شناسهٔ خبر: 16847 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تلاش برای توقف یکساله اجرای سرفصل‌های جدید رشته علوم سیاسی

انجمن علمی علوم سیاسی در اقدامی«سیاسی» طی روزهای اخیر تلاش می‌کند با جمع‌آوری امضا برای ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار توقف یکساله اجرای عناوین و سرفصل‌های جدید رشته علوم سیاسی شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ انجمن علمی علوم سیاسی در هفته اخیر با ارسال ایمیلی به اعضای خود خواستار جمع‌آوری امضا برای توقف یک ساله اجرای عناوین و سرفصل‌های جدید رشته علوم سیاسی که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، شده است.

این در حالی است که این انجمن طی یک سال گذشته می‌توانست به صورت ایجابی وارد مباحث موضوع تحول در علوم انسانی شده و نقش‌آفرینی کند.

مصوبه «سند دانشگاه اسلامی» در جلسه ۷۳۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی و براساس مصوبه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به تصویب رسید.

این سند در۹ فصل به تصویب رسید که مأموریت، اصول و مبانی، چشم انداز نظام آموزش عالی در افق ۱۴۰۴، اهداف کلان، نظام فرهنگی- تربیتی،‌ نظام آموزشی، نظام پژوهش و فناوری، نظام مدیریتی و چارچوب نهادی و نظام اجرایی «سند دانشگاه اسلامی» عناوین این فصل‌هاست.

براساس این سند متون آموزشی تعدادی از رشته‌ها از جمله رشته علوم سیاسی تغییر کرد.

لازم به ذکر است که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی براساس قانون لازم الاجرا برای تمام دانشگاه‌هاست.

براساس این گزارش، منوچهر محمدی رئیس کارگروه تحول علوم سیاسی شورای عالی انقلاب فرهنگی چندی قبل در برنامه زاویه درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و اسلامی شدن علوم انسانی با تأکید بر اینکه عده‌ای معتقدند باید غرب را بیرون ریخت و نوعی سیاست اسلامی ایجاد کرد اما عده‌ای معتقدند هرچه وجود دارد باید از غرب اقتباس کرد و گروه سومی نیز به تلفیق این دو دیدگاه معتقدند، توضیح داد: براساس اندیشه امام راحل و رهبر معظم انقلاب هم می‌توان کار کرد. امام فرمودند «ولله اسلام، تمامش سیاست است.» این جمله ما را تکان داد و باعث شد نگاه جدیدی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه براساس منویات امام راحل پنج هدف را برای خود تعیین کردیم، توضیح داد: نخست اینکه هر چه مطرح است با مبانی معرفت اسلامی تعریف کنیم یعنی دانشجو مبانی غربی را بخواند و سپس دروسی چون قرآن و سیاست، سیره نبوی، اندیشه سیاسی امام راحل و ... را در کنار آن داشته باشد، دوم بومی سازی و سوم  روزآمد کردن رشته است، متاسفانه سرفصل‎های ما متعلق به چندین سال قبل است.

مدیرگروه غربشناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه توضیح داد: چهارمین هدف کارآمد سازی رشته و پنج تعریف دوره‌هایی برای دانشجویان است اگر در این مسیر حرکت کنیم دروس غربی را دور نریختیم و همینطور به روزآمد سازی و نقد نیز پرداخته‌ایم.

 

نظر شما