شناسهٔ خبر: 16615 - سرویس پرمخاطب
نسخه قابل چاپ

محفلی پر از بازیگر زن به اضافه یک شهاب حسینی+عکس

فرهنگ امروز: فیلم سینمایی «پنج ستاره» اولین تجربه بلند سینمایی مهشید افشارزاده است از 16 اردیبهشت اکران خود را به سرگروهی سینما آفریقا آغاز کرد. فیلم «پنج ستاره» در بخش نگاه نو سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت.

 

111915 

خلاصه فیلم «پنج ستاره»:
 
«پنج ستاره» از مضمونی اجتماعی برخوردار است و به تشریک مساعی بین شغل‌های مختلف و مناسبات آن ها با یکدیگر می‌پردازد. فیلم نگاه واقع بینانه ای به مسایل و مشکلات بانوان دارد. و داستان دختری است که برای رفتن به دانشگاه دچار مشکلاتی می شود. قصه از آنجا آغاز می‌شود که دختر بیست ساله یک خانواده کارگری در رشته داروسازی دانشگاه آزاد قبول شده و برای تأمین هزینه دانشگاه دچار مشکل است.
 

 

مریم برای تأمین این هزینه مجبور به کار کردن در هتلی می‌شود که مادرش نیز از خدمه همان هتل است و در طول مدت کار کردنش بارها با اعتراض یکی از زنان خدمه هتل مواجه می‌شود که فکر می‌کند مریم جای او را گرفته است. اما تلاش و دقت در کار و در عین حال سادگی و سلامت نفس، او را مورد توجه مدیر بخش خانه‌داری هتل قرار می‌دهد. رضا وحیدی (شهاب حسینی) به خوبی می‌داند که اکثر این زنان برای تأمین معاش یک خانواده مجبور به کار کردن هستند و همیشه سعی در حمایت و حل مشکلات آنان دارد و...
 

 
111916

 
عوامل:
 
کارگردان: مهشید افشارزاده/ تهیه کننده: امیر سمواتی/ نویسنده: علی اکبر قاضی نظام/ مدیر فیلمبرداری: فرشاد محمدی/ صدابردار: منصور شهبازی/ فیلمنامه: علی اکبر قاضی نظام/ تدوین: واروژ کریم مسیحی/ بازیگران: شهاب حسینی، همایون ارشادی، بهنوش بختیاری، سحر قریشی، شیرین بینا، لیلا بلوکات، امید روحانی، محمود جعفری، دیبا زاهدی
 
مهشید افشار زاده بازیگر سینما و تلویزیون و کارگردان فیلم «پنج ستاره» گفتخ بود: متاسفانه سال‌های سال است که پیشنهاد بازی در هیچ فیلم و یا سریالی را نداشتم و به نظر می رسد بی هیچ دلیلی و تنها به واسطه باندبازی های رایج در سینما ممنوع‌الکار شده‌ام.

درباره فیلم:

پنج ستاره به عنوان اولین ساخته یک کارگردان نمره قبولی می گیرد.نمی توان گفت که پنج ستاره یک شاهکار و یک فیلم مانا و فراموش نشدنی است،اما فیلم کم اشکال و گرمی است که دغدغه اجتماعی دارد و از باب فتح گیشه و تجارت ساخته نشده است. یکی از ایرادات فیلم تعدد شخصیت های فیلم است که باعث شده تا کاراکترها عمق کافی پیدا نکنند،اما در مقابل این فیلم یک امتیاز بسیار بزرگ دارد و اینکه همین فیلمنامه بدون هیچ تغییری می توانست تبدیل به یک فیلم تلخ و سیاه بشود که کارگردان با آن پز روشنفکری بدهد، این حرکت و نگاه در برهه فعلی برای فیلمسازان اول ما شاید وسوسه کننده باشد،اما خوشبختانه افشارزاده از این مرز عبور کرده و اثرش در عین حال که حرف می زند و معضل اجتماعی را به نمایش می گذارد،اما سیاه نیست.
 

111918
 

خوشبختانه در این فیلم قشر کارگر آدمهای لمپن و نادان و بیچاره و عقب مانده نشان داده نمی شود. پنج ستاره با وجود دارا بودن شخصیت های کلیشه ای، اما در کلیت اصلا کلیشه ای نیست و مخاطب را اذیت نمی کند. مضاف بر اینکه ادا و اصول فمینیستی هم ندارد و حرف اش را بالحن درست بازگو می کند.

«پنج ستاره» شاید بیشتر از آنکه داستان یک زن و مشکلات او باشد، داستان زنان کارگری است که در آسمانشان حتی یک ستاره هم ندارند؛ زنانی که با توجه به شرایط سخت مالی مجبور به کار کردن در محیط‌های کارگری و تحمل مسئولیت سنگین زندگی هستند و از طرفی مدام در معرض هجمه‌های مختلف قرار دارند. اینکه هرچه جایگاه شغلی زنان پایین‌تر باشد، اینگونه هجمه‌ها و سوءاستفاده‌ها از طرف اطرافیان و بالاخص کارفرما بیشتر می‌شود و جایی برای احقاق حق این زنان نیز وجود ندارد، جای تأمل است.

 

منبع: نامه

نظر شما