شناسهٔ خبر: 16433 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ادبیات دینی ایران در حال دستیابی به زبانی جهانی

سعید تشکری می‌گوید در عرصه تولید ادبیات دینی در حال نزدیک شدن به زبانی جهانی هستیم اما فعالیت کنندگان در آن بسیار محدود هستند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ سعید تشکری نویسنده و نمایش‌نامه نویس با اشاره به تجدید چاپ رمان «ولادت» که به قلم وی و از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است، اظهار داشت: از دو منظر می‌شود به آفرینش ادبی بر مبنای متون مقدس و دینی نگاه کرد. یکی از منظر کار خلاقه در مورد روایت از متون مقدس  که قبل و بعد از نوشتن آن نیاز به یک تخیل مقدس داریم و منظر دیگر نیز بازنویسی این متون بر مبنای روایت‌های تاریخی است که دچار تکثر گرایی متعددی شده است.

وی ادامه داد: من در رمان «ولادت» که زمینه اصلی آن سفر امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) و حضرت شاهچراغ از مدینه به ایران است شیوه‌های رایج در روایت از این رویداد را کنار زدم و سعی کردم از روایت‌های متکثر در این زمینه دور شوم. نگاه من به این سفر برای خلق داستان بازنمایش یک سفر تاریخی در پهنه یک جغرافیای بزرگ بود که از مدینه تا مرو را در بر می‌گرفت و بخش عمده‌اش هم به ایران اختصاص داشت.

تشکری افزود: در گستره این جغرافیا در قامت متون تاریخی گاه با خرده‌روایت‌هایی روبرو می‌شدیم که شاید روایت تاریخی در مورد آنها تنها یک خط بیشتر نبود اما من سعی کردم با بهره‌گیری از تخیل مقدس برای بازگویی این متون آنها را در خدمت متن یک روایت اصیل و بزرگ داستانی درآورم.

وی همچنین با اشاره به موضوعی که از آن به تخیل مقدس تعبیر می‌کند، تصریح کرد: یک نگاه در امر هنر تخیل رئال است که به معنی دیدن با نگاه آزاد بوده و سعی می‌شود به کمک آن میان مستندات داستانی ارتباطی ایجاد کرده و به یک تخیل راهبردی برسیم اما در مقابل انسان‌هایی نیز داریم که خالق ادبیات هستند و پیرامون آنها نیز توط ادبیات خلق می‌شود. همه معجزات و تکررها در بستر زندگی آنهاست که به جان داستان وارد می‌شود و ادبیات را به جای تکرار برخی روایت‌ها به سوی خلق آنها سوق می‌دد

تشکری ادامه داد: تخیل مقدس میدانی است که در ادبیات شهودی خود را شناخته و کارش را کرده است و در نهایت منجر به خلق قصه‌هایی شده که مخاطب را به حوزه‌های نامکشوف در بستر یک روایت تاریخی دینی نزدیک کرده و امکان رشد ادبی و حتی فردی او را به وجود می‌آورد. اما خب باید بگویم که متاسفانه در ادبیات دینی ما این مساله به شدت صعف دارد و چندان دغدغه نویسندگان نبوده است. این درحالی است که در معدود موارد استفاده من و سایر نویسندگان از این شیوه روایت به خوبی این مساله دیده شده است که مخاطبان از این مساله بسیار استقبال کرده‌اند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه متن رمان «ولادت» بر مبنای چنین تفکری نوشته شده است گفت: من باور دارم که در ادبیات دینی در حال نزدیک شدن به زبانی جهانی هستیم که البته فعالیت کنندگان در آن بسیار محدود هستند. به عبارت دیگر داشتن شجاعت و دانش تحقیقی لازمه ورود به این عرصه است که هر کسی زیر بار آن نمی‌رود.

نظر شما