شناسهٔ خبر: 16787 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دو جلد از «روزشمار ۱۵ خرداد» منتشر شد

دو جلد از مجموعه «روزشمار ۱۵ خرداد» با محوریت بهار و تابستان سال ۱۳۴۰ توسط انتشارات سوره مهر روانه بازار کتاب شد. این دو اثر به کوشش احد گودرزیانی تدوین شده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ انتشارات سوره مهر همزمان با سالروز آغاز نهضت امام خمینی(ره)، دو جلد از مجموعه «روزشمار ۱۵ خرداد» را منتشر کرد. این دو جلد در برگیرنده وقایع بهار و تابستان سال ۱۳۴۰ است که توسط احد گودرزیانی تدوین و تألیف شده است. در این آثار وقاعی مختلفی در برهه‌ زمانی مشخص شده مورد بررسی قرار گرفته است که از این موارد می‌توان به توجه مفسران روزنامه‌های خارجی به اوضاع داخلی ایران، تظاهرات سی‌ام تیر ماه، نخستین سخنرانی محمدرضا پهلوی در میان مردم، تعطیلی برخی از کارخانه‌ها و اعتراض کارگران آنها و... مورد توجه قرار گرفته است.

در مقدمه این اثر می‌خوانیم: «هرچه از یک حادثه تاریخی فاصله می‌گیریم، نگاه به آن دستخوش تغییر و تحول می‌شود. این اتفاق، اگر با تکیه بر جست‌وجو و کسب آگاهی صورت گیرد، نمایاندن آن حادثه اسان‌تر خواهد بود و اگر چنین نباشد، جز سطحی‌نگری و افزودن بر ابهام و تردید، دست‌آوردی در پی نخواهد داشت.

۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ یک روز تاریخی برای نهضت اسلامی مردم ایران است. در حافظه عمومی ایرانیان، این مناسبت با چند شاخصه شناخته می‌شود: سخنرانی مهمی از امام خمینی(ره)، دستگیری ایشان و شهادت گروهی از طرفداران امام. جست‌وجوی دقیق در حافظه خاص این واقعه نیز در نهایت به این چند ویژگی می‌رسد، اما با حاصلی ماندگار که نقش واقعه را در مرور زمان تازه نگه می دارد. ...»

نظر شما