شناسهٔ خبر: 16501 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل خانه سینما: شیوه مدیریت سینمای ایران مانند تلویزیون است

محمدمهدی عسگرپور معتقد است: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سینمای ایران این است که غیرطبیعی اداره می‌شود و شیوه مدیریت سینمای ایران مانند تلویزیون است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایلنا؛ عسگرپور که در مراسم بزرگداشت سی و سومین سالروز آزادسازی خرمشهر سخن می‌گفت؛ با اشاره به اهمیت این روز گفت: ما هرساله سعی کردیم که این روز را گرامی بداریم البته من هرگاه به این روز و یا مناسبت‌های دیگر نزدیک می‌شویم؛ دلم به حال سینما می‌سوزد زیرا عده‌ای شلاق به دست می‌گیرند و می‌گویند که سینما برای این روز‌ها چه کرده است.

وی در ادامه افزود: برای بزرگداشت این روز سمینارهای زیادی برگزار و حرف زیاد زده شده اما برای این روز فیلم‌های زیادی ساخته نشده است.

مدیرعامل خانه سینما با اشاره به ویژگی‌های تاریخی و هنری ایران گفت: زمانیکه به تاریخ پرشکوه خود و همچنین شیوه حکومت‌داری نگاه می‌کنیم؛ متوجه می‌شویم که امروز اینکه گروهی از مردم برای گرفتن مایحتاج در صف بایستند یا به سایت رفاهی مراجعه کنند؛ شایسته نیست.

وی ادامه داد: بعضی رفتار‌های ما در طول تاریخ بیشترین همخوانی را با ویژگی‌های تاریخی ما داشته است و به‌طور حتم انقلاب اسلامی و ۸ سال دفاع مقدس و به خصوص حماسه آزادسازی خرمشهر بیشترین اهمیت را دارد.

عسگرپور با اشاره به جمله حضرت امام(ره) پیرامون آزادسازی خرمشهر گفت: زمانیکه حضرت امام فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد؛ معنی بزرگی در این جمله نهفته بود و امروز با گذشت زمان و با مشخص شدن ابعاد کمک‌هایی که به عراق در جنگ می‌شد؛ ارزش و معانی این جمله بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید بررسی کرد که چرا درباره آزادسازی خرمشهر کمتر فیلم ساخته شده؛ افزود: قبل از پاسخ به این پرسش باید به این سوال جواب بدهیم که به جز سینما، حوزه‌های دیگر همچون اقتصاد به مفهوم سوم خرداد و ارزش‌های آن چقدر عمل کردند و چقدر اهمیت دادند.

عسگرپور افزود: وقتی در حوزه اقتصاد می‌بینیم که گروهی از رفتارهای آرمانگرایانه به سمتی حرکت کردند که ولع زیادی برای کسب ثروت دارند متوجه می‌شویم که فاصله‌ای عمیق بین آرمان‌ها و واقعیت بوجود آمده است.

مدیرعامل خانه سینما ادامه داد: اصل آرمان و واقعیت باید در سینما نیز مدنظر قرار گیرد زیرا یکی از دلایلی که در حوزه دفاع مقدس فیلم‌های کمتری ساخته می‌شود این است که ما از فیلمساز فیلم‌هایی می‌خواهیم که با واقعیت مطابقت ندارد.

وی با اشاره به اینکه سینمای ایران غیرطبیعی اداره می‌شود؛ گفت: دولت دوست دارد در حوزه تولید و اکران به شکل جدی ورود کند. امروز سینمای ما کاملا شبیه تلویزیون دولتی اداره می‌شود و بخش خصوصی هرچند وجود دارد اما زیاد فعال نیست.

عسگرپور با اشاره به اینکه سینمای ایران مدیران مختلفی را به خود دیده؛ گفت: در دوره‌ای کسانی که به مدیریت سینما در طول سالها انتقاد داشتند خود مدیریت را برعهده گرفتند و پول بسیاری نیز داشتند و انگیزه هم وجود داشت اما باید سوال کنیم که چه اتفاقی افتاد که در حوزه سینما به خصوص سینمای دفاع مقدس اتفاق تازه‌ای نیفتاد.

وی ادامه داد: تا زمانیکه سینمای ما در مدار طبیعی تولید و اکران قرار نگیرد و از سویی دیگر در تولیدات و آثاری که سینماگران تولید می‌کنند بین آرمان‌ها و واقعیت تعامل و تعادل صورت نگیرد؛ موفقیت زیادی نخواهیم داشت زیرا اگر فیلمی ساخته شود که از آرمان دور باشد و به واقعیت صرف بپردازد؛ اصطلاحا تبدیل به فیلمی ضدجنگ می‌شود و اگر از واقعیت دور شود آرمان را نمی‌تواند به خوبی نشان دهد.

نظر شما