شناسهٔ خبر: 16631 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی نقطه عطفی در ماموریت‎های رسانه‎ای است

قائم مقام سازمان صدا و سیما گفت: جشنواره ملی تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‎ها نقطه عطفی در ماموریت‎های رسانه‎ای این نهاد به شمار می رود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا، حجت الاسلام رمضان موسوی مقدم شامگاه سه شنبه درآیین گشایش هجدهمین جشنواره ملی تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان ها در سالن پتروشیمی تبریز افزود: در برگزاری این جشنواره مجموعه عواملی که می تواند موجب رشد و بالندگی تولیدات شود، توسط داوران و کارشناسان ارزیابی و تجمیع می شود.

وی حضور مسوولان صدا و سیمای استان ها در تبریز را نشان از وجود وحدت ملی در این عرصه دانست که می تواند در جهت نشر فرهنگ، آداب و رسوم مناطق مختلف کشور در دستور کار قرار گیرد.

حجت الاسلام موسوی مقدم با بیان اینکه تبریز و آذربایجان نقش بی بدیلی در قوام و دوام ارزش های فرهنگی کشور ایفا می کند، بر توجه بیشتر به محتوای برنامه های استان ها تاکید کرد.

وی اقداماتی همچون راه اندازی شبکه سیما، ۲۴ ساعته شدن شبکه های استانی، پشتیبانی از این شبکه ها و استفاده حداکثری از ظرفیت های منطقه ای را بخشی از برنامه های چند سال اخیر صدا و سیما در چارچوب توجه به تولیدات استانی برشمرد.

حجت الاسلام موسوی مقدم با اشاره به وقفه چهار ساله در برگزاری جشنواره ملی تولیدات رادیویی و تلویزیونی گفت: این مدت فرصت لازم برای تقویت این باور که ریشه و اصل برگزاری جشواره همان فکر ایجاد شبکه های استانی و ارج نهادن به قومیت هاست را فراهم کرد.

وی نخستین و مشخص ترین مزیت این جشنواره را تولید آثاری فارغ از دغدغه های جشنواره ای عنوان و اضافه کرد: معرفی، عیب یابی، هنرمند نوازی، مهارت شناسی و حتی در مواردی دلجویی از ثمرات این جشنواره به شمار می رود.

حجت الاسلام موسوی مقدم مراکز استانی صدا و سیما را قلب رویدادهای استان معرفی کرد و افزود: یکی از نقاط قوت تولیدات استان ها نجابت ماهوی تولیدات است که نمونه های آن را می توان در بسیاری از حوزه ها حتی در موسیقی آن مشاهده کرد.

وی اظهارکرد: صداقت و صمیمیت با مخاطب از دیگر مولفه های شبکه های استانی است که توانسته با مخاطب ارتباط برقرار کرده و به زبان آنها سخن گوید.

حجت الاسلام موسوی مقدم تجربه شبکه های استانی را سرمایه ای ارزشمند دانست و افزود: دراین حوزه دستاوردهای بسیاری داریم که باید به نحو مطلوب از آنها استفاده کنیم و این جشنواره می تواند عاملی مهم در برداشتن گام های بلند در این مسیر باشد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز نیز در این آیین گفت: باید مزایای دین اسلام به عنوان دینی جاویدان و کاملترین و بهترین ادیان از طریقه رسانه در جهان تبیین شود و حقایق، معارف و چهره رسول گرامی اسلام(ص) به ملت ها معرفی شود.

آیت الله محسن مجتهد شبستری اضافه کرد: از این طریق می توان سیاست دشمنان که تلاش دارند چهره پیامبر را به عنوان مجسمه خشونت و آغازگر جنگ ها معرفی کنند را نقش بر آب کرده و آن پیامبر پاکی و رحمت را به عنوان مظهر رافت الهی معرفی کرد.

وی تاکید کرد: در هر عصری لازم است با استفاده از فناوری های آن دوره دین کامل و بهترین برنامه آسمانی به مردم جهان معرفی شود و رسانه ملی وسیله و ابزاری برای تحقق این هدف است.

آیت الله مجتهد شبستری ادامه داد: تمام مسوولان و متولیان فرهنگی جمهوری اسلامی مسوولیت دارند در این موضوع نقش خود را ایفا کنند و صدا و سیما به عنوان موثرترین و مهمترین وسیله در این حوزه باید به تبیین یک سلسله حقایق و معارف دین اسلام بپردازد.

وی گفت: این وظیفه در شرایط کنونی سنگین تر است چرا که بیداری اسلامی در جهان آغاز شده و ملت ها به دنبال اسلام ناب محمدی هستند و استعمارگران اجازه این شناخت را نمی دهند.

آیت الله مجتهد شبستری اضافه کرد: از طرف دیگر دشمنان قسم خورده اسلام تهاجم و جنگ فرهنگی علیه اسلام را آغاز و می خواهند به جای ترویج اصالت های ناب اسلام، اصل لذت و مسایل مبتذل و مطالب تحریف شده در جوامع جایگزین شود.

وی با بیان اینکه نگرانی ها فرهنگی در جامعه افزایش یافته است، افزود: باید از رسانه ملی به عنوان ابزار و وسیله ای برای ترویج فرهنگ اسلام در کشور استفاده کرد.

آیت الله مجتهد شبستری با تاکید بر اینکه در به کارگیری از فناوری های رسانه ای باید ملاک های اعتقادی و ارزشی مورد توجه قرار گیرد، گفت: تولیدکنندگان آثار باید توجه کنند که تمام ابعاد محصولات فرهنگی باید پیش از ارایه بررسی شود تا مبادا نقطه ضعفی در آنها وجود داشته باشد.

رییس مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین خواستار حمایت جدی و واقعی از هنرمندان استانی شد و گفت: حمایت جدی در جهت معرفی ظرفیت های ادبی این مرز و بوم ضروری است.

محمد اسماعیل سعیدی با بیان اینکه در طول تاریخ شخصیت های بزرگی از آذربایجان و تبریز در حوزه های علمی، دینی و مذهبی برخاسته و در سطح ملی و بین المللی تاثیرگذار بوده اند، افزود: توجه به هنرمندان این خطه می تواند به معرفی بزرگان دیگری از این استان و شهر بیانجامد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت شخصیت های تاثیر گذار و هنرمندان و شاعران آذربایجان و تبریز در جهت تقویت همبستگی ملی بوده است، گفت: تحقق و گسترش این فرهنگ یکی از اهداف اصلی برگزاری این همایش به شمار می آید.

سعیدی اظهار کرد: ادبیات آذربایجان مملو از ادبیات دینی و مخالفت با ظلم و مبارزه با استبداد و دیکتاتوری است و در دوران های مختلف تاریخ این موضوع تکرار شده و اوج آن را می توان در ۲۹ بهمن مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه یکی ازدستاوردهای این جشنواره ارزیابی کمی و کیفی تولیدات صدا و سیمای مراکز استان ها ست، گفت: نباید این ارزیابی ها فقط به این جلسات وجشنواره ها خلاصه شود و کاستی ها و موانع شناسایی شده به صورت شفاف به مردم و مسوولان ارایه شود.

شهردار تبریز هم در این آیین با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب به مقوله فرهنگ و نام گذاری سالجاری تحت این عنوان، گفت: در این چارچوب پیشنهاد اعتبار یکهزار و ۹۰۰ میلیارد ریالی این شهرداری برای بخش های زیرساختی و جاری فرهنگی تصویب شد.

صادق نجفی ادامه داد: در این زمینه با اراده و مدیریت جهادی تلاش می کنیم دغدغه های نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی که همانا دغدغه های رهبر معظم انقلاب است، از بین برود.

وی با بیان اینکه تاکنون نتوانسته ایم حوزه های فرهنگی، دینی، هویتی و بومی تبریز و آذربایجان را حتی در داخل کشور به خوبی به مردم معرفی کنیم، افزود: با وجود اینکه این شهر بیش از چهار هزار سال قدمت داشته و آثار ارزشمندی همچون مصلای حضرت امام(ره)، بازار تبریز، ربع رشیدی و مقبره الشعرا در این خطه واقع شده است، نتوانسته ایم در این عرصه ها اقدامات قابل توجهی داشته باشیم.

نجفی با بیان اینکه خوشبختانه سیستم مدیریت هماهنگ شهری در تبریز اجرا می شود، گفت: تلاش داریم دغدغه های فرهنگی را حل کنیم و این مهم فقط با مساعدت فعالان عرصه های فرهنگی به ویژه صدا و سیما محقق می شود.

هجدهمین جشنواره ملی تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان ها با حضور ۷۰۰ هنرمند از ۳۲ استان کشور در پنج بخش تلویزیون، رادیو، خبر، تحقیق و پژوهش و موسیقی به مدت سه روز در تبریز برگزار می شود.

نظر شما