شناسهٔ خبر: 16959 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جایزه ادبی آستوریاس به جان بنویل رسید

جایزه پرنس آستوریاس از معتبرترین جوایز دنیای ادبیات، جان بنویل ایرلندی را به عنوان برگزیده 2014 خود معرفی کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر ؛ جان بنویل نویسنده ایرلندی دیشب از سوی گروه داوری جایزه پرنس آستوریاس اسپانیا به عنوان برنده این جایزه در بخش ادبیات معرفی شد؛ گروه داوری که امسال خوزه مانوئل بلکوآ پارتریچ ریاست آن را برعهده داشت.

جان بنویل متولد وکسفورد ایرلند در سال 1945 است. او پس از اتمام تحصیلاتش در مدرسه کار در خطوط هوایی را شروع کرد و در فاصله 1968 تا 1969 در آمریکا سکونت کرد. او در بازگشت به ایرلند در آیریش پرس تا زمان بسته شدن این روزنامه در سال 1995 کار کرد. سپس معاون سردبیر آیریش تایمز شد و در همین زمان با بخش معرفی کتاب نیویورک تایمز همکاری کرد. به عنوان نویسنده او جوایز معتبری کسب کرد و در سال 2001 از سوی جایزه پرنس آستوریاس به عنوان باهوش ترین و صاحب سبک ترین رمان نویس انگلیسی زبان معرفی شد.

اولین کتاب این نویسنده با عنوان «لنکین دراز» مجموعه‌ای از قصه‌های کوتاه بود که در سال 1970 منتشر شد و به دنبال آن اولین رمانش با عنوان «گروگان شب» در سال 1971 منتشر شد و «جنگل غان» دو سال بعد به بازار آمد. بسیاری از منتقدان آثار او را ادامه‌ای بر راه ناباکوف خوانده‌اند و سبک او با اهمیتی که او برای نثر قایل است و طنز سیاه و راوی متفاوتش، مختص خود اوست.

«دکتر کوپه میکوس» در سال 1976 که بیوگرافی فضانورد لهستانی بود جایزه تیت بلک را از دانشگاه ادینبورگ برایش به همراه داشت و پس از آن ردیفی از کتاب‌ها درباره دانشمندان برجسته و افکارشان از سوی او نوشته شد که «کپلر» در سال 1981 درباره ریاضیدان آلمانی برایش جایزه داستان گاردین را به ارمغان آورد.

کتاب بعدی بنویل با عنوان «نامه نیوتن: یک میان پرده» در سال 1982 درباره یک چهره دانشگاهی است که کتابی درباره اسحاق نیوتن می‌نویسد. این کتاب در قالب یک فیلم راهی تلویزیون شد و او در کتاب بعدی‌اش «مفیستو» در سال 1986 دکتر فاست گوته را در مرکز توجه‌اش قرار داد. «کتاب شاهد» در سال 1989 جایزه گینس پیت را برایش به همراه آورد. این کتاب اولین بخش از سه گانه‌ای بود که با «ارواح» در سال 1993 و«آتنا» در سال 1995 ادامه یافت.

«غیرقابل لمس» در سال 1997، «کسوف» در سال 2000 «کفن» در سال 2002، «تصاویر پراگ: تصویر یک شهر» در سال 2003 و «اسم مستعار بنجامین بلک» کتاب هایی بودند که پشت سر هم روانه بازار کتاب شدند. «قوی نقره ای» در سال 2007، «لمور» در سال 2008، «مرثیه آوریل» در سال 2011 و «مرگ در تابستان» در سال 2012 از دیگر کتاب های بنویل است. او در سال 2013 هم «خونخواهی» و «فرامین مقدس» را منتشر کرد.

بنویل برای کتاب «دریا» در سال 2005 موفق به دریافت جایزه من بوکر شد که معتبرترین جایزه بریتانیاست. جایزه ایریش بانک، جایزه ماکولی شورای هنر و جایزه ادبی بانان از دیگر جوایزی است که او در کارنامه اش دارد.

جایزه پرنس آستوریاس به آن دسته از نویسندگان بین‌المللی که با آثارشان نقشی تاثیرگذار در ادبیات جهانی داشته باشند؛ اهدا می‌شود. امسال 24 نویسنده از آرژانتین، کوبا، شیلی، مصر، یونان، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، موزامبیک، بریتانیا، آمریکا، اروگوئه و اسپانیا برای دریافت این جایزه نامزد شده بودند.

جایزه ادبیات پنجمین برنده از هشت جایزه پرنس آستوریاس بود که برنده‌اش را شناخت. این جایزه هر سال در بخش‌های مختلف اهدا می‌شود و به تناوب برندگانش را معرفی می کند. این جایزه به ارزش 50 هزار یورو پاییز در مراسمی رسمی با حضور خاندان سلطنتی اسپانیا به برندگانش اهدا خواهد شد.

سال پیش آنتونیو مونوس مولینا، نویسنده اسپانیایی موفق شد تا جایزه ادبیات پرنس آستوریاس 2013 را از آن خود کند. این جایزه امسال سی و چهارمین سال خود را تجربه می‌کند. هر یک از برندگان این جایزه علاوه بر جایزه نقدی مجسمه ای که سمبل این جوایز است نیز دریافت می کند.

کلید واژه های مطلب:
جایزه ادبیات
|
جایزه پرنس آستوریاس
|
جان بنویل
|
 
 

نظر شما