شناسهٔ خبر: 17193 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فیلمنامه نویسان حوزه کودک تجلیل شدند

برترین‌های چهارمین جشنواره فیلمنامه‌نویسی کودک و نوجوان کانون پرورش فکری در دو بخش «پویانمایی» و «داستانی» در حالی شناخته شدند که در چند حوزه، هیات داوران هیچ اثری را شایسته دریافت جایزه ندانستند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ بهترین فیلمنامه‌نویسان چهارمین جشنواره فیلمنامه‌نویسی کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عصر روز دوشنبه 19 خرداد در سینما تئاتر کانون تقدیر شدند. آثار این افراد در بخش‌های «خلیج فارس»، «سنت‌های قومی و بومی سرزمین مادری»، و «آزاد» در دو بخش «داستانی» و «پویانمایی» کوتاه و بلند (سینمایی) مورد ارزیابی قرار گرفت.

هیأت داوران بخش «پویانمایی» این جشنواره شامل مهین جواهریان، سیدعلیرضا گلپایگانی و امیرمحمد دهستانی در بخش پویانمایی کوتاه تندیس جشنواره را به طور مشترک به دو فیلم‌نامه «پسرک» نوشته مونا عبدالله‌شاهی و «پدر و پسر» نوشته نگار عباس‌پور اختصاص دادند.

در بخش پویانمایی بلند، فیلمنامه «جایی بالای ابرها» نوشته احمد نیک‌کار و کریم خودسیانی دیپلم افتخار (تقدیر) جشنواره را از آن خود کرد و در این بخش داوران هیچ اثری را شایسته دریافت تندیس جشنواره ندانستند. همچنین اعضای داوری در بخش «خلیج فارس» و «سنت‌های قومی بومی سرزمین مادری» نیز هیچ‌کدام از آثار ارایه شده را شایسته دریافت جایزه تشخیص ندادند.

مهین جواهریان با قرائت بیانیه گروه داوری بخش پویانمایی در بخشی از آن به برخی مشکلات و آسیب‌های این عرصه در آثار اشاره کرد و در عین حال گفت: هر چند که پویانمایی عرصه خیال و فانتزی است اما خلق منطقی صحیح برای دنیای خیالی هر اثر، نیازمند تلاشی گسترده از سوی نویسندگان و خالقان آثار است و فانتزی به معنای هرج و مرج و تخیل افسار گسیخته نیست.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: یکی از آسیب‌های جدی، بهره‌گیری از نماد‌های کلیشه‌ای و تکراری در آثار است و تعریف قصه‌هایی که بارها به اشکال گوناگون تعریف شده‌اند.

هیأت داوران بخش «زنده» این جشنواره متشکل از افسانه شعبان‌نژاد، جابر قاسمعلی و رضا حیدرنژاد در بخش «خلیج فارس» نیز هیچ فیلمنامه‌ای را شایسته دریافت جایزه نخست تشخیص نداد و جایزه دوم را به طور مشترک به فیلمنامه‌های «بمبک» نوشته فرید فیروز و «دختر ناخدا» نوشته مریم رستمی اهدا کردند.

در بخش «سنت‌های قومی و بومی سرزمین مادری» فیلمنامه «آیناز» نوشته جواد ستوده‌نیا، دیپلم افتخار و فیلمنامه «اسکلت‌خان و عروسک‌های صندوقچه» نوشته علیرضا محمودزاده و علی‌اصغر احمدی‌مقدم جایزه اول را به دست آورد. در بخش فیلمنامه‌های «آزاد - داستانی - کوتاه» دیپلم افتخار به فیلمنامه «لیلا» نوشته علی خاکبازان و جایزه اول گروه داوری به فیلمنامه «بچه‌های اعماق» نوشته جواد ستوده‌نیا اهدا شد.

در بخش «آزاد ـ داستانی - بلند» هیات‌داوران هیچ فیلمنامه‌ای را شایسته دریافت جایزه نخست ندانست و جایزه دوم به طور مشترک به فیلمنامه‌های «قدم خیر» نوشته اکبر روح و مسعود فرخنده طینت و فیلمنامه «پول نقد» نوشته مهدی بوستانی شهربابکی تعلق گرفت.

هیأت‌داوران این بخش نیز در بیانیه خود از مسئولان کانون تقاضای استمرار این جشنواره را با راه‌کارهای جدیدتر و جدی‌تر در سال‌های آتی داشتند و در ادامه تأکید کردند: این بذر تازه به خاک نشسته تنها زمانی می‌تواند به درختی تنومند و ثمربخش تبدیل شود که تحت مراقبت مدام و درست قرار گیرد.

داوران در بخش دیگری از بیانیه خود یادآور شدند: فیلمنامه‌نویسان باید توجه داشته باشند که جهان امروز در همه عرصه‌ها به ویژه در عرصه فیلمنامه‌نویسی تشنه، ایده‌های نو و بکر است و تأثیرپذیری مخاطب در سایه ایده‌های جدید به مراتب بیشتر از موضوع‌های کهنه و تکراری است.

هیأت‌داوران همچنین در بیانیه خود تاکید کردند: امروزه شیوه روایت داستان، هم‌اندازه و هم‌تراز با خود داستان اهمیت دارد و می‌توان داستانی بسیار ساده و حتی تکراری را با شیوه روایتی جدید به اثری جذاب و ماندگار تبدیل کرد.

گروه داوری این بخش همچنین یادآور شدند: اساس سینما بر واقع‌نمایی و باورپذیری استوار است و برای پیشبرد داستان باید به مقوله علت و معلولی اتفاق‌ها و علل رفتار آدم‌ها و اصل باورپذیری آن توجه جدی و کافی شود.

چهارمین جشنواره فیلمنامه نویسی کودک و نوجوان 19 خرداد در سینما تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کار خود پایان داد.

نظر شما