شناسهٔ خبر: 17210 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پیام صوتی بهرام بیضایی به واروژ کریم مسیحی

هفتمین جشن برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینمای ایران 18 خرداد در تالار ایوان شمس درحالی برگزار شد که تقدیر شوندگان و هنرمندان حاضر بر لزوم توجه جدی به امنیت شغلی و بیمه بیکاری تاکید داشتند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از بانی فیلم؛ در ابتدای مراسم هفتمین جشن برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینمای ایران از آزیتا موگویی کارگردان فیلم تراژدی به عنوان دستیاری که به تازگی کارگردان شده؛ تجلیل شد.
پانته‌آ بهرام با اشاره به ویژگی‌های موگویی گفت: کار کردن کنار موگویی برای من اتفاق خوبی بود زیرا وی به سینمای ایران چیزی اضافه کرده است و کارگردان زنی است که زنانه فیلم نمی‌سازد بلکه بالاتر از آن انسانی فیلم ساخته است.

رضا کریمی نیز گفت: موگویی نمونه خوبی است که فردی در سینما از منشی صحنه شروع کند و به کارگردانی برسد. از این گونه افراد در کانون برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینمای ایران کم نیستند.
آزیتا موگویی نیز پس از دریافت تندیس خود گفت: از آخرین فیلمی که در آن دستیار بودم یک سال می‌گذرد. برای من هیچ چیز لذت کنار دوربین بودن را ندارد. بعد از آزیتا موگویی از کاوه سجادی کارگردان فیلم شب بیرون با حضور پرویز پرستویی و سهیلا گلستانی تقدیر شد.

پرستویی با اشاره به هفتمین جشن برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینمای ایران گفت: من سعی کردم در صحنه فیلم‌ها و در کنار دستیاران کارگردان انسان بی‌آزاری باشم زیرا معتقدم دستیاران کارگردان رنج فیلم‌ها را با خود می‌کشند و از اینکه امروز می‌بینم بعضی از آنها کارگردان شده‌اند؛ خوشحالم.

وی ادامه داد: کاوه سجادی نیز فرد زحمتکشی است و من با او همکاری داشتم و از صبوری و بی‌آلایشی او بهره بسیاری بردم و خوشحالم که امشب جایزه وی را می‌دهم.

در ادامه برنامه از نورالدین گودرزی با حضور امین تارخ و مسعود رایگان تجلیل شد.

در انتهای برنامه هم  از واروژ کریم مسیحی کارگردان باسابقه سینمای ایران با حضور آتیلا پسیانی، منوچهر شاهسواری و پیام بهرام بیضایی تجلیل شد.

بهرام بیضایی با ارسال یک پیام صوتی به این مراسم گفت: من از شما دورم ولی نزدیکم اما امروز چه دارم بگویم که شاد باشی باشد برای کریم مسیحی.

بیضایی ادامه داد: چه دارم بگویم که شاد باشی باشد برای فیلم‌های نساخته وی...هر چند که همیشه ویرانگران آبادند.

وی ادامه داد: بزرگداشت هر فیلمساز ساخت فیلم دیگر وی است اما امروز در بزرگداشت واروژ باید بگویم که وی نمونه کامل یک عشق فیلم و سینما است که حاشیه برایش مهم نبود و باید امیدوار باشیم که وی فیلم دیگری بسازد.
آتیلا پسیانی نیز گفت: واروژ کریم مسیحی روح پاکی دارد که باعث شده وی را تبدیل به یک چهره باکیفیت کند.

منوچهر شاهسواری نیز گفت: واروژ کریم مسیحی امروز اینجاست و سینمای ایران آنقدر مناعت طبع دارد که از وی تقدیر کند.

وی ادامه داد: واروژ کریم مسیحی تبدیل به مترجمی برای ما از جهان پیرامونمان شده است و آن را در فیلمهایش نشان می‌دهد.

واروژ کریم مسیحی نیز طی سخنانی با تشکر از برگزارکنندگان جشن همچنین بهرام بیضایی گفت: بیضایی همیشه بزرگوارانه به یادمن بوده و تاثیر وی روی من زیاد است امروز نیز با شنیدن پیام وی دگرگون شدم.

وی ادامه داد: امیدوارم در آینده آنچه را که در گذشته شاهد آن بودیم دیگر مشاهده نکنیم و بسیاری از امور و مشکلات حل شود اما اصلاح کارها باید توسط مسئولان و مدیران سینمایی انجام شود زیرا اصلاح این امور به آنها بازمی‌گردد.

در ادامه مراسم با حضور هیات مدیره خانه سینما از تلاش‌های آنها در حفظ و حفاظت خانه سینما با اهدای لوح و تندیس تقدیر شد.

مدیرعامل خانه سینما در هفتمین جشن برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینمای ایران گفت: سینماگران معتقدند خانه سینما پاک نمی‌شود البته این جمله را می‌توان دوگونه قرائت کرد یکی قرائت ماست که معنی آن این است که این خانه از بین نمی‌رود و یکی قرائت افرادی همچون سلحشور است که می‌گویند این خانه پاک نمی‌شود.

وی با اشاره به اتفاقات به وجود آمده در سالهای اخیر در سینما گفت: ما دورانی را پشت سر گذاشتیم که در آن اتفاقات و تصاویری ثبت و باعث شد تجربیاتی به دست بیاوریم و باید از این تجربیات استفاده کنیم. شاید امکان داشت برای کسب این تجربیات سالهای طولانی باید منتظر می‌بودیم.

مدیرعامل خانه سینما ادامه داد: امروز ما نباید نسبت به گذشته کینه داشته باشیم بلکه باید کمک کنیم تا عقلانیت حکمفرما شود زیرا هیجان و رفتارهای هیجانی برای سینما مناسب نیست و تصمیمات هیجانی می‌تواند علیه سینما باشد.

عسگرپور ادامه داد: هرچند تلاش‌هایی برای حل مشکلات سینماگران شده است اما همچنان در حوزه‌های بیمه بیکاری و امنیت شغلی با مشکلات جدی مواجه هستیم.

وی با اشاره به مشکلاتی که برای بعضی از هنرمندان در صدا وسیما همچون احسان کرمی پیش آمده؛ گفت: هنرمندان سرمایه‌های هر سازمان و هر کشوری هستند به همین دلیل هیچ حرکت اثر ارزشمند و رفتاری را نمی‌شود محدود توقیف و یا پاک کرد.

وی ادامه داد: اینکه بعضی از فیلم‌ها همچون زادبوم بعد از شش سال مجوز نمایش می‌گیرند؛ نشان می‌دهد فیلم خوب را نمی‌توان نادیده گرفت.

محمد سریر عضو هیات مدیره خانه سینما نیز با تشکر از برگزارکنندگان هفتمین جشن برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینمای ایران گفت: در طی سالهای اخیر که من در هیات مدیره بودم کانون برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینمای ایران موتور اصلی حمایت و حفاظت از خانه سینما در مقابل کسانی بود که می‌خواستند این خانه را ببندند.

وی ادامه داد: امروز زمان آن رسیده که بهم عشق بورزیم و همدیگر را دوست داشته باشیم زیرا با دوست داشتن مشکلات حل می‌شود و وحدت‌مان بیشتر می‌شود.

همچنین در این مراسم که از نظم خوبی برخوردار بود؛ گروه ارکستر ایستگاه موزیک متن فیلمهای سینما پارادیزو، تایتانیک، رضا موتوری و دست‌های آلوده را به صورت زنده اجرا کرد.

در این مراسم که در تالار ایوان شمس به دبیری و کارگردانی احد صادقی و با اجرای احسان کرمی برگزار شد کمال تبریزی، فرهاد توحیدی، محمد مهدی عسگر پور، ابوالحسن داودی، پرویز پرستویی، همایون اسعدیان، فرشه طائر پور، منوچهر شاهسواری، غلامرضا موسوی، مازیار میری، سیروس الوند، سید جمال ساداتیان، امیر اثباتی، ستاره اسکندری، گلاره عباسی، محمد رضا سکوت، آتیلا پسیانی، بهمن اردلان، محمد سریر، آناهید آباد ،مهدی صباغ زاده، سیامک شایقی، شادمهر راستین، امین تارخ، مسعود رایگان، رویا تیموریان، مجتبی راعی ،علی ملاقلی پور، پانته آ بهرام، پرویز پور حسینی، جهانگیر کوثری، منوچهر محمدی، آنا نعمتی، رضا کریمی، فرامرز روشنایی، بهرنگ دزفولی زاده، مجید قاری زاده و بسیاری دیگر از سینماگران و اعضای خانه سینما حضور داشتند.

نظر شما