شناسهٔ خبر: 16516 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حداد عادل: دوری از خدا باعث خشونت در جهان امروز

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی،گفت: در جهان امروز، دوری از خدا نزد آنها که حکومت می‌کنند باعث جنگ‌های جهانی، خونریزی و خشونت‌های وسیع می‌شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و بنیاد سعدی در نشست «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری از منظر ادیان ابراهیمی» که عصر امروز ۴ خرداد به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، گفت: در جهان امروز کشورهای غربی به مسیحی بودن احتیاج دارند و کشورهای مسلمان هم به مسلمان بودن و قطع نظر از اختلاف بین مسیحیت و اسلام، هر دوی ما به دین احتیاج داریم. باید درباره نیاز بشر امروز به دینداری و ایمان صحبت کنیم این وجه مشترک همه ماست. دنیای امروز از بی‌خدایی بیشتر رنج می‌برد تا بی‌اعتقادی به اسلام یا بی‌اعتقادی به مسیحیت.

وی با اشاره به عنوان نشست، تصریح کرد: به عنوان مسلمانانی که ۳۵ سال پیش در ایران به نام دین انقلاب کرده‌ایم و حکومت دینی به وجود آورده‌ایم، ۳۵ سال است که متهم به خشونت و افراطی‌گری هستیم. به ویژه در سالهای اخیر، این عنوان خیلی بیشتر مطرح شده است.

حداد عادل افزود: ما باید به تعریف درست و دقیقی از خشونت برسیم و یک اشتراک نظر پیدا کنیم. اگر در یک حکومت سکولار یک قاضی حکم اعدام بدهد برای یک مجرم مثل بعضی از ایالت‌های آمریکا که حکم اعدام قانونی است، اعلام می‌کنند که این خشونت نیست. اما اگر در یک حکومت دینی قاضی حکم اعدام دهد، همه می‌گویند که این خشونت است و دین نباید خشونت کند.

رئیس بنیاد سعدی با بیان اینکه ما مخالف خشونت به معنی واقعی کلمه هستیم ولی برای دور بودن از خشونت، سکولار بودن را انتخاب نمی‌کنیم، گفت: در اروپا وآمریکا تصوری که از مذهب است، بیشتر تصور محبت آمیز و حوزهٔ محدود کلیساست. در ذهن انسان غربی ثابت شده که به محض حرکت حکومت به سمت دین، خشونت حاصل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم برای رهایی جهان از خشونت، باید دین حکومت کند، درست برعکس آنچه به ما نسبت داده می‌شود. در جهان امروز، دوری از خدا نزد آن‌ها که حکومت می‌کنند باعث جنگ‌های جهانی، خونریزی و خشونت‌های وسیع می‌شود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در پایان گفت: کسانی که در آفریقا و دیگر نقاط جهان به اعمال خشونت آمیز دست می‌زنند بی‌گمان از خدا فاصله گرفته‌اند. ما امتحان خود را پس داده‌ایم. عراق به ما حمله کرد و ما دفاع کردیم و احکام دینی خود را رعایت کردیم. وقتی صدام سلاح شیمیایی به کار برد، ما سلاح شیمیایی به کار نبردیم. امام خمینی (ره) به عنوان یک حاکم دینی نظرش این بود که به شهر‌ها و مردم بی‌دفاع حمله نکنیم و امروز هم نظر رهبر ما همین است.

نظر شما