شناسهٔ خبر: 16531 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اعتراض متخصصان زن به تعهد 12 ساله!

جمعی از زنان متخصص پزشکی در اعتراض به طرح خدمت در مناطق محروم به مدت 12 سال خواستار بازنگری در مصوبه این تعهد و رسیدگی وزارت بهداشت شدند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، یکی از معترضان در این باره به خبرگزاری مهر، گفت: در سال ۷۵ مصوبه مجلس مبنی بر اختصاص سهمیه ۵۰ درصدی در آزمون دستیاری به زنان در راستای افزایش تعداد متخصصان زن در رشته های مختلف علوم پزشکی به خانم ها داده شد که در سال ۸۳ وزیر بهداشت وقت (دکتر پزشکیان) در مصوبه ای درون وزارتخانه ای اعلام کرد افرادی که از این سهمیه استفاده می کنند باید ۱۲ سال تعهد خدمت در مناطق محروم بدهند.

وی افزود: این در حالی است که زنانی که این رشته ها را انتخاب کردند با ۹۰ درصد نمره پذیرفته می شدند و سهمیه مناطق محروم سایر داوطلبان با ۸۰ درصد نمره. با شکایت مردان متخصصی که در سهمیه مناطق محروم پذیرفته شده بودند به دیوان عدالت اداری، رای شکست و این افراد اکنون دو سال تعهد خدمت می دهند اما برای زنان این اتفاق نیافتاد.

این پزشک متخصص یادآور شد: شکایت خانم های متخصص به جایی نرسیده و با وجود همسر و فرزند همچنان باید ۱۲ سال را تعهد خدمت بدهند و اجازه مطب نداشته و به آنها می گویند با حقوق یک میلیون تومان زندگی را بگذرانید. شکایت ما در دیوان عدالت اداری هم در زمان وزارت دکتر دستجردی شکسته شد و به جایی نرسید.

وی خاطرنشان کرد: این تبعیض در حالی اعمال شده است که ما عنوان کردیم تعهد ما را نیز به مدت دو سال بازگردانند. با وجود اینکه ۶ ماه است با مسئولان وزارت بهداشت نامه‌نگاری کرده‌ایم اما وزارتخانه پاسخگو نیست و شورای آموزش پزشکی تخصصی نیز به تجمع‌های ما پاسخی نمی‌دهد. 

یکی دیگر از معترضان یادآور شد: بر اساس قانون خدمات آموزش پزشکی آمده طول مدت تعهد برابر با طول دوران دستیاری است و طول مدت تعهد برای پزشکانی که پروانه دائمی دارند نصف طول دستیاری می‌شود. این موارد در ماده ۱۴ این قانون در حوزه خدمات پزشکان و پیرا‌پزشکان آمده است و باید ۲ سال شود نه ۱۲ سال. در حالی که در زمان ثبت نام در آزمون دستیاری بندی اعلام کردند که ما می خواهیم از سهمیه زنان استفاده کنیم و با توجه به محدودیت پذیرش ما مجبور به این کار شدیم. 

به گزارش مهر، معترضان از دقایقی پیش به همین منظور در مقابل وزارت بهداشت تجمع کرده اند.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۳-۰۳-۰۶ ۱۸:۳۷مطلع 0 0

    بسمه تعالی
    
    خبرگزاری محترم 
    جهت تنویر و روشن شدن موضوع "خدمت بانوان پزشک " مطلب ذیل ارسال می شود و امید است موضوع بدون سوگیری و بی طرفانه دیده شود
     
    خواهشمند است بنحو مقتضی مطلب  را  منعکس فرمایید
    با تشکر 
    
    طبق قوانین کشوری خدمت پس از تحصیل رایگان در همه رشته ها اعم از پزشکی و غیر پزشکی در نظر گرفته شده (مواد هفت و هشت قانون تامین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی )
    
    بر اساس این قانون فارغ التحصیلان دانشگاهها پس از تحصیل رایگان " برابر مدت تحصیل " را باید در کشور خدمت کنند . توجه کنید که قانون زمان خدمت را مشخص نموده است
    
    بر همین اساس در قانون خدمت پزشکان ( ماده 14 ) طول دوره خدمت پزشکان در مناطق محروم نیم تا یک برابر طول دوره تحصیل در نظر گرفته شده است. چون برخی پزشکان قبل از تخصص دو سال در دوره عمومی نیز خدمت می کنند برای آنها دوره خدمت پس از تخصص نیم برابر در نظر گرفته شده و برای سایرین یک برابر.
    
    اعتراض پزشکان خانم نسبت به تخطی وزارت بهداشت از قانون است که طول خدمت را بیش از حد در نظر گرفته است ( 8 تا 12 سال )
    
    ضمن آنکه اساسا هدف از سهمیه بانوان  راه اندازی طرح انطباق و تفکیک جنسیتی در مراکز درمانی کشور طبق موازین شرعی بوده است . ( اشاره به ماده واحده سال 71 که در آن تخصیص سهمیه به خانمها بدون اشاره به طول خدمت بوده است)
    
    بسیاری از این خانمها  نمرات برتر در شهر-رشته قبولی بوده اند و اساسا حد نصاب پذیرش آزاد را داشته اند. ولی وزارت بهداشت همه را با یک چوب رانده است و سوابق خدمت خانمها در دوره عمومی و نمرات بالای آنها را در آزمون دستیاری لحاظ نکرده است.
    
    همچنین در سال 75 سهمیه ای برای پوشش مناطق محروم در نظر گرفته شد که طبق آن پزشکانی که 80 درصد حدنصاب را در آزمون دستیاری کسب می کردند با استفاده از سهمیه مناطق محروم وارد دوره تخصص می شدند اما متعهد می شدند که 12 سال در مناطق محروم خدمت کنند
    
    اکثر این پزشکان که وارد سهمیه مناطق محروم شدند آقایان پزشکی بودند که سوابق خدمت در مراکز بهداشتی و یا ستادی دانشگاهها را داشتند . متاسفانه این آقایان از سهمیه منطقه محروم استفاده کردند ولی هیچگاه 12 سال تعهد را اجرا نکردند و با فشار روی وزارت بهداشت و گرفتن حکم از دیوان عدالت تعهد خود را از 12 سال به دو سال ! کاهش دادند و به این ترتیب از خدمت 12 ساله مناطق محروم فرار کردند
    
    وزارت بهداشت که در این قضیه متضرر شده بود فشار را متوجه خانمهایی کرد که اصولا سهمیه آنها سهمبه منطقه محروم نبود و تعهد 12 ساله ای را که آقایان از زیر آن شانه خالی کردند متوجه خانمها کردند!
    
    اکنون این خانمها خواستار برگشت وزارت بهداشت به قانون هستند که در هنگام اخذ تعهد از این پزشکان طول خدمت را برابر سنوات تحصیل دانسته است نه بیشتر.
    
    کاهش خدمت پزشکان زن به دو تا چهار سال منطقی و اسلامی است زیرا که این زنان بجز طبابت وظایف خانوادگی طبق شرع مقدس و حق فرزندآوری مانند سایر اقشار جامعه دارند و گماشتن زنان متاهل و مجرد در مناطق محروم بمدت 12 سال و فرار پزشکان مرد از خدمت در مناطق محروم بدور از انصاف و دین است
    حتی پزشکان خانم از برخی از آیات عظام فتاوی در این زمینه دریافت داشته اند  که در صورت لزوم تقدیم می گردد.
    
    خبرگزاری محترم خواهشمندم موضوع را پیگیری فرمایید 
    
    
    
                                

نظر شما