شناسهٔ خبر: 17106 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رئیسی: شعارهای مقام معظم رهبری براساس نیازهای جهان تدوین می‌شود

معاون قوه قضائیه معتقد است: روش تفکر مقام معظم رهبری عقلانیت اسلامی است و تمام شعارهای مقام معظم رهبری هرساله بر اساس نیازهای جهان اسلام و ایران انتخاب شده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ سید ابراهیم رئیسی معاون قوه قضائیه، در مراسم رونمایی از منظومه گفتمان پیشرفت اسلامی با اشاره به اینکه ما در بحث شخصیت مقام معظم رهبری و شناخت این شخصیت‌های جهان اسلام ما عموما کم فعالیت کرده‌ایم و همین مسئله معاصر بودن با افراد یکی از دلایلی است که برای اقدام برای شناخت افراد مشکل‌زا شده است.

معاون قوه قضائیه با اشاره ابعاد شخصیت علمی، مدیریتی و سیاسی مقام معظم رهبری گفت: مسئله اندیشه مقام معظم رهبری مبتنی بر همه ابعاد وجودی و هستی است. عالم در محضر خدا است زیربنای کلامی ایشان است. اندیشه ایشان نظام‌مند و دارای هندسه است. هندسه معرفتی بر اندیشه ایشان حاکم است. شاید که در هر سخنرانی ایشان مخاطبانشان خاص باشند اما ما نظام‌مندی را در کلام  ایشان می‌بینیم. در کلام و اندیشه شهید مطهری نیز این نگاه وجود داشت.

وی با اشاره به دیگر ویژگی‌های مقام معظم رهبری گفت: ارتباط ایشان در قبل از انقلاب با نحله‌ها و تفکر‌های مختلف و همینطور نویسندگان و شاعران مختلف از دیگر ویژگی‌های اینان است.همواره توجه ایشان به نیازهای جهان و کشور است. در زمانی ایشان بحث تحول در علوم انسانی را مطرح کردند در مقابل برخی این مسئله را آن زمان مطرح کردند که آیا این حرف درست است یا نه. در حالی که اکنون شاهد هستیم که همه به نیازمندی ما برای تحول در حوزه علوم انسانی اذعان دارند. بحث سبک زندگی، تمدن نوین اسلامی و پیشرفت نیز از دیگر مسائلی است که ایشان در گذشته مطرح کرده‌اند و امروز همه لزوم آن را تایید می‌کنند.

رئیسی افزود: تمام شعارهای مقام معظم رهبری هرساله بر اساس نیازهای جهان اسلام و ایران انتخاب شده است. روش ایشان عقلانیت اسلامی است. این روش مبتنی بر عقل و نقل دینی است. در گذشته شاهد بوده‌ایم که برخی دچار اخباری‌گری شده‌اند اما دیدگاه مقام معظم رهبری به شکل دیگری بوده است و همواره ایشان عقل و نقل را کنار یکدیگر گذاشته‌اند. البته فرمایشات مقام معظم رهبری دیدگاه‌های تازه‌ای نیست اما نگاه ایشان کارکردی بوده است.

معاون قوه قضائیه افزود: ایشان همواره تاکید داشته‌اند که در هر بخشی که قصد وارد شدن و مطالعه کردن را داشته‌ایم باید که به تاریخ آن را نیز بخوانیم. در بحث فقاهت مقام معظم رهبری هیچ بحثی وجود ندارد چرا که فهم و درک ایشان نسبت به امور اجتماعی، روح اسلام و آرمان‌های اسلامی بسیار گسترده است. در بحث مسائل مستحدثه نیز نظرات مقام معظم رهبری شایان توجه است.  اجتهاد و مجتهد مطلق در حوزه مسائل مستحدثه مشخص می‌شود. ایشان در این حوزه بهترین نظرات را مطرح کرده‌اند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از راه‌های شناخت فقیه اعلم تسلط بر علم رجال است. مقام معظم رهبری در حوزه علم رجال علم بسیار گسترده‌ای را دارند. بسیاری از علمای مختلف وجود علم گسترده مقام معظم رهبری را تاکید کرده‌اند. شیخ مرتضی حائری یکی از کسانی است که علم ایشان را بسیار تایید کرده است. در حوزه ادبیات نیز حضور ایشان در انجمن‌های ادبی باعث خوشحالی بسیاری از روحانیون حوزه شد. البته نقد شعر ایشان نیز بسیار غنی و دقیق است.

ما امروز بسیار افتخار می‌کنیم که اینچنین شخصیتی جایگاه رهبری ما را به عهده دارد. کسی که امام در مورد او می‌گفت: "با وجود ایشان نگرانی برای جایگاه رهبری نداریم"، "ایشان الحق لایق رهبری است" و "ایشان از جایگاه فقاهت لازم برای رهبری برخوردار است".

منظومه گفتمان پیشرفت اسلامی با حضور غلامعلی حدادعادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس، حمیدرضا مقدم‌فر معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران، امیر خوراکیان قائم مقام مرکز نشر انقلاب اسلامی، پرویز سروری، الیاس نادران نماینده مردم تهران، حجت الاسلام رئیسی معاون اول قوه قضاییه رونمایی شد.

همچنین در این مراسم حسین فدایی مسئول اجرای «منظومه گفتمان پیشرفت اسلامی» و خوراکیان، قائم مقام مرکز نشر انقلاب اسلامی مطالبی را در خصوص لزوم و نحوه چاپ و ارائه این مجموعه ارائه کردند.

لازم به ذکر است «منظومه گفتمان پیشرفت اسلامی» یکی از آثار تولیدشده توسط مجتمع آموزشی و پژوهشی گفتمان انقلاب اسلامی است که بر اساس منویات مقام معظم رهبری مبنی بر الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت تهیه شده است.

این مجموعه در ۶ بخش «فرهنگی»، «اجتماعی»، «اقتصادی»، «سیاست داخلی»، «سیاست خارجی» و «آموزش، علم و فناوری» تدوین شده است و سیر آن از کلی به جزئی و به‌صورت «گفتمان‌محوری پیشرفت اسلامی» ــ «گفتمان اصلی بخش» - «گفتمان خُرد» ــ «اولویت گفتمانی» است.

نظر شما