شناسهٔ خبر: 17230 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

محمد محمدیان: بذری برای دل‏‎های خالی جوانان تولید نکردیم

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها شب گذشته در «هم‌اندیشی چالش‌های فکری کنونی نسل جوان» گفت: ما بذری برای دلهای خالی جوانان تولید نکردیم و این یک فرصت است چراکه دلها نمی‌توانند خالی بمانند و اگر ما غفلت کنیم در دنیا کسانی وجود دارند که آنرا کنترل کرده و با بذر خویش پر کنند. بنابراین باید زمینه‌های سکر شباب را شناسایی و آن‌ها را درمان کنیم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، حجت‌الاسلام محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها  ۱۹ خردادماه در «هم‌اندیشی چالش‌های فکری کنونی نسل جوان» که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد با موضوع «جوان و نگاه امیر‌المؤمنین(ع)» سخن گفت.

وی به دو نکته از فرمایشات امیرمؤمنان(ع) با نگاه مدیریتی اشاره کرد و افزود:  نکاتی دریکی از نامه‌های نهج‌البلاغه وجود دارد که امیرالمومنان می فرماید قلب جوان همانند یک زمین خالی است که آماده پذیرش هر بذری است.

محمدیان افزود اگر به این جمله دقت کنیم به قدری فرصت کم است که اگر غفلت کنیم دیگران آن را تسخیر می‌کنند و رقابت شدیدی در تصرف این دل‌ها وجود دارد که مهمترین کار مدیران ما یافتن بذرهای خوب برای این دل‌هاست. ما بذری برای دلهای خالی جوانان تولید نکردیم و این یک فرصت است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه سخنانش به بحث سکر شباب پرداخت و افزود: در سخنان حضرت علی( ع) صحبت از مستی جوانی است و ایشان در سخنانش از چهار نوع سکر یاد می‌کند؛ در  سکر شباب غفلت آغاز می‌شود و جوان از همه طلب‌کار است و به کسی بدهکار نیست.

وی اظهار داشت: در سکر شباب جوان باید جوانی کند و حد و مرزی برای آن وجود ندارد چراکه این سکر شباب واقعیت است و دل ها نمی‌توانند خالی بمانند و اگر ما غفلت کنیم در دنیا کسانی وجود دارند که آن را کنترل کرده و با بذر خویش پر کنند بنابراین باید زمینه‌های سکر شباب را شناسایی و آن‌ها را درمان کنیم.

وی با بیان این‌که جامعه امروزی به شهرت پیدا کردن دامن می‌زند گفت: جوان امروزی به دنبال رسیدن به شهرت بوده و این یک ارزش شده است. باید ببنیم که ما در جامعه خود به چه میزان، به جای اینکه آب روی آتش نفس جاه طلبی بریزیم آن را ترویج می دهیم؟

محمدیان با اشاره به این‌که در سکر شباب همان اتفاقی رخ می‌دهد که برای یک فرد مست رخ داده، افزود: فرد در این حالت کرامت انسانی خودش را فراموش می‌کند. اما چه باید کرد؟ وارد کردن جوان به میدان جهاد راه حل است چرا که تا جوان وارد میدان جهاد نشود چه جهاد اصغر و چه جهاداکبر(مبارزه با نفس) و چه جهاد کبیر(کار فرهنگی) نمی‌تواند موفق باشد و این نسخه‌ای است که در قرآن به آن اشاره شده است.

محمدیان در پایان سخنانش تصریح کرد: اگر راه جهاد باز شود جوانان معجزه می‌کنند. رقبای ما هم تلاش می‌کنند جوان را از روحیه جهادی دور کنند و آن را از جوانان بگیرند. اگر این روحیه را بگیرند جانشین اش سکر شباب است.

 
 
 

نظر شما