان کتاب از عناوین منتشر شده و هدایت جریان نشر به سمت تولید آثار پر مخاطب و هدایت آن به سمت بازار هدف آغاز به کار کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز»؛ به نقل از مهر؛ احسان کریمخانی مدیرعامل گروه راهبردی خاک وابسته به مجمع ناشران انقلاب اسلامی با اشاره به آغاز به کار این گروه در حوزه فعالیت‌های نرم‌افزاری در زمنیه کتاب اظهار داشت: این گروه که سهامدار راهبر‌دی‌اش هم مجمع ناشران است و خود این تشکل هم ایده شکل‌گیری آن را ارائه داد، یک گروه نرم‌افزاری است که هدف از تشکیل آن در ابتدای امر جمع‌کردن همه فرآیندهای خرید و اولید و انتشار و ویراستاری و مخاطب سنجی و....در حوزه کتاب پیرامون یک اتفاق اطلاعاتی بود تا بشود آن را بهینه کرد.

وی ادامه داد: وقتی کتابی را ناشری تولید می‌کند و یا قصد تولیدش را دارد، معمولا برداشت درستی نسبت به نیاز مخاطب آن ندارد و معمولا بر اساس یک برداشت ذهنی از بازار است که کتابی را تولید می‌کند. این روش کاملا سنتی است و درصد خطای بالایی دارد. به خاطر همین مساله ناشران معمولا کتاب‌های روتین با بازار مشخص و ثابت شده را منتشر می‌کنند. توزیع کننده‌ها نیز معمولا بر اساس یک برآورد ذهنی کارشان را انجام می‌دهند و لذا کار آها هم کور است و جامعه مخاطب خود را خوب نمی‌شناسند. کتابفروش هم به همین شکل کار می‌کند. مخاطب هم وقتی در نهایت به کتبافروشی می‌شود نیازی را پیگیر است که شاید کتابفروش و موزع به آن توجه نکرده‌اند و لذا اشتهای کتابخواندن او کور می‌شود.این صنعت اما برای بهینه شدن باید برآورد درستی نسبت به مخاطبان و نیازهایشان و موضوعاتی از این دست داشته باشد.

کریمخانی ادامه داد: در گروه راهبردی خاک تصمیم ما بر این شد که سیستمی طراحی کنیم که بر مبنای آن وقتی خریدار به کتابفروشی برای تهیه اثری می‌رود، چه خرید کند و چه نه، اطلاعاتش ذخیره شده و در قالبی کاملا محرمانه در فروشگاه‌ها مانده و تجمیع می‌شود. در یک چشم انداز، اطلاعات اقبال مخاطبان به دست می‌آید و می‌شود به ناشر و تولید کننده و توزیع کننده اعلام کرد که در چه زمانی و چه مکانی چه کتابی خواستار دارد و چه اثری از اساس بدون مخاطب است.

مدیرعامل گروه راهبردی خاک ادامه داد: این اطلاعات در قالی یک نرم‌افزار کتابفروشی، یک سایت پشتیبان با عنوان کتاب‌نامه طراحی شده است. در سایت کتاب‌نامه هر کابر می‌تواند عضو شود و علاقه‌مندی‌های مطالعه خود را ثبت کند و از این راه افراردی را که علاقه‌مندی‌های مشابه با خودش دارند را شناسایی کرده و از آنها پینشهاد مطالعه بگیرد و به آنها هم پیشنهاد مطالعه دهد. جدای از این اطلاعات کتابفروشی‌های نزدیک به محل زندگی شما نیز در این سایت هست و لذا اگر به چیزی ابراز علاقه کنید به شما خواهد گفت که نزدیک‌ترین کبتافروشی به شما که آن اثر را داشته باشد کجاست؟ و یا حتی تازه‌ترین کتاب نویسنده‌ای که کارهای قبلی‌اش را دوست داشتی کی و کجا منتش شده و از کجا می‌تواند آن را بخری.

وی افزود: کارکرد اصلی این شبکه درگیر کردن مردم موضوع کتاب است تا ناشران و توزیع کنندگان بتوانند راحت‌تر تولید و تزیع کنند و مخاطب نیز راحت‌تر تهیه کند.

به گفته کریمخانی فاز یک این طرح درحال حاضر در فروشگاه ترنجستان سروش آغاز به کار کرده است و نتایج جالب توجهی هم به دست آوردیم.

این فعال فرهنگی افزود: در این سیستم یک اپلیکیشن تحت ویندوز روی رایانه کتابفروشی نصب می‌شود که صاحب مغازه می‌تواند با آن کتابش را بفروشد و بخرد و کارهای معمول خود را انجام دهد. در پایان عملیات خرید کتبا از فرد خواسته می‌شود که نشانی پست الکترونیک و یا شماره هماه خود ا به صورت شخصی در اختیار شبکه قرار دهد. در این صورت هرکتابی از نویسندگانی که فرد به آنها اظهار علاقه کرده و اثری از آنها خریده منتشر شود به وی اطلاع رسانی می‌شود و حتی نزندیک‌ترین محل به وی برای خرید کتاب نیز اعلام می‌شود.

وی افزود: البته ارائه این خدمات و استفاده از شبکه یکپارچه برای هر خریدار اختیاری است اما پیوستن یک خریدار به این شبکه او را به تدریج وارد یک اکوسیستم نرم‌افزاری می‌کند که به وی بر مبنای سلایقش پیشنهاد خرید کتاب می‌دهد و مجموعه آنها نیز در کنار سایر افراد به ناشران و موزعان و کتابفروشان اعلام می‌شود.

این فعال فرهنگی ادامه داد: علاقه‌مندی هر کاربر در این شبکه یا به وسیله خوداظهاری وی در شبکه و یا یا بر مبنای خریدش از کتاب فروشی صاحب این نرم‌افزار ثبت می‌شود.

مدیرعامل گروه راهبردی خاک در ادامه گفت: البته این اطلاعات تنها در قالب یک پیشنهاد به مخاطب عرضه می‌شود وی این پیشنهاد به شکلی است که مخاطب با ورود به هرکتابفورشی عضو شبکه می‌تواند متوجه شود که از مجموع دارایی این فروشگاه چه آثاری می تواند مورد اقبال فرد قرار بگیرد و کتابفروش نیز می‌تواند بفهمد که چه کتاب‌هایی حضور مشتری در فروشگاهش را زیاد تر می‌کند. تلاش ما در این شبکه این است که به تولید کتابی برسیم که مردم علاقه به خواندش دارند و مطالعه آن را دوست می‌دارند. اگر این اتفاق بیفتد یک گام بزرگ در اقتصاد نشر گذاشته می‌شود.

وی همچنین گفت: این چرخه یک اپلیکیشن اندرویدی هم دارد که روی موبایل هم نصب می‌شود و دوستان می‌توانند با آن کتاب‌ها را دیجیتال و رایگان بخوانند و البته به شما پیشنهاد مطالعه و کتابخانه هم می‌دهد.در واقع این سیستم شما را در یک جامعه کتابخوان قرار می‌دهد.

وی همچنین در مورد شیوه‌های بازگشت سرمایه د این گروه برای ما اصل اینست که این سیستم باعث افزایش مطالعه و کتابخوانی مردم شود. یک روش بازگشت سرمایه ما می تواند این باشد که مخاطبتا یکسال از سیستم بصورت رایگان استفاده کند و پس از آن از هر تراکنش مالی او چیزی در حدود یک درصد به شرکت اختصاص می‌یابد. حتی می‌شود این هزینه را نیز پرداخت نکرد و به ازای آن کاری تبلیغاتی را جایگزین آن کرد. خود سایت www.ketab.name هم تبلیغات اینترنتی دارد   و فروش اینترنتی که می‌تواند موجبات درآمد زایی را فراهم کند.

وی در پایان اذعان کرد: فکر می‌کنیم در یک حرکت پنجساله ما بر این اساس به یک اکو سیستم کتاب متصل می‌شویم که همه در آن برنده‌اند. از نویسنده‌ای که عضو ماست و می‌تواند نظر مخاطبش را بداند بگیرید تا ناشری که در کار تولید است و موزعی که کار توزیع کتاب می‌کند. این نرم‌افزار و شبکه کاری خواهد کرد که همه ما درگیر کار کتاب شویم.

نظر شما