شناسهٔ خبر: 16817 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ازغدی: با ظهور امام‌(ره) معنویت، عقلانیت و عدالت غربی با چالش جدی مواجه شد

حجت‌الاسلام سیدعباس نبوی، یوسفعلی میرشکاک و حسن رحیم‌پور ازغدی ۳ سخنران روز نخست همایش امام خمینی و تقدیر تاریخی عصر از زوایای مختلفی جنبه تمدنی - تاریخی شخصیت امام راحل(ره) را مورد واکاوی قرار دادند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ همایش امام خمینی(ره) و تقدیر تاریخی عصر با گردهمایی اصحاب فکر انقلاب اسلامی به همت موسسه اشراق عصر امروز در سالن سوره حوزه هنری کار خود را دیروز  آغاز کرد. 

این همایش امروز ۱۲ خرداد نیز با سخنرانی ۴ اندیشمند دنبال خواهد شد. 

در نخستین روز این همایش حجت‌الاسلام سیدعباس نبوی، یوسفعلی میرشکاک و حسن رحیم‌پور ازغدی از زوایای مختلفی تاثیر تاریخی - تمدنی امام و انقلاب اسلامی را در عصر حاضر بررسی کردند. 

در ابتدای این همایش سیدحسین شهرستانی دبیر علمی این همایش در سخنان کوتاهی گفت: گفتمان اندیشه‌های امام خمینی(ره) به حدی گسترش یافته که امروز می‌توانیم گستره آن را معادل گستره گفتمان انقلاب اسلامی بدانیم. این گفتمان که نقطه عطفی در تاریخ معاصر ما بود تمام جریانات فکری که بعد انقلاب ایجاد شد را دربر می‌گیرد. 

شهرستانی ادامه داد: همایش دو روزه امام خمینی(ره) و تقدیر تاریخی عصر فارغ از وجوه مختلف اندیشه‌های امام خمینی(ره) به لحاظ موضوعی جنبه تمدنی و تاریخی شخصیت ایشان را مدنظر دارد. 

نخستین سخنران همایش امام خمینی و تقدیر تاریخی عصر حجت‌الاسلام سیدعباس نبوی بود که با موضوع مبانی فقهی حکومتی امام خمینی(ره) سخنرانی کرد.

وی با تاکید بر ویژگی‌های شاخص فقه حکومتی امام اظهار کرد: امام خمینی با مبانی منقح و دقیق فقاهتی و دلالتی پارادایم فکری روشن و روانی را ایجاد کرد که از این پارادایم مبانی دقیقی برای حکومت اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه ایجاد شد. 

یوسفعلی میرشکاک دومین سخنران این همایش بود که سخنانش بیشتر حول محور افق فکری و عقیدتی امام راحل بود.

او امام خمینی را میراث‌دار حضرت امام حسین(ع) خواند و  اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب بعد از ایشان میراث‌دار حضرت علی‌بن حسین(ع) هستند.

میرشکاک در بخش دیگری از سخنانش به تنهایی و غربت جریان اصیل اسلامی و انقلابی اشاره کرد و یادآور شد: ازدحام افراد منتشر کمکی به اصل جریان نمی‌کند و ما هیچگاه نباید دنبال نگاه کمی باشیم.

وی افزود: افق فرهنگی و فکری امام مبتنی بر ولایت بود و کسی که بخواهد در این افق گام بردارد باید افق غائی خود را شهادت قرار دهد.

سومین و آخرین سخنران روز نخست همایش امام خمینی و تقدیر تاریخی عصر حسن رحیم‌پور ازغدی هم به نقد رویکرد جامعه شناختی مذهبی در غرب پرداخت و با توضیحاتی درباره معنویت، عقلانیت و عدالت توضیح داد که این ۳ عنصر در رویکرد جامعه‌شناختی به دین در غرب مطرح بود اما معنای دیگری داشت که با معنای اصیل آنها در پارادایم دینی و الهی کاملا متفاوت و متعارض است.

رحیم پور ازغدی توضیح داد: با ظهور امام خمینی و پیروزی انقلاب اسلامی پارادایم معنویت، عقلانیت و عدالت غربی کاملا به زیر کشیده شد و امام راحل(ره) توانست با مبانی الهی و اسلامی تعاریف جدید و کارایی از معنویت، عقلانیت و عدالت الهی را طراحی کند.

روز دوم همایش امام خمینی و تقدیر تاریخی عصر فردا از ساعت ۱۶ با سخنرانی حجت‌الاسلام طاهرزاده، رجبی دوانی، کچوئیان و حجت‌الاسلام رشاد در سالن سوره حوزه هنری پی گرفته می‌شود.

 

نظر شما