شناسهٔ خبر: 16563 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آثار و پایان‌نامه‌های تقریب مذاهب تجلیل می‌شوند

رئیس پژوهشگاه تقریب مذاهب از برگزاری نخستین همایش آثار و پایان‌نامه‌های تقریبی با سخنرانی حضرت آیت‌الله نوری‌همدانی و با حضور علمای برجسته شیعه و سنی در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، حجتالاسلام محمدحسین مختاری با اعلام این خبر گفت: تقریب به عنوان یکی از مهمترین معارف اسلامی و یکی از سفارشات اکید ائمه اطهار و مراجع و رهبر انقلاب است. اساس کار تقریب در عالم واقع، کار در حوزه پژوهش است و اگر مطالعات پژوهشی و تطبیقی در علوم مختلف انجام شود، می‌توانیم به زودی به این مرتبه دست یابیم و بیشتر در این زمینه موفق باشیم.

رئیس پژوهشگاه تقریب مذاهب اظهار کرد: یکی از مهمترین منابع پژوهشی، پایان نامهها و رسالات حوزوی و دانشگاهی است که با تکمیل به شکل کتاب منتشر خواهد شد.به منظور توسعه این فعالیتها و همچنین افزایش تلاش علمی در حوزه و دانشگاه در زمینه رساله نویسی در حوزه تقریب همایش تجلیل از پایاننامههای حوزوی برگزار می‌شود که تا کنون 150 رساله دانشگاهی و حوزوی به دبیرخانه همایش ارسال شده است.

مختاری اظهار کرد: این همایش روز هشتم خرداد ماه در مدرسه عالی امام خمینی(ره) و با حضور آیت‌اللهنوری همدانی و دبیرکل مجمع تقریب مذاهب آیت الله اراکی و برخی از علمای اهل سنت برگزار می‌شود. در این همایش با تجلیل از پایاننامههای برتر طلاب و دانشجویان کشور که در زمینههای مختلف و پس از فراخوان سه ماهه این مجمع انجام شد، دبیرکل مجمع نیز با اشاره به بایستههای تقریبی در حوزه علمی کشور به مباحثی در این خصوص اشاره خواهد کرد.

وی افزود: یکی از دیگر از اهداف این همایش که قرار است به شکل بینالمللی نیز برگزار شود تشویق و همچنین تربیت طلاب و دانشجویانی است که قرار است اساتید آینده کشور باشند؛ چون نگاه تقریبی آنها کمک زیادی به پرورش شاگردان و فضاسازی علمی برای مردم دارد. برگزاری نمایشگاه تخصصی آثار علمی و همچنین رونمایی از آثار علمی و کتب پژوهشگاه در زمینه تقریب مذاهب از دیگر برنامههای این نشست خواهد بود.

مختاری خاطرنشان کرد: از جمله این کتب میتوان به موسوعه علم اصول و همچنین چندین اثر فقهی و تفسیری و کلامی اشاره کرد که این کتاب همگی با روش مقارن و مقایسهای به دسته بندی علمی دست زدهاند.
 
یکی از برنامههای این مجمع حمایت از پایان نامههایی است که در حوزه تقریب نگاشته میشود وعلاقه‌مندان حوزوی و دانشگاهی که تمایل دارند در بخش تقریب دست به انتشار مقالات بزنند، میتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.

رئیس پژوهشگاه تقریب مذاهب تصریح کرد: این پژوهشگاه دارای یک منبع عظیم کتب تقریبی است که میتواند این گروه از پژوهشگران را یاری کند؛ ما معتقدیم با توجه به ظرفیت عظیمی که در توده جهان اسلام وجود دارد، اندیشههای افراطی به حاشیه خواهند رفت ولی این امر با تلاش بسیار علما و قشر فرهیخته مسلمان محقق می‌شود.

نظر شما