شناسهٔ خبر: 16397 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مترجم آثار دیلتای: فراهم کردن شغل و درآمد نباید دغدغه متفکران ما باشد

استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی گفت: فضای نقد آثار اصحاب فلسفه امروز در جامعه کمرنگ است، باید این فضا باز شود وگرنه بی‌رونقی انتقاد فلسفی در کشور خطرناک می‌شود و شاید به مرگ اندیشه‌ها بیانجامد.

به گزارش «فرهنگ امروز»  به نقل از فارس؛ منوچهر صانعی‌دره بیدی استاد فلسفه اخلاق درباره اهمیت نقد و تفکر انتقادی در جامعه گفت: تفکر به معنای آفرینش، خطر و عبور کردن از روزمرگی معنی می‌دهد و این تعبیر فیلسوفان است البته همه افراد یک نوع تفکر ندارند برخی در زندگی خود دچار روزمرگی هستند و قدرت ایجاد تغییر را ندارند اما برخی دیگر خطر می‌کنند و از سنت‌های دست و پا گیر رها می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه فیلسوفان در این دسته دوم قرار دارند، توضیح داد: فیلسوفانی چون افلاطون، ارسطو، کانت در مغرب زمین و ابن سینا، ملاصدرای شیرازی ، سهروردی و ... در مشرق زمین از این نوع تفکرات داشتند.

صانعی‌دره بیدی با بیان اینکه تفکر فلسفی با همه فراز و نشیب‌ها و ضعف‌هایی که داشته در دوره انقلاب اسلامی ایران دچار تحولاتی شد و در حوزه‌هایی بهبود پیدا کرد اما هنوز با آنچیزی که باید برای آیندگان باقی بماند فاصله دارد، افزود: این فیلسوفان بودند که با تفکر خود در هر شرایط خاص اجتماعی و سیاسی مسیر را برای پیشرفت فلسفه هموار کردند البته بیشتر این فیلسوفان استاد برجسته‌ای هم نداشتند تنها شاید ارسطو بود که شاگردی افلاطون کرد و هگل هم تنها تحت تأثیر کانت بود.

صانعی‌دره بیدی درباره اهمیت نقد و نقادی در جامعه بالاخص نقد فلسفی گفت: باید زمینه‌های نقد را برای سیر اندیشه در جامعه هموار کرد وگرنه آنچه خواهد مرد، اندیشه خواهد بود و مرگ اندیشه نیز مرگ جامعه را به همراه دارد.

مترجم آثار دیلتای با اشاره به اینکه داشتن نگاه انتقادی اثرات مثبت در تمام حوزه‌های مختلف به ویژه فرهنگ در جامعه دارد، افزود: متفکر شاید در ابتدا الگویی برای خود مشخص کرده باشد اما در ادامه مسیر فلسفی نباید دچار روزمرگی بشود، متفکر باید فرامرزی باشد تا استعدادهایش شکوفا شود.

وی در پایان یکی از مشکلات متفکران امروز جامعه را داشتن دغدغه گذران معیشت خود به شمار آورد و دراین باره اظهار داشت: فراهم کردن شغل و درآمد نباید دغدغه متفکران ما باشد اینها باید شرایط و نحوه تفکر جامعه را بسازند باید بتوانیم دغدغه فکری آنها را به لحاظ مالی کاهش دهیم.

نظر شما