شناسهٔ خبر: 16609 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اولین بسته برنامه‌های شبکه «افق»، از ۱۲ خرداد روی آنتن

رئیس سازمان صداوسیما آخرین جزئیات شبکه افق را بیان کرد. به گفته او ۱۲ خرداد اولین بسته برنامه‌های این شبکه روی آنتن می‌رود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ عزت‌الله ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره اتحاد که شب گذشته در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار گفت: شبکه افق روی کانال ۲۲ تهران قرار گرفته و اعلام موجودیت کرده است.

وی افزود: کسانی که در سیستم دیجتال جستجو ‌کنند می‌توانند شبکه افق را ‌بینند. مخاطبان ۱۲ خرداد بسته دیگری از برنامه‌های این شبکه را می‌بینند. در ادامه سعی می‌شود برنامه‌های این شبکه معرفی شود و بعد از مدتی در تعداد محدودی ساعت پخش، برنامه‌های خاصی از این شبکه پخش می‌شود تا «افق» مخاطب خود را پیدا کند. امیدواریم از نیمه سال به بعد این شبکه بتواند بگونه طبیعی به رشد لازم برسد و برنامه‌های نهایی‌اش را در یک جدول مشخص اعلام و پخش کند.

ضرغامی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی و رسانه متعلق به آن فوق العاده قدرتمند است و قابل مقایسه با اکثریت شبکه‌های جهانی و حتی اروپایی نیست. سقف تولیدات ما بالا است. ما تلاش می‌کنیم این تولیدات را در اختیار رسانه‌های اسلامی و عضو اتحادیه قرار دهیم.

رئیس سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگار تسنیم مبنی بر استفاده از تولیدات اسلامی شبکه‌های عضو اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی در رسانه ملی ایران، گفت: اگر آنها تولیدات خوبی داشته باشند که قابل نمایش در شبکه‌های ایرانی باشد حتما پخش می‌کنیم. حتی رایت فیلم‌ها را می‌خریم و سعی می‌کنیم انها را تشویق کنیم تا رشد کنند. این کار هم اکنون در آی فیلم انجام می‌شود. از آن طرف خیلی از تولیدات ما در اختیار رسانه‌ها است ولی این آمار رسانه‌ای نمی‌شود. در ضمن محدوده برخی از این شبکه‌ها کوچک است و مخصوص یک استان یا کشور است و روی ماهواره نیست.

ضرغامی در ادامه در خصوص پنجمین بازار فیلم‌های اسلامی گفت: بازار فیلم اسلامی بستری شد برای اینکه کارهای خوب و اسلامی معرفی شود. نگاهی که بر این اتحادیه حاکم است یک نگاه اسلامی و اخلاقی است. همه علاقمندند که همه رشد کنند و پیام اسلام را همگی به مردم بدهند. برادری و اتحادی که بین اعضای این اتحادیه است در هیچ جای دنیا نیست. فضای اینجا الهی، صمیمی و اسلامی است. کسانی که در جشنواره شرکت می‌کنند دستاوردهای فراوان محتوایی را با خود به ارمغان می‌برند که امیدواریم نتیجه‌اش ارتقای محصولات رادیو و تلویزیونی اسلامی باشد.

وی در ادامه گفت: شبکه‌های مقاومت و تمام شبکه‌های اسلامی که امروز مسئله مقاومت برای حفظ ارزش‌ها و فضائل اسلامی و انسانی برای آنها اولویت دارد، نمادی شدند تا همه رسانه‌‌های آزادی‌خواه و همه عدالت طلبان دنیا دور آنها جمع شوند. شاید در سالهای گذشته که رسانه‌ها به این مقدار گسترده نبود حقیقت در خیلی جاها فراموش و مخدوش می‌شد اما در حال حاضر با همین میزان رسانه‌هایی که وجود دارند اگر آنها حتی یک شمع هم شوند همه تاریکی‌ها نمی‌توانند این شمع را خاموش کنند. یک رسانه اسلامی مانند شمعی است که نورش تاثیرگذار و نافذ است. سیاهی‌ها و پلیدی‌ها محکوم به رفتن هستند. امیدواریم نه تنها رسانه‌های اسلامی و نه تنها رسانه‌های مقاومت بلکه همه رسانه‌هایی که برای اعتلای انسانیت تلاش می‌کنند مقوم خوبی برای ملت مظلوم فلسطین باشند.

رئیس سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار یک خبرگزاری خاطرنشان کرد: رسانه ملی صد درصد ملی است و برای ملت ایران است و سعی کرده است خارج است فضاهای جناحی و گروهی، رسانه را در خط مستقیم اسلام و رهنمودهای رهبری و امام راحل جلو برد. بزرگترین شاخصه و دستاورد رسانه ملی استقلال آن است. امروز خیلی تلاش می‌کنند که استقلال رسانه را تحت تاثیر قرار دهند. رسانه ضمن احترام به همه مراجع، بزرگان، شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی همواره سعی کرده است در خط مستقیم انقلاب و رهبری حرکت کند. این استقلال برای ما ارزشمند است. ما به این می‌گوئیم نگاه ملی. امیدورایم کسانی که علاقمند هستند یک نگاه‌های خاصی به رسانه داشته باشند بدانند رسانه طبق شاخص‌هایی حرکت می‌کند که ممکن است با نگاه‌های حزبی و گروهی بعضی افراد در تعارض باشد. اما وظیفه ما حرکت به سمت شاخص‌های انقلاب اسلامی است.

ضرغامی همچنین در مورد ارزیابی خود از اجلاس آینده گفت: اجلاس هفتم یا جشنواره پنجم نسبت به دوره‌های گذشته خیلی پیشرفت کرده است و این کاملا محسوس است. اهمیت رسانه‌ها و تاثیرگذاری آنها روز به روز بیشتر می‌شود. به خصوص در پدیده بیداری اسلامی که یک پدیده مهمی بود برای جامعه اسلامی، نقش رسانه‌ها تعیین کننده بود و برای حفظ این دستاورد، تداوم و صیانت از آن نقش رسانه‌ها تعیین کننده است. هر روز جریان امپراطوری استکبار تلاش می‌کند با توسل به شیوه‌های جدید نرم افزاری و سخت افزاری رسانه‌ای این نگاه سالم قدرتمند اسلامی را در رسانه‌ها از بین ببرد. هر چقدر که آنها احساس خطر می‌کنند و تلاش می‌کنند، اهمیت این شبکه‌ها و رشد و قدرتمند شدن آنها بیشتر می‌شود. امیدورام جشنواره بعد با قدرت بیشتری از نظر کمی و کیفی و تنوع حوزه های تاثیرگذاری برگزار شود.

ضرغامی در خصوص قرارگیری شبکه سحر بر روی دستگاه دیجیتال گفت: مخاطبان شبکه سحر کشورها و مردمی هستند که به آن زبان تکلم می‌کنند اما به دلایل مختلف شبکه‌های آن مخاطب داخلی دارند. خیلی ها درخواست کردند برنامه‌های شبکه سحر به زبان‌های ترکی و … در اختیار مردم قرار گیرد. ما اکنون محدودیت فنی برای سیستم‌های دیجیتالی داریم اما ممکن است در آینده نزدیک، به یک شبکه ماموریت دهیم که در ساعاتی مشخص گلچینی از برنامه‌های شبکه سحر را به عنوان مخاطبان زبان‌های مختلف روی سییتم‌های دیجیتال پخش کند.

وی در خصوص تاثیرگذاری صداوسیما در صحنه جهانی عنوان کرد:‌ شبکه irib به دلیل تاثیرگذاری جهانی‌اش همواره مواجه با انواع تهدیدات بوده است. چه به لحاظ نرم افزاری و چه به لحاظ سخت افزاری و قطع شبکه‌ها بروی ماهواره‌های جهانی. این رسانه تاثیرگذار است. طرف مقابل سعی می‌کند با قطع فیزیکی، پیام این رسانه به گوش مخاطبان نرسد. شبکه‌های اسلامی وظیفه دارند این توطئه را تبیین کنند تا معلوم شود غرب علیرغم همه شعارهای آزادی که می‌دهد چه سخت‌گیری‌های می‌کند که حرف حقی از این شبکه در جهان پخش نشود.

برچسب‌ها:

نظر شما