شناسهٔ خبر: 16848 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تأسیس باشگاه‌های علمی و فرهنگی برای پر کردن اوقات فراغت دانشجویان

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی از برنامه این نهاد برای تأسیس باشگاه‌های علمی و فرهنگی برای دانشجویان خبر داد و گفت: جهاد دانشگاهی با تأسیس این باشگاه‌ها درصدد پر کردن اوقات فراغت دانشجویان است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ مهدی فیض یکشنبه‌شب در حاشیه نشست هم‌اندیشی توسعه همکاری‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی با دانشگاه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی استان، در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه شعار اقتصاد، فرهنگ و مدیریت جهادی در سال‌جاری با تدوین برنامه سه‌ساله پنجم جهاد دانشگاهی هم‌زمان شده است، اظهار داشت: جهاد دانشگاهی با الهام از رهنمودهای مقام معظم رهبری درصدد معطوف‌ کردن فعالیت‌های فرهنگی به محیط‌های دانشگاهی است که طی چند سال گذشته به دلیل مشکلات موجود به خارج از دانشگاه سوق داده شده بود.

وی با اشاره به تغییر و تحولات روی‌ داده در کشور و همراهی دولت با برنامه‌های جهاد دانشگاهی تصریح کرد: فعالیت فرهنگی در محیط‌های دانشگاهی از اولویت‌های اصلی جهاد دانشگاهی محسوب می‌شود.

 تأسیس اندیشکده فرهنگ و مدیریت جهادی

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به اصل‌ بودن مدیریت فرهنگ جهادی در شعار سال‌جاری، تصریح کرد: مستندسازی مدیریت و سبک مدیریت جهادی و تبیین فرهنگ مدیریت جهادی در دستور کار جهاد دانشگاهی قرار گرفته است.

وی به مصوبه جدید برای ایجاد اندیشکده فرهنگ و مدیریت جهادی اشاره کرد و افزود: با تصویب نهایی این طرح، فعالیت‌های متفرقه این حوزه در اندیشکده مورد نظر متمرکز می‌شود.

فیض به محدودیت‌های بودجه‌ای حوزه فرهنگ اشاره و تأکید کرد: این حوزه نیاز به حمایت دارد. مجموع بودجه فرهنگی جهاد دانشگاهی یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است و امیدواریم با دریافت مبلغ معادل از دو وزارتخانه علوم و فناوری و همچنین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بودجه این بخش افزایش و برنامه‌های این حوزه توسعه یابد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی به فعالیت مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی اشاره کرد و متذکر شد: این مرکز در حال حاضر مشغول نیازسنجی فرهنگی در مراکز دانشگاهی در گستره ۷ هزار نفری است که با الگوی فارغ‌التحصیلی مطلوب تدوین شده در جهاد دانشگاهی انجام می‌دهد و برنامه‌های فرهنگی، منطبق با این نیازسنجی برنامه‌ریزی و عملیاتی می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در مورد ارزیابی وی از نیاز و مشکل فرهنگی دانشجویان تصریح کرد: نداشتن فلسفه و درک درست از زندگی از مشکلات فرهنگی موجود در بین دانشجویان دانشگاه‌ها به شمار می‌رود.

فیض در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در مورد عدم رضایت از موقعیت و رسوخ این نوع نگاه به خانواده‌‌های ایرانی، گفت: این هم بخشی از فلسفه زندگی است که ناشی از نداشتن مفهوم زندگی در این دنیا محسوب می‌شود.

وی به وجود تدریس دروس معارف در دانشگاه‌ها اشاره و تصریح کرد: این دروس هم نتوانسته به تعریف فلسفه زندگی برای دانشجویان کمک کند. در اختیار نداشتن بخش رسمی فعالیت‌ها از مشکلات جهاد دانشگاهی است که البته جهاد با فعالیت‌های فوق برنامه در صدد جبران فعالیت‌های رسمی است که کار بسیار سختی محسوب می‌شود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی از برنامه جهاد دانشگاهی برای تأسیس باشگاه‌های علمی و فرهنگی برای دانشجویان خبر داد و گفت: جهاد دانشگاهی با تأسیس این باشگاه‌ها درصدد پر کردن اوقات فراغت دانشجویان به ویژه در خارج از محوطه‌ دانشگاهی است.

 تحصیل ۸۰ هزار دانشجو در دانشکده‌های جهاد دانشگاهی

فیض مجموع دانشجویان جهاد دانشگاهی را در کشور ۸۰ هزار نفر اعلام کرد و بیان داشت: ۶۰ هزار نفر از این دانشجویان در دانشگاه‌های علمی و کاربردی و ۲۰ هزار نفر در دانشگاه‌های علمی و فرهنگی مشغول فعالیت هستند.

وی عدم آرمان‌سازی را از مشکلات موجود در حوزه فرهنگ اعلام کرد و افزود: آرمان‌سازی برای دانشجویان از راهکارهای کمک به قشر دانشجو محسوب می‌شود.

 

نظر شما