شناسهٔ خبر: 16471 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نویسنده دو میلیون دلاری درگذشت

آلن فولسوم نویسنده‌ای که برای کتاب اولش قراردادی 2 میلیون دلاری بسته بود، درگذشت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛  آلن فولسوم که برای انتشار اولین کتابش 2 میلیون دلار دریافت کرده بود، در 72 سالگی درگذشت.   

فولسوم که کارش برای چند دهه نوشتن فیلمنامه برای تلویزیون بود، برای انتشار اولین رمانش با عنوان «روز پس از فردا» در سال 1993 مبلغ 2 میلیون دلار دستمزد دریافت کرد و با این قرارداد رکورد پرداخت دستمزد برای اولین کتاب یک رمان نویس را در تاریخ ثبت کرد.

او چند هفته پس از عقد این قرارداد گفته بود: فکر می کنم دو میلیون دلار خیلی زیاد باشد. اما از طرف دیگر اگر 30 سال کار کرده باشی- که من کرده ام- گرفتن چنین دستمزدی زیاد نیست.

فولسوم 72 ساله روز جمعه در سانتا باربارا در آمریکا به دلیل ابتلا به سرطان پوست درگذشت. او در 20 سال اخیر با این بیماری مبارزه کرده بود.

وی چهار رمان دیگر هم نوشت اما هیچیک موفقیت رمان اولش را تکرار نکردند.

انتشار این کتاب به زبان‌های دیگر نیز برای وی درآمد زیادی ایجاد کرد و امتیاز ساخت فیلمی با اقتباس از این کتاب نیز به قیمت 750 هزار دلار فروخته شد با این حال هنوز فیلمی از این کتاب ساخته نشده است.

همسر وی در این باره گفت ساخته نشدن فیلم اقتباسی از این کتاب او را ناراحت می کرد و او همیشه دوست داشت این فیلم را بر پرده سینماها ببیند.

آلن فولسوم متولد 1941 در اورلاندو در فلوریدا بود. او در دانشگاه بوستون تحصیل کرد و اولین جایزه فیلمنامه نویسی اش را در سال 1963 از انجمن سینمایی دریافت کرد. او در رشته ارتباطات تحصیل کرد و سپس در لس‌آنجلس به کار پرداخت. او به عنوان تدوینگر فیلم و فیلمبردار نیز کار کرد و در همه این مدت مشغول نوشتن فیلمنامه نیز بود.

یکی از مهمترین فیلمنامه‌های او بر مبنای زندگی تراژیک آن ساکستون شاعر نوشته شد که قرار بود ناتالی وود در نقش او ظاهر شود اما مرگ ناگهانی این بازیگردر سال 1981 در 43 سالگی این پروژه را به عهده تعویق انداخت.

فولسوم که کارش را با نوشتن داستان‌های کوتاه شروع کرده بود وقتی مخالفت ناشرش با انتشار آنها را دید، به نوشتن رمان پرداخت و ظرف سه سال رمان 90 صفحه‌ای «روز پس از فردا» را نوشت. این کتاب را لیتل براون به سرعت پسندید و قراردادی استثنایی برای آن بست.   

این کتاب با عنوان «پ‍س‌ف‍ردا» به ترجمه ب‍ه‍رام‌ اف‍راس‍ی‍اب‍ی‌ در سال 1376 به فارسی ترجمه و منتشر شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما