شناسهٔ خبر: 16634 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سینما عمداً تیتر اول روزنامه‌ها و اخبار است

محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما گفت: سینما عمدا تیتر اول روزنامه‌ها و اخبار است در حالی که ماموریت سینما این نیست. باید به جایی برسیم که به جای دیده شدن سینما در خبر‌ها به کار اصلی آن توجه کنیم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ گردهمایی روسای جامعه اصناف سینمای ایران ظهر روز گذشته ششم خرداد ماه در مجموعه تاریخی عباس آباد استان مازنداران با حضور محمد مهدی عسگرپور (مدیرعامل خانه سینما)، دلاور بزرگ نیا مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران و نمایندگان صنوف سینمای برگزار شد.

در ابتدای این گردهمایی بزرگ نیا مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران گفت: ما امروز توفیق همراهی و بهره‌مندی از حضور برگزیدگان کشور را داریم. ما در پازل استان‌های کشور هر آنچه که باعث بالندگی شهروند ایرانی می‌شود در این استان دارا هستیم البته با مردمی که همراه و همدل هستند.

وی افزود: ما قدر این را به درستی می‌دانیم همهٔ این هنر ایرانی در تصویر خلاصه می‌شود این تصویر است که در هنر حرف اول را می‌زند استان مازندران هر آنچه که به عنوان میراث تاریخی که سازند هویت ملی دارا ست و البته شما در این سفر بخشی از این فرهنگ و تمدن رادیده و هنوز ما نتوانستیم میراث معنوی این شهر را به شما نشان دهیم.

بزرگ نیاادامه داد: مردم این استان ریشه دار هستند اما ما دچار الزایمر فرهنگی شده‌ایم و از شما می‌خواهیم به نسلی که دچار این بیماری شده است این تمدن و میراث تاریخی و فرهنگی را به درستی نشان دهید.

وی تاکید کرد: قطعا همه ما به سینما و تلویزیون تعلق خاطر داریم این شما هنرمندان هستید که با قدرت هنر خود می‌توانید روی این ریشه متمرکز شوید و آن را به همه معرفی کنید و در این مسیر نظرات ارزشمند شما برای توسعه گردشگری و معرفی ظرفیتهای میراثی و جذب توریست قطعا می‌تواند تاثیرگذار باشد.

شما این امکان را دارید که استان مازندران را برای کشورهای همسایه به خوبی معرفی کنید ماباید در شبکه‌های جهانی حضوری جدی داشته باشیم ما مواهب زیادی داریم که از آن غافلیم اما اگر یک اراده قوی در این مسیر ما را کمک کند قطعا موفق خواهیم بود مقامات شهری برای ارائه تسهیلات برای هنرمندان و معرفی استان آمادگیهای لازم را دارند.

در ادامه محمد علی سجادی کارگردان سینما در این جلسه گفت: متاسفانه غفلتی در این راه اتفاق افتاده که نگران کننده است به طور نمونه خود استان در باره فیلمسازان غفلت می‌کند قرار بود خسرو سینایی فیلمساز بزرگ کشورمان در ساری فیلمی بسازد خیلی هم تلاش کرد اما این اتفاق میسر نشد باید شرایط برای این فیلمسازان بومی فراهم شود چرا که این سینمای ملی باید کارگردان ملی و بومی داشته باشد سینما، هنر ذهنی نیست و باید عملیاتی شود و ما نیازمند همراهی و همدلی هستیم.

محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما در ادامه افزود: چندسالی بود که این فعالیتها کمرنگ شده بود چرا که هر وقت قرار بود چنین حرکتهای انجام بگیرد هر شخصی نقد و قضاوت می‌کرد.

وی ادامه داد: سینما عمدا تیتر اول روزنامه‌ها و اخبار است در حالی که ماموریت سینما این نیست. باید به جایی برسیم که به جای دیده شدن سینما در خبر‌ها به کار اصلی آن توجه کنیم.

مدیر عامل خانه سینما در مورد مدیریت فرهنگی عنوان کرد: ما در بحث فرهنگ و مدیریت فرهنگی با افسوس صحبت می‌کنیم زیرا مشکلاتی وجود دارد مانند اینکه مجموعه باید در دست میراث فرهنگی باشد اما در اختیار شهرداری است همین کار‌ها به فرهنگ ضربه می‌زند.

عسگرپور با اشاره به وضعیت سیستم اداری در کشور افزود: علت اینکه فیلمسازان لوکیشن‌های بومی را انتخاب نمی‌کنند این است که وقتی به سیستم اداری برخورد می‌کنند اینقدر دچار پیچیدگی می‌شوند که گاهی اوقات از ساخت فیلم منصرف می‌شوند به همین دلیل فیلمهای ما در درون شهر‌ها ساخته می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: باید از خواست مردم و هنرمندان در تبیین تصویری داشته‌های فرهنگی و تمدنشان تبعیت کنیم.

سیروس الوند در ادامه جلسه گفت: سینمای ملی به معنی سینمای گویش‌ها و اقوام مختلف است به همین دلیل سینمای ملی در مازندران، کردستان و دیگر شهر‌ها شکل می‌گیرد اتفاقا تهران بی‌هویت‌تر از شهرهای دیگر است اگر بخواهیم سینمای ملی شکل بگیرد باید کارگردان خراسانی و کردستانی داشته باشیم البته خوب است که فیلمسازان دربارهٔ استان‌های دیگر نیز فیلم بسازند.

الوند ادامه داد: من شنیدم که ساری فقط یک سینما دارد در حالی که سینما محل امنی برای جوانان آن شهر بشمار می‌آید و نباید بگذاریم همین یک سینما تعطیل شود.

پس از صحبتهای این هنرمندان گردهمایی روسا و نمایندگان اصناف سینمای دستور کاررسمی گردهمایی روسای اصناف آغاز شد.

نخست عسگرپور گزارشی جامع از پیگیری‌های خانه سینما در خصوص عملیاتی شدن طرح امنیت شغلی با وزارتخانه در دولت جدید ارائه کرد او از روند کند اجرایی شدن این طرح گفت و خواستار آن شد تا سازمان سینمایی به این مطالبهٔ دراز مدت اصناف سینمایی اقدام عملی عاجل‌تر به عمل آورد او همچنین اضافه کرد از سوی هیات مدیره محمدرضا مویئنی و از سوی سازمان سینمایی حیدری خلیلی مسئولیت اجرایی شدن ان مطالبه را برعهده دارند.

وی همچنین در مورد بحث بیمه اعضای خانه سینما عنوان کرد این حق طبیعی است که هر فردی بیمه داشته باشد و از آن استفاده کند و ما پیگیر بحث بیمه درمان تکمیلی هستیم همچنین بیمه تامین اجتماعی نیز تعهد دولت است و قرار است به زودی مشکل پیش آمده در این یکسال و اندی توسط توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برطرف شود.

همچنین محمد مهدی عسگرپور از تغییر نام و ماموریت صندوق حمایت از هنرمندان و نویسندگان ابراز نگرانی کرد و افزود بیم آن می‌رود تا این صندوق به مسایل کلان‌تر و مهم‌تر از بیمه و وام به هنرمندان بپردازد! وماموریت پیشین صندوق نادیده گرفته شود.

در ادامه در ارتباط با برگزاری جشن سینمای ایران عنوان کرد آیین نامه جشن تصویب شده و منتظر اعلام حامیان مالی هستیم و امیدوارم دوستان کمک کنند تا جشن باشکوهی داشته باشیم.

پس از صحبتهای عسگرپور نمایندگان صنوف سینمایی درباره این مباحث بحث و گفتگو کردند.

 از سال ۱۳۸۸ به منظور امکان برخورداری از تجارب و تبادل نظر بیشتر بین صنوف سینمایی بطور متوسط هر ۶ ماه گردهمایی روسا و نمایندگان اصناف سینمایی برگزار می‌شود.

نظر شما