شناسهٔ خبر: 16437 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

قمی‌ها در شبانه‌روز 32.5 دقیقه روزنامه می‌خوانند

میزان مطالعه روزنامه در میان خوانندگان قمی 32.5 دقیقه در شبانه‌روز و در رابطه با مجلات هم این رقم به 39.3 دقیقه می‌رسد که انتخاب یک روزنامه بومی در میان سه روزنامه اول مورد مطالعه در این شهر قابل تامل است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، نتایج این پژوهش که از سوی مرکز ملی مطالعات و سنجش افکار عمومی و به سفارش معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و طی نظرسنجی از ۴۷۲ نفر شهروند قمی درباره میزان و الگوی مصرف مطبوعات در اسفند ماه سال ۱۳۹۲ انجام شده، نشان می‌دهد که میزان استفاده پاسخگویان از مطبوعات، بعد از صدا و سیما و اعضای خانواده و اطرافیان در مقام سوم قرار داشته ولی اعتماد آنها به مطبوعات بعد از صداوسیما در جایگاه دوم است.

مهمترین معیار پاسخگویان در مطالعه روزنامه بیان صادقانه واقعیت‌ها اخبار و اطلاعات روز و در رابطه با مجلات هم داشتن موضوعات سرگرم کننده در آن است.

جزئیات رجوع به رسانه ها

ملاحظه نتایج تنظیم شده در این پژوهش نشان می‌دهد که ۴۶.۲ درصد پاسخگویان همیشه، ۳۶.۴ درصد بیشتر اوقات، ۱۲.۵ درصد گاهی، ۳.۶ درصد به ندرت و ۱.۳ درصد هرگز از صدا و سیما جهت کسب اخبار و اطلاعات استفاده نمی‌کنند. در خصوص روزنامه‌ها و مطبوعات داخلی هم گفتنی است که ۷.۷ درصد همیشه، ۲۷.۳ درصد بیشتر اوقات و ۲۵.۸ درصد گاهی از این رسانه جهت کسب اخبار و اطلاعات بهره برده، اما در مقابل ۲۰.۳  رصد بندرت و ۱۹ درصد هرگز از این طریق کسب خبر نمی‌کنند.

در زمینه شبکه‌های ماهواره‌‌ای هم گفتنی است که این رسانه برای ۲.۳ درصد به طور همیشگی، برای ۲.۳ درصد دیگر بیشتر اوقات، برای ۶.۶ درصد گاهی و برای ۱۳.۸ درصد هم به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته ۷۴.۹ درصد پاسخگویان هم از این رسانه جهت کسب اخبار و اطلاعات اصلاً استفاده نمی‌کنند.

از اینترنت، ۶.۸ درصد همیشه، ۲۱.۲ درصد بیشتر اوقات، ۱۷.۸ درصد گاهی، ۱۵.۹ درصد بندرت و ۳۸.۲ درصد هم هرگز به عنوان منبعی جهت کسب اخبار و اطلاعات استفاده نمی‌کنند.

قمی‌ها کدام روزنامه‌ها را بیشتر می‌خوانند؟

از میان ۳۰۷ پاسخگویی که خواننده روزنامه بوده و به نام آنها اشاره داشته‌اند، تعداد ۶۹۱ پاسخ مطرح شد که در این رابطه ۲۴.۵ درصد پاسخ‌ها روزنامه جام‌جم، ۲۰.۳ درصد روزنامه ۱۹ دی و ۱۸.۴ درصد روزنامه همشهری را نام برده‌اند.

در بخش‌های مورد علاقه هنگام مطالعه روزنام، تعداد ۷۴۵ پاسخ جمع‌آوری شد که بالاترین درصدها به مطالعه موضوعات سیاسی با ۲۸.۲ درصد، موضوعات اقتصادی با ۱۸ درصد و موضوعات ورزشی با ۱۳.۸ درصد فراوانی اختصاص دارد.

مجلات مورد علاقه قمی‌ها

از میان ۱۶۸ فردی که به نام مهمترین مجله مورد مطالعه خود اشاره داشته‌اند، ۳۶.۹ درصد خواننده مجله خانواده سبز، ۱۱.۹ درصد پوپک، ۹.۵ درصد خانواده و ۷.۷ درصد هم خواننده مجله روزهای زندگی هستند.

همچنین در پاسخ به سؤال مربوط به شیوه‌های مختلفی که می‌توانند در ترغیب مردم به خواندن مطبوعات مؤثر باشند، از میان ۳۹۸ پاسخگوی مورد بررسی، تعداد ۶۰۶ پاسخ جمع‌آوری شد که با توجه به نتایج تنظیم شده، ۱۴.۴ درصد پاسخ‌ها به کاهش قیمت مطبوعات، ۹.۴ درصد تبلیغ و اطلاع‌رسانی در مورد مطبوعات، ۱۸.۱ درصد بیان حقایق و واقعیات، ۷.۹ درصد به عرضه مطبوعات با قیمت مناسب و۶.۶ درصد پاسخ‌ها هم به تنوع مطالب اختصاص دارد.

نظر شما