شناسهٔ خبر: 16560 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دورخیز 26 ناشر و کتابفروش برای انتخابات اتحادیه

با پایان مهلت ثبت نام در انتخابات هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، 26 عضو این اتحادیه اعلام کاندیداتوری کردند که در بین آنها نام 4 عضو فعلی هیئت مدیره هم به چشم می‌خورد. با این حال نادر قدیانی که در 4 سال گذشته ریاست این اتحادیه را بر عهده داشته است، ثبت نام نکرده و از رقابت در این انتخابات انصراف داده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، با اتمام مهلت ثبت نام از متقاضیان عضویت در هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، تعداد ۲۶ نفر از اعضای این اتحادیه ثبت نام خود را در انجمن نظارت بر انتخابات اتحادیه‌های صنفی قطعی کردند.

بر اساس این گزارش، از میان ۷ عضو هیئت مدیره و بازرس فعلی، ۴ نفر مجدداً ثبت نام کرده‌اند؛ فتح الله فروغی و محمود آموزگار که به ترتیب به عنوان خزانه دار و دبیر در هیئت مدیره کنونی فعالیت می‌کنند و همچنین محمدمهدی فخری‌زاده و یحیی دهقانی که در حال حاضر به عنوان بازرس مشغول فعالیت هستند، بار دیگر نامزد عضویت در هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران شده‌اند.

این در حالی است که هیچ یک از اعضای هیئت رئیسه شامل نادر قدیانی (رئیس هیئت مدیره)، بهروز عطایی (نائب رئیس اول) و سید رفیع احمد جواهری (نائب رئیس دوم)، برای رقابت در این انتخابات، ثبت نام نکرده‌اند.

شرایط داوطلبان عضویت در هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به شرح زیر است: ۱- تابعیت جمهوری اسلامی ایران ۲- اعتقاد و التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی ایران ۳- عدم ممنوعیت تصرف در اموال مانند حجر، ورشکستگی و افلاس ۴- عدم اشتهار به فساد ۵- داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم برای افراد فاقد سابقه عضویت در هیات مدیره اتحادیه ۶- حداکثر سن در زمان ثبت نام ۷۵ سال ۷- داشتن پروانه کسب معتبر دائم ۸- وثاقت و امانت ۹- نداشتن سوء پیشینه کیفری موثر و عدم اعتیاد به مواد مخدر.

توضیح در خصوص بند ۷ اینکه، بر اساس اعلام، پروانه کسب معتبر، پروانه کسبی است که تاریخ اعتبار آن منقضی نشده، صاحب پروانه تغییر شغل نداده و واحد صنفی خود را به غیر واگذار نکرده و یا اجاره نداده باشد، واحد صنفی فعال و مکان آن تغییر نیافته باشد و پروانه کسب بر اساس مقررات صادر شده باشد. همچنین در خصوص بند ۹، استعلام مربوطه از سوی انجمن نظارت بر انتخابات اتحادیه‌های صنفی صادر می‌شود.

بر اساس این گزارش، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران فعالیت خود را در سال ۱۳۳۷ آغاز کرد و در حال حاضر تعداد اعضای آن از مرز ۱۲۰۰ ناشر و کتابفروش گذشته ­و لذا در صورت حضور یک، سوم اعضا (کمی بیش از ۴۰۰ نفر) پای صندوق اخذ رای، مجمع عمومی به حد نصاب می‌رسد و انتخابات در همان دور اول برگزار می‌شود. در صورتی که این نصاب محقق نشود، برگزاری انتخابات در دور دوم با حضور یک، چهارم اعضا، امکانپذیر است.

هیأت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران که متشکل از ۷ نفر هستند، هر چهار سال یک­ بار از میان اعضای صنف انتخاب می­‌شوند. هنوز زمان اعلام نتایج بررسی صلاحیت نامزدهای حضور در این انتخابات از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و زمان برگزاری این انتخابات اعلام نشده است.

نظر شما