شناسهٔ خبر: 16799 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خاطرات تاریخ شفاهی بادامچیان و سه نفر دیگر کتاب می‌شود

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در آینده نزدیک خاطرات تاریخ شفاهی اسدالله بادامچیان، مرتضی حقوقی، احمد آل‌یاسین و نصرت‌الله خازنی را در قالب کتاب منتشر می‌کند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در نظر دارد تا به زودی کتاب‌هایی را در راستای تاریخ شفاهی منتشر و روانه بازار نشر کند که از جمله آنها می‌توان به خاطرات «نصرت الله خازمی»، «اسدالله بادامچیان»، «احمد آل‌یاسین» و «مرتضی حقوقی» اشاره کرد که در ذیل بیوگرافی این افراد را می‌خوانید:

* نصرت‌الله خازنی، مدیر دفتر «محمد مصدق»

نصرت‌الله خازنی در سوم مرداد 1296شمسی در تبریز به دنیا آمد. تحصیلات عالیه خود را در سال 1314 در رشته قضایی در دانشکده حقوق دانشگاه تهران گذراند. در سال 1317 در بانک ملی استخدام شد. در سال 1325 به سمت رئیس اداره کارگزینی این وزارتخانه منصوب شد و پس از مدتی به عنوان وکیل تام‌الاختیار وزارت بهداری در محاکم قضایی و نیز از سال 1327 به عنوان مشاور قضایی وزارت بهداری انتخاب شد.

در سال 1329 به عنوان نماینده وزارت بهداری، در سازمان بازرسی نخست‌وزیری انتخاب و به سمت معاون این سازمان منصوب شد. پس از ترور «رزم‌آرا» با حفظ سمت، مدیریت امور دفتر نخست وزیر، دکتر محمد مصدق نیز به وی سپرده شد.

پس از وقوع کودتای 28 مرداد 1332 به مدت نه ماه در بازداشت به سر برد. سپس در سال 1333 در بانک ساختمانی مشغول به کار شد و در سال 1335 به سمت معاون این بانک منصوب شد. در سال 1339 با سمت مدیرکل حقوقی وزارت مسکن منصوب و در سال 1344 به بانک کشاورزی ایران منتقل و به سمت رئیس اداره حقوقی منصوب شد.

در سال 1352 معاون بانک کشاورزی و در اسفند 1357 پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران، با تصویب هیأت وزیران به سمت رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی انتخاب شد.

نصرت‌الله خازنی در اواخر سال 1358 پس از 42 سال خدمت دولتی بازنشسته شد. آشنایی او با سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پس از انجام مصاحبه تاریخ شفاهی صورت گرفت. وی در چند مرحله اسناد و مدارکی را به این کتابخانه اهدا کند که از جمله آن می‌توان به مجموعه بزرگ چاپ سنگی بالغ بر 160 عنوان که هم‌اکنون در بخش نسخ خطی این کتابخانه نگهداری می‌شود، اشاره کرد. نصرت‌الله خازنی در 8 دی سال 1387 دارفانی را وداع گفته و به دیار باقی شتافت.

* اسدالله بادامچیان، عضو شورای مرکزی کمیته 7 نفره استقبال از امام خمینی (ره) 

اسدالله بادامچیان فرزند محمد باقر در نخستین روز دی ماه سال 1320 در تهران به دنیا آمد. پدرش فرش فروش و مادرش خانه‌دار بود. وی از دوران نوجوانی، همواره در مساجد و حسینیه‌ها حضوری پررنگ داشت و از همان زمان در بسیاری از حوادث و اتفاقات مهم کشور حاضر بود. از همان دوران با گروه شیعیان و فداییان اسلام آشنا شد و همکاری خود را با این گروه شروع کرد.

همکاری بادامچیان با گروه‌ها و تشکل‌های مبارز اسلامی باعث شد وی سه بار توسط رژیم ستم‌شاهی دستگیر و به زندان رفته و حتی در کمیته مشترک ضد خرابکاری توسط ساواک بارها شکنجه شود. بادامچیان عضو هیأت مؤسس حزب موتلفه اسلامی بوده و قائم‌مقامی این حزب را در کارنامه سیاسی خود دارد. وی در زمان پیروزی انقلاب اسلامی عضو شورای مرکزی کمیته 7 نفره استقبال از امام خمینی (ره) بود که توانستند با مدیریت خود یکی از روزهای تاریخی را در اذهان ملت به بهترین شکل اجرا کنند.

بادامچیان در حزب جمهوری اسلامی در کنار بزرگانی همچون آیت‌الله شهید بهشتی، مقام معظم رهبری و دیگران عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی بوده و همواره در کنار این بزرگان فعالیت‌های سیاسی خود را انجام داده است

* آل‌یاسین، یکی از مهندسان و مسئولان قدیمی سازمان آب و برق کشور

احمد آل یاسین در ششم شهریور سال 1314 در تهران متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در تهران در دبستان علامه و دوره دبیرستان را در دبیرستان‌های رهنما و مروی گذراند. در سال 1334 موفق به دریافت دیپلم ریاضی شد. پس از اخذ دیپلم، در رشته راه و ساختمان دانشکده فنی دانشگاه تهران پذیرفته شد و در سال 1339 با درجه فوق لیسانس فارغ التحصیل شد.

وی فعالیت خود را از آبان 1339 با سمت مهندس قطعه کوهین - آب ترش قزوین رشت در شرکت ساختمانی آسفالت راه آغاز کرد. سپس در سال 1340 برای کار در کارگاه سد دز به خوزستان رفت و همکاری خود را تا سال 1342 با آن کارگاه ادامه داد. فعالیت وی در این پروژه شامل خدمات فنی و نظارت و طراحی اجزاء مختلف پروژه بود.

پس از اتمام سد دز در اردیبهشت 1343 همکاری خود را با مهندسان مشاور عمران و منابع آمریکا در سازمان آب و برق خوزستان تجدید کرد. مهندس آل‌یاسین در سال 1347 به سمت مهندس مقیم و ناظر از سوی مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان انتخاب شد.

در همین سال در آزمونی که سازمان امور اداری و استخدامی برای واگذاری بورس تحصیلی دولت هلند در رشته سازه‌های آبی (هیدرولیک) در تهران برگزار کرد، پذیرفته شد و به کشور هلند اعزام شد و موفق به دریافت دیپلم سازه‌های آبی شد، همچنین در سال 1351 دوره آموزشی لابراتوار هیدرولیک و آزمایشگاه مکانیک خاک را در سازمان عمران آمریکا در شهر دنور ایالت کلرادو گذراند.

در سال1353 با خاتمه شبکه آبیاری دز، در سمت مدیر اجرایی و قائم‌مقام مدیر عامل کشت و صنعت نیشکر کارون، مسئول اجرای این طرح عظیم شد.

آل‌یاسین در سال 1356 به مدیریت عامل سازمان آب و برق خوزستان منصوب و عهده‌دار مسئولیت‌‌های توسعه منابع آب، تولید، انتقال و توزیع برق شد. ادامه سد کارون 1، انعقاد قرارداد مطالعات سد‌های کارون 3 و4، ادامه مطالعات سد مارون، ادامه احداث شبکه آبیاری و زهکشی گتوند و عقیلی، آبرسانی پتروشیمی ایران -  ژاپن، احدث ایستگاه‌های پمپاژ و غیره از جمله فعالیت‌های او در این دوره است. وی در سال 1360 با پایه‌گذاری شرکت مهندسان مشاور پاپیلا، به ادامه خدمات مهندسی در زمینه آب کشور ادامه داد.

از وی تا‌کنون 14 جلد کتاب به صورت فردی و یا گروهی در موضوعات مختلف منتشر شده است، همچنین نگارش ده‌ها گزارش فنی و رساله در زمینه‌های مهندسی، اجتماعی و فرهنگی و انتشار بیش از 50 مقاله در روزنامه‌ها و مجلات کشور از دیگر کارهای فرهنگی این فرد است.

* مرتضی حقوقی، مجری قانون تشکیل شرکت‌های سهامی زراعی و تعاونی‌های تولید روستایی 

مرتضی حقوقی اصفهانی در سال 1307 شمسی در اصفهان متولد شد. وی فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی دانشگاه تهران در سال 1333 است. حقوقی اصفهانی بیش از نیم قرن در بخش کشاورزی در نقاط مختلف کشور اعم از خوزستان، مغان، جیرفت و تهران اشتغال داشته و در سمت‌های مختلف دولتی تا معاون وزیر ارتقاء یافته است. وی مجری قانون تشکیل شرکت‌های سهامی زراعی، تعاونی‌های تولید روستایی، و کشت و صنعت‌ها بوده است.

سالیان پس از انقلاب اسلامی تاکنون را نیز در کسوت مهندس مشاور، خدمات مشاوره‌ای، مطالعاتی و در مواردی اجرایی به واحدهای بزرگ کشاورزی ارائه کرده است. کتاب «خاطرات مهندس مرتضی حقوقی اصفهانی در توسعه کشاورزی ایران» بر پایه طرح مصاحبه تاریخ شفاهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با او که در سال 1385 طی هشت جلسه و به مدت 24 ساعت انجام شده است، تهیه و به رشته تحریر در آمده است. کتاب مذکور مشتمل بر 8 فصل است.

بر اساس این گزارش، غلامرضا عزیزی معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، درباره این کتاب‌ها می‌گوید: کتاب «در مکتب جان» که مصاحبه با چند نفر از فلاسفه معاصر است و کتاب «نمایش در ایران» که مصاحبه‌های تاریخ شفاهی با چند نفر از هنرمندان بوده، به زودی از سوی انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به چاپ خواهد رسید.

وی اضافه می‌کند: در گذشته کتابخانه ملی ایران مصاحبه‌های متعددی با نویسندگان، سیاستمداران، روحانیون، دانشمندان و فرهیختگان داشته است که گروه تاریخ شفاهی معاونت اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از سال 1371 با حدود 700 نفر اخذ کرده است یعنی نزدیک به 2 هزار ساعت مصاحبه با این افراد صورت گرفته است که با توجه به سیاست‌های رئیس سازمان برای تسهیل در اطلاع‌رسانی و گسترش آن به تدریج در نوبت انتشار قرار می‌گیرند.

نظر شما