شناسهٔ خبر: 17110 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«گاو» مهرجویی را ما مرمت کردیم

در اطلاعیه‌ فیلمخانه ملی ایران در خصوص نسخه مرمت شده و دیجیتال فیلم «گاو» آمده است: آن چه در این مورد به نادرست مطرح شده، نقش و تلاش فیلمخانه ملی ایران در نسخه دیجیتال و احیای فیلم «گاو» است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ فیلمخانه ملی ایران درباره نسخه مرمت شده و دیجیتال فیلم «گاو» اطلاعیه‌ای را منتشر کرد که متن آن به شرح زیر است:

این روزها در مطبوعات و فضای مجازی خبر و گزارش هایی انتشار یافته که بعد از ۴۵ سال نسخه مرمت شده و دیجیتال فیلم "گاو" (ساخته داریوش مهرجویی) در سینما "رفله" (پاریس) نمایش داده شده است. در خصوص اثر گذار بودن این فیلم در تاریخ سینمای ایران به تفصیل سخن گفته شده است ، اما آن چه در این میان به نادرست مطرح شده یا مغفول مانده نقش و تلاش  فیلمخانه ملی ایران در مرمت و احیای این فیلم مهم تاریخ سینمای ما است. از این رو فیلمخانه ملی ایران لازم می داند توضیحات زیر را برای ثبت در تاریخ سینمای ایران انتشار دهد:

۱- فیلمخانه ملی ایران بیش از سه دهه است که در تلاشی طاقت سوز موفق به گردآوری فریم به فریم و حلقه به حلقه بخش عمده و اصلی فیلم های تاریخ سینمای ایران شده است. اکثر قریب به اتفاق فیلم های سال های ماضی از انبارهای استودیوها ، سینماها ، مجموعه دارهای  خصوصی، که با کیفیت بسیار نامطلوبی نگه داری می شدند، فراهم و به فیلمخانه ملی ایران منتقل شده است. غالب این نسخه ها به دلیل آن که کپی های نمایشی فیلم ها بوده اند، طبعاً از آسیب و گزندهای ناشی از شرایط نامساعد و غیراستاندارد محیطی یا خسارات وارد شده از دستگاه های نمایشی مصون    نمانده اند. بنابراین در سال های گذشته درکنار تهیه و گردآوری و طبقه بندی فیلم ها (اعم از مستند، گزارشی ، خبری، سینمایی و انیمیشن) حد اعلای  تلاش صورت گرفته تا این فیلم ها در شرایط محیطی مناسبی حفظ و نگه داری و مرمت و احیا شوند تا عمر طولانی تری پیدا کنند. تهیه اینترنگاتیو و کپی های جدید از فیلم های قدیمی، با بهره گیری از لابراتوار اختصاصی فیلمخانه ملی ایران ، سال ها است که به صورت روزانه در جریان است.

۲- بدیهی است که پاره ای از کپی های نمایشی ، که در شرایط نامطلوبی به فیلمخانه ملی ایران راه یافته اند، به دلیل عملیات نامناسب لابراتواری، که در همان سال های ساخت فیلم ها انجام شده است، و نیز نمایش های مکرر با آپارات های مستعمل ، عدم دسترسی فیلمخانه به بسیاری از نگاتیوها و فعل و انفعال های شیمیایی آن چنان دچار تخریب شده اند که با روش های لابراتواری ترمیم و احیای آن ها امکان پذیر نیست. تخریب و آسیب های وارد شده به این فیلم ها امکان هرگونه  مرمت و بازسازی به شکل آنالوگ  را ، در سال‌های گذشته ، از بین برده بود، و بهترین راه نجات آن ها استفاده از روش های احیا و مرمت دیجیتالی است.

۳- فیلمخانه ملی ایران ،  به دلیل محدویت های موجود، حجم انبوه فیلم های آسیب دیده ای که مستمراً دریافت می دارد و همچنین هزینه های سرسام آور احیاء و بازسازی تصاویر، همواره اصرار بر این داشته که با تجهیز امکانات فنی (چه لابراتواری و چه دیجیتال) این فیلم ها در ایران تعمیر و مرمت و احیا شوند، تا هم امکانات مرمت و احیای دیجیتال و هم دانش فنی آن در کشورمان فراهم و توسعه یابد. از این رو از سال ۱۳۸۸ برای امر بازسازی نگاتیو یا پزتیو تعدادی از فیلم های بیش تر صدمه دیده با دقت فراوان از فن آوری دیجیتال برای مرمت و احیای تصاویر معیوب و مخدوش استفاده شده است.

۴- اما در خصوص فیلم " گاو": در سال ۱۳۹۲ تصمیم گرفته شد که زیر نظر کارشناسان و با هزینه فیلمخانه ، در "شرکت پیشگامان سینمای آریا" ، نگاتیو فیلم اسکن ، و سپس با به دست آوردن فایل دیجیتال کار احیاء و اصلاح فریم های آسیب دیده فیلم انجام شود. خوشبختانه چون  نگاتیو این فیلم به همراه باند میکس اصلی صدا در گنجینه فیلمخانه در شرایط محیطی مطلوبی نگه داری شده است ، کار احیای آن دشواری کم تری داشت.

۵- احیا ، مرمت و تعمیر فیلم های آسیب دیده، پروژه سخت و زمان بری است و با صرف هزینه های بسیار انجام می شود. با به ثمر رسیدن احیای تعدادی از فیلم ها(مثل "اون شب که بارون اومد" ،  "برای آزادی"، "باد صبا" و" گاو"و ...) هم اکنون آرزوی دیرینه فیلمخانه¬ملی¬ایران برای مجهز شدن کشور به دانش و فن آوری مرمت و احیای دیجیتال به واقعیت پیوسته ، و امید است به تدریج با تجهیز و توانمندسازی بخش خصوصی و همچنین تقویت بیشتر و مستمر بنیه فنی و تجهیزاتی فیلمخانه ملی ایران به این امکانات و دانش آن بتوان کار احیای فیلم های مهم تاریخ سینمای ایران را با دقت و سرعت بیش تری پیش برد.

نظر شما