شناسهٔ خبر: 16495 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

همکاری بیش از ۱۴ دستگاه در اجرای سند راهبردی کشور در امور نخبگان

رئیس ستاد اجراسازی سند راهبردی کشور در امور نخبگان از همکاری بیش از چهارده دستگاه و نهاد کشور از جمله وزارت علوم، بهداشت و آموزش و پرورش در اجرای سند راهبردی کشور در امور نخبگان خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس، آریا الستی رئیس ستاد اجراسازی سند راهبردی کشور در امور نخبگان در حاشیه نشست با صاحبنظران فرهنگ در جمع خبرنگاران پیرامون مسائل مطرح شده در این جلسه و جزئیات سند راهبردی کشور در امور نخبگان گفت: بنا به فرمان مقام معظم رهبری این سند در حوزه نخبگان تهیه و به تصویب شورای عالی رسید و در سال گذشته نیز ابلاغ شد.

وی افزود: این سند حدود ۷۰ اقدام را در خود دارد که این اقدامات مسئولیت اجرایی‌شان به عهده مجموعه دستگاه‌های علمی کشور و نهادهای علمی است.

وی پیرامون جزئیات جلسه هم‌اندیشی با صاحبنظران فرهنگی گفت: در این جلسه سعی کردیم که مسئولان نهادهای عمدتا فرهنگی و تربیتی را دور هم جمع کنیم که درباره بخشی از راهبرد کلان ۵ که ۱۰ اقدام است گفت‌وگو کنیم این اقدامات از جنس فرهنگی و در حوزه استعدادهای برتر است.

الستی با بیان اینکه در اجراسازی این سند پیشرفت خوبی داشتیم، گفت: زیرساخت‌های لازم برای اینکه سازمانی به وجود بیاید که این سند را پیگیری کند در بنیاد امور نخبگان شکل گرفته است و مراحل تشکیلاتی اولیه آن انجام شده و ستادی در همین خصوص به نام اجراسازی سند راهبردی کشور در امور نخبگان شکل گرفته که دارای شورایی است که تفویض‌هایی را از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیات امنای بنیاد ملی نخبگان دریافت کرده و وظیفه اصلی آن تقسیم کار ملی و تصویب مجموعه وظایف دستگاه‌های مختلف و ابلاغ آنهاست.

وی ادامه داد: قبل از اینکه به این مرحله برسیم لازم است که دستگاه‌های مختلف را با مجموعه وظایفشان در این سند آشنا کنیم. این جلسه در مورد برخی از این دستگاه‌ها است که بیشتر در حوزه فرهنگ فعال هستند.

رئیس ستاد اجراسازی سند راهبردی کشور در امور نخبگان در پاسخ به این سوال که چرا روند اجرایی این سند از تدوین تا ابلاغ و اجرا به طول انجامیده گفت: بنیاد ملی نخبگان در حوزه این سند بسیار خوب عمل کرده است و جزو معدود اسنادی است که تمام مراحل علمی تدوین سندهای ملی طی کرده آن هم تنها در عرض یک سال و ما بعد از فرمان مقام معظم رهبری در اسفند سال ۹۰ توانستیم پیشنویس این سند را تهیه کنیم و البته شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز هماهنگی بسیار پررنگی را در این زمینه با ما داشته است و ۶ ماه از تمامی جلسات شورای معین به این سند اختصاص داده شد و در عرض ۶ ماه این سند تصویب و ابلاغ شد.

آریا الستی در ادامه سخنان خود گفت: بنیاد ملی نخبگان وظیفه برنامه‌ریزی برای اجرای سند راهبردی کشور در امور نخبگان را داشته و نه اجرای آن را چراکه اجرای این سند بر عهده تمامی دستگاه‌های کشور است البته با وجود آنکه با تغییر دولت با مدیریت‌ها روبه‌رو بودیم زیرساخت‌های لازم برای اجرا شدن این سند انجام شده البته انجام تقسیم کار ملی کار آسانی نیست و نوشتن شرح وظایف نیز اقدام آسانی نخواهد بود همچنین شاخص‌های اجرایی هر کدام از این اقدامات پیچیده است و برداشت من این است که ۳ سال زمانی که این سند برده بسیار زمان خوبی است چراکه ما بعضی اسناد را داریم که تنها تدوین آنان ۸ یا ۵ سال طول کشیده است.

رئیس ستاد اجراسازی سند راهبردی کشور در امور نخبگان پیرامون مهم‌ترین موضوعات مورد بررسی در جلسه هم‌اندیشی با صاحبنظران فرهنگی گفت: در مرحله اول آشناسازی دستگاه‌های عمده فرهنگی و تربیتی کشور درباره خود سند بوده است. مرحله دوم اقداماتی که مربوط به حوزه فرهنگ و مسائل تربیتی می‌شود مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

الستی در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگانی که در این نشست حضور دارند به ارائه برنامه‌های فرهنگی می‌پردازند گفت: ارائه برنامه فرهنگی احتیاج به یک کار کارشناسی عمده دارد. امروز در این جلسه تنها تبادل نظر صورت گرفته است.

وی افزود: در این جلسه که ۴۰ دستگاه در آن شرکت کرده‌اند و در آینده نیز شوراهای تخصصی ایجاد می‌شوند و همچنین نهادهایی در بنیاد ملی نخبگان دور هم جمع می‌شوند تا برای اقدامات شروع به برنامه‌ریزی کنند.

 

رئیس ستاد اجراسازی سند راهبردی کشور در امور نخبگان با بیان اینکه بسیاری از این اقدامات یک فرایند هستند گفت: خیلی از این موارد باید انجام شود و ادامه پیدا کند و ما نمی‌توانیم بگوییم که همه این اقدامات به نتیجه نهایی رسیده‌اند، زمانی می‌توانیم اعلام کنیم که صددرصد این سند انجام شده که تمام اقدامات نسبت به اجرایشان فعالیت‌هایی را آغاز کنند که این موضوع یک امر مثبتی خواهد بود البته این کار از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است چراکه یکی از سخت‌ترین کارها ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها است.

 

وی افزود: حدود ۱۴ دستگاه وجود دارند که نقش بسیار مهمی در اجرایی کردن این سند دارد از جمله این دستگاه‌ها وزارت علوم، بهداشت، آموزش و پرورش و صداوسیما است که نقش مهمی در ترویج و فرهنگ‌سازی دارد.

 الستی در پاسخ به این سوال که چه مقدار از سند راهبردی کشور در امور نخبگان اجرایی شده است گفت: فصل ۴ این سند در حال اجراسازی است که تا به حال خوب پیش رفته است و فصل ۳ نیز بعضی از موارد آن آغاز شده است که یکی از آنان شناسایی گسترده و انجام فعالیت‌های هدایتی گسترده در آموزش و پرورش است که در ادامه همان طرح شهاب است و این طرح بدین‌گونه نیست که بگوییم انجام شده بلکه باید ادامه پیدا کند. یکی دیگر از این موارد این است که بنیاد ملی نخبگان باید آیین‌نامه‌های خود را اصلاح کند.

وی پیرامون موسسات درگیر در حوزه‌های فرهنگی و تربیتی گفت: در کل سند حضور برخی دستگاه‌ها روشن است در بسیاری از اقدامات نام بعضی وزارتخانه‌ها وجود دارد که حدود ۱۴ نهاد است.

 

وی پیرامون این سوال که برای اجرای کامل این سند زمانی را پیش‌بینی می‌کنید گفت: اگر منظورتان شروع و آغاز فرایند هر کدام از اقدامات است که ما باید در کمتر از ۳ سال آنان را شروع کنیم اما در مورد رسیدن به اهدافف بعضی از اقدامات بلندمدت هستند. اقداماتی وجود دارد که باید ادامه پیدا کند و تغییر و تحول به وجود آورد.

 

الستی در پایان خاطرنشان کرد: خود سند با افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ نوشته شده است و ما بنا به فرمایش مقام معظم رهبری سعی داریم در برنامه ۵ ساله توسعه برش ۵ ساله این سند را در خود برنامه نیز اعمال کنیم.

نظر شما