شناسهٔ خبر: 16661 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رابطه روزنامه نگاری و شبکه های اجتماعی در قاب کتاب

جدیدترین کتاب محمود سلطان‌آبادی با عنوان «روزنامه‌نگاری در رسانه‌های اجتماعی» با نگاهی به ارتباط بین رسانه‌های اجتماعی و روزنامه‌نگاری و کاربرد آن برای روزنامه‌نگاران، توسط انتشارات ثانیه منتشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ سلطان آبادی، نویسنده این کتاب عنوان کرد:با توجه به گسترش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر، به‌نظرم هنوز بسیاری از روزنامه‌ها و سازمان‌های خبری به اهمیت رسانه‌های اجتماعی پی نبرده‌اند. وی افزود: اکنون گونه‌های مختلف رسانه‌‌های اجتماعی مانند شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌‌ها، میکرو بلاگ‌‌ها،پادکست‌‌ها،ویکی‌‌ها و اجتماعات محتوا محور هر کدام در ارتباط با روزنامه‌نگاری تحولات و تغییراتی ایجاد کرده‌اند و روزنامه‌‌نگاران به‌ شکل‌‌های مختلف می‌توانند از این‌گونه رسانه‌ها برای انجام کار حرفه‌ای‌شان استفاده کنند. 

سلطان آبادی با بیان این که تعامل روزنامه‌نگاران با رسانه‌های اجتماعی در کشور ما به ‌دلایل مختلف از جمله فیلتر بودن بسیاری از این رسانه‌ها به‌ صورت محدود صورت می‌گیرد، یادآور شد: این کتاب می تواند پاسخگوی نیاز دانشجویان روزنامه‌نگاری و علوم ارتباطات، روزنامه‌نگاران و شاغلان در مطبوعات و خبرگزاری‌ها و نیز سایر علاقه‌مندان به حوزه رسانه‌های اجتماعی باشد. 
وی با اشاره به محتوای این اثر یادآور شد: گونه‌های مختلف رسانه‌‌های اجتماعی مانند شبکه‌های اجتماعی (فیس‌بوک)، وبلاگ‌‌ها، میکروبلاگ‌‌ها (توئیتر)، پادکست‌‌ها، ویکی‌‌ها و اجتماعات محتوامحور (یوتیوب) که در ارتباط با روزنامه‌نگاری تحولات و تغییراتی ایجاد کرده‌اند و روزنامه‌‌نگاران به‌ شکل‌‌های مختلف می‌توانند از این‌گونه رسانه‌ها برای انجام کار حرفه‌ای‌شان استفاده کنند. این مباحث در این کتاب بررسی شده اند. 
سلطان آبادی با اشاره به منابعی که برای نگارش این کتاب استفاده کرده توضیح داد: به دلیل این که در این حوزه با منابع فارسی محدودی مواجه هستیم، برای نوشتن کتاب از حدود ۲۰۰ منبع انگلیسی شامل کتاب، مقاله و وب‌سایت‌های اینترنتی استفاده کرده‌ام که در متن با روش ای‌پی‌ای مشخص شده‌اند. 
وی همچنین درباره مدت زمان نگارش این اثر توضیح داد: بیشتر از سه سال است که در این حوزه به ‌صورت تخصصی مطالعه و کار می‌کنم و به‌نوعی دغدغه‌ام شده است اما نوشتن این کتاب حدود یک‌سال زمان برده است. 
سلطان آبادی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به محدودیت منابع موجود در این حوزه برای فعالان حوزه رسانه عنوان کرد:درباره این موضوع در ایران تاکنون کتابی منتشر نشده است و امیدوارم در آینده شاهد توجه بیشتر پژوهشگران و ناشران به این حوزه جدید باشیم. البته، من در حال ترجمه کتاب دیگری به‌ صورت مجموعه مقالات با عنوان «رسانه‌های اجتماعی و روزنامه‌نگاری شهروندی» هستم  که شامل هفت مقاله درباره «اجتماعی‌شدن خبر و روزنامه‌نگاری شهروندی»، «وبلاگ‌های خبری و روزنامه‌نگاری شهروندی»، «توئیتر و روزنامه‌نگاری»، «روزنامه‌نگاری ویکی» و «روزنامه‌نگاری در زندگی دوم» می‌شود و کار ترجمه آن تا یک‌ماه آینده به پایان خواهد رسید.

دلیل این که در این حوزه با منابع فارسی محدودی مواجه هستیم، برای نوشتن کتاب از حدود ۲۰۰ منبع انگلیسی شامل کتاب، مقاله و وب‌سایت‌های اینترنتی استفاده کرده‌ام

وی با بیان این که کتاب در هفت فصل تنظیم شده گفت:در فصول مختلف کتاب، موضوعاتی مانند مفهوم رسانه های اجتماعی، شبکه‌های اجتماعی و روزنامه‌نگاری، وبلاگ‌ها و روزنامه‌نگاری، میکرو بلاگ‌ها و روزنامه‌نگاری، پادکست‌ها و روزنامه‌نگاری، ویکی‌ها و روزنامه‌نگاری و اجتماعات محتوا محور و روزنامه‌نگاری نقد و بررسی شده اند. 

نگاهی به کتاب 
در نخستین فصل کتاب، با عنوان مفهوم رسانه‌های اجتماعی، پدیده وب ۲ بررسی شده و در ادامه به تعریف، ویژگی‌ها و گونه‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی پرداخته می‌شود. 
دومین فصل این کتاب نیز به تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر روزنامه‌نگاری و دگرگونی‌های عمیقی که در عرصه دیجیتال به‌وقوع پیوسته، می‌پردازد. در این فصل پس از بررسی مفهوم شبکه اجتماعی، درباره پیدایش و برخی از مهم‌ترین تحولات شبکه‌های اجتماعی مباحثی ارایه شده است.در بخش‌های دیگر، توصیه‌ها و راهنمایی‌هایی برای حضور روزنامه‌نگاران در شبکه‌های اجتماعی، اصول کاربری شبکه‌های اجتماعی و نحوه گفت‌وگوی دوسویه روزنامه‌نگاران با مخاطبان‌شان در شبکه‌های اجتماعی و همچنین به‌عنوان یک نمونه عملی،‌ دستورالعمل کاربری شبکه‌های اجتماعی در خبرگزاری رویترز ارائه شده است. 
«وبلاگ‌ها» را می توان به عنوان سومین فصل این کتاب معرفی کرد. مهم‌ترین مباحث‌ آن نیز پس از تعریف،بیان ویژگی‌ها و تکنولوژی‌های وبلاگ‌ها، وبلاگ‌ها در زیست‌بوم روزنامه‌نگاری، گونه‌شناسی وبلاگ‌های روزنامه‌نگاری و همچنین وبلاگ‌ها و آینده روزنامه‌نگاری است. 
فصل چهارم درباره میکروبلاگ‌ها و محبوب‌ترین سرویس آن یعنی توئیتر به‌عنوان یکی از تکنولوژی‌های رسانه‌های اجتماعی که انتشار فوری قطعه‌های کوتاه داده‌ها از انواع منابع رسمی و غیررسمی را برای روزنامه‌نگاران امکان‌پذیر می‌سازد، بحث می‌کند. در این فصل همچنین کاربرد توئیتر برای روزنامه‌نگاران، نحوه تأیید صحت اخبار فوری در توئیتر و سیاست‌های سازمان‌های خبری در استفاده از توئیتر مورد توجه قرار گرفته است. 
فصل پنجم نیز پادکست‌ها و کاربرد آن‌ها در روزنامه‌نگاری را معرفی می کند. نویسنده در این فصل به چگونگی ظهور این رسانه کوچک، ویژگی‌ها و کاربردهای آن و همچنین نحوه استفاده رسانه‌های جریان اصلی از پادکست‌ها می پردازد. همچنین در فصل ششم به کاوش در استفاده از تکنولوژی ویکی در زمینه روزنامه‌نگاری می‌پردازد. در این فصل، ویکی‌نیوز به‌عنوان یکی از موفق‌ترین پروژه‌های ویکی در روزنامه‌نگاری بررسی شده است. 

در فصل آخر کتاب نیز تأثیر یوتیوب به‌عنوان یکی از معروف‌ترین ‌سایت‌های به‌اشتراک‌گذاری محتوا بر روزنامه‌نگاری تشریح شده است. در این فصل می خوانیم که یوتیوب به همه کسانی که به هر نحوی امکان دسترسی به اینترنت را دارند، اجازه داده تا به‌عنوان یک منبع خبریِ تصویری هر آن‌چه را که جالب و قابل ‌توجه است با دیگران به‌اشتراک بگذارند. یوتیوب و تاریخچه آن، محتوا در یوتیوب، راهنمای یوتیوب برای گزارشگران، یوتیوب و اخبار و همچنین تغییر رویکرد سازمان‌های خبری در استفاده از محتوای تولیدشده توسط کاربران از بحث‌های مهم در این فصل است. 

کتاب «روزنامه‌نگاری در رسانه‌های اجتماعی» در ۲۰۸ صفحه و شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت هشت هزار و ۵۰۰ تومان بر ویترین کتابفروشی ها نشسته است.

نظر شما