شناسهٔ خبر: 17295 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مأموریت خارجی نرفتم، وام نگرفتم اما خود را بدهکار نظام و رهبری می‌دانم

محمد حسنی مدیرعامل پیشین بنیاد ادبیات داستانی در مراسم تکریم خود با بیان این مطلب که مرحوم فردی خود را بدهکار نظام می‌دانست گفت: من حتی یک سفر خارجی نرفتم، یک وام نگرفتم، اما خود را بدهکار نظام و رهبری می‌دانم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ مراسم تکریم و معارفه محمد حسنی مدیرعامل پیشین و مهدی قزلی مدیرعامل جدید بنیاد شعر و ادبیات داستانی صبح دیروز چهارشنبه ۲۱ خرداد با حضور سیدعباس صالحی معاون فرهنگی ارشاد، در بنیاد ادبیات داستانی برگزار شد.

محمد حسنی مدیرعامل پیشین بنیاد ادبیات داستانی نیز در این مراسم سخنان خود را با یاد امیرحسین فردی آغاز کرد و گفت: سال ۹۰ که به این مکان می‌آمدیم با اتفاق ایشان آمدیم اما اکنون که اینجا را ترک می‌کنم در میان ما نیست. فردی مردی مهربان و دلسوز بود و انسانی ساده‌زیست و متعادل.

وی گفت: ما در حوزه‌های فرهنگی با آسیب‌های مختلفی مواجه هستیم، من‌جمله افراط و تفریط، عده‌ای انقلابی بودن را به گونه‌ای تعریف می‌کنند که لیبرال‌ها هم در آن جای می‌گیرند و عده‌ای نیز به گونه‌ای که جز خود و دوستان‌شان کس دیگری در آن قرار نمی‌گیرد. آقای فردی زمانی که در مسجد جواد الائمه فعال بود، سلایق مختلف سیاسی و اجتماعی را گرد خود جمع کرده بود، او بسیار انسانی دلسوز بود که به ما بسیار کمک کرد.

حسنی افزود: مرحوم فردی همواره با اشخاصی که خود را طلبکار نظام می‌دانستند، مسئله داشت، معتقد بود هرچه مشکلات وجود داشته باشد، ماباید به فعالیت خود ادامه داده و خدا را شاکر باشیم. این ویژگی بسیار بر روی من تأثیر گذاشت،‌ من تلاش کردم خود را نسبت به فرهنگ و انقلاب بدهکار بدانم، شاید نباید این را بگویم اما حقوق مدیرعامل بنیاد ادبیات داستانی از تمام هر رده‌های خود در وزارت ارشاد کمتر بود، من حتی یک سفر خارجی نرفتم، یک وام نگرفتم، اما خود را بدهکار نظام، فرهنگ و رهبری می‌دانم.امیدوارم چه در دانشگاه و چه در مسئولیت‌های بعدی این حس را در خود تقویت کنم.

وی با اشاره به سوابق اجرایی خود گفت: ۱۵ سالی است که در کار تاسیس هستم، در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد زمانی پست مشاوره راهبردی وجود نداشت اما من تأسیس کردم، در نهاد کتابخانه های عمومی، اداره کل منابع را تاسیس کردم، حتی تأسیس سالن یاس در نمایشگاه کتاب تهران از کارهای حقیر بود و یادم می آید که در زمان معاونت وقت یعنی آقای دری  دو روز بعد از شروع نمایشگاه و با شیطنت تلخ البته با نیت خیر آقای حمیدزاده این سالن را تاسیس کردم. آغاز به کار رسمی بنیاد ادبیات داستانی هم با پیگیری های بندهِ کمترین صورت گرفت.دوستان نیز همراهی خوبی کردند، زمانی به خود آمدیم و دیدیم هرماه یک مشکل داریم، این درحالی بود که قبل از اینکه در بنیاد مشغول شوم، قرار بود سه مشکل ما را حل کنند، نخست محل استقرار را مشخص کنند، دوم مسائل و مشکلات بودجه‌ای را برطرف کنند و سوم همه آن چیزی که مربوط به ادبیات داستانی می‌شود، را به بنیاد موکول کنند. اما اکنون پس از گذشت سه سال هیچ یک محقق نشده است. در عین حال به دوستان گفتم، نباید منتظر آفتابه و لگن باشیم بلکه باید به کار خود ادامه دهیم.

حسنی با بیان این مطلب که قطعاً نواقصی درکار داشتیم گفت: بابت این نواقص و کم‌کاری‌های ممکن صمیمانه عذرخواهی و حلالیت می‌طلبم، معتقدم شرایط ما در منطقه و جهان به گونه‌ای است که نباید کار را سراسری گرفت، بلکه باید کارها را به صورت جدی به انجام رساند.

وی با بیان اینکه نیازی نمی‌دانم گزارش کار ارائه دهم گفت: ما همایش‌ها، نکوداشت‌ها، بزرگداشت‌ها، آموزش، پژوهش و ... داشتیم برخی از وظایف را جلو بردیم و برخی دیگر را نه. موفقیت ما مرهون حضور اهالی ادبیات بود. اکنون اگر بنیاد ادبیات داستانی ساختمانی از آن خود ندارد، بودجه چندانی ندارد اما سرمایه اهالی ادبیات را دارد که باید این سرمایه را تقویت کرد.

قزلی:‌ نقش حمایتی بنیاد را با کمک اهل ادب و هیئت امنا پیگیری خواهیم کرد

مهدی قزلی مدیرعامل جدید بنیاد ادبیات داستانی نیز دیگر سخنران این مراسم بود که در سخنانی گفت: از زمانی که با آقای صالحی درباره این سمت صحبت کردیمt تاکنون زمان زیادی نمی‌گذرد. اما من  با بنیاد ادبیات داستانی از ابتدای حضور آقای حسنی آشنا بودم. حضور ایشان همزمان با بیرون آمدن من از همشهری داستان شد، سختی‌های تاسیس بنیاد را آقای حسنی کشید،‌ امیدوارم من خوشی‌ها را بچشم. ما حتما کارهای خوب دوستان بنیاد را ادامه می‌دهیم و می‌خواهم بگویم نگران نباشید که سرانجام کارهای خوب ایشان چه می‌شود؟. هم‌چنین نقش حمایتی بنیاد را با کمک اهل ادب و هیئت امنا پیگیری خواهیم کرد.

مصطفی رحماندوست عضو هیئت امنای بنیاد شعر و ادبیات داستانی نیز در سخنانی با اشاره به اینکه مجلس خوبی است، چون نه آن کس که می‌رود دلخور است و نه آن کس که می‌آید، گفت: من اصرار بسیاری به آقای حسنی برای ماندن در این سمت داشتم چرا که تجربه دوساله او کمک‌رسان است.

رحماندوست:‌ متأسفانه امروز مد نیست که رئیس جدید به سراغ رئیس قبلی برود و از او مشورت بگیرد

وی ادامه داد: متاسفانه امروز مد نیست که رئیس جدید به سراغ رئیس قبلی برود و از او مشورت بگیرد. در کانون پرورش فکری در دوره ارتجاع گذشته زمانی که یک مدیر انتشارات جای خود را به مدیر دیگر می‌داد، من گفتم آقای مدیر انتشارات جدید آقای شاه‌آبادی که می‌رود می‌ارزد که به سراغش بروید و هر روز از او بپرسید که چه کنیم؟. پس از آن عذر بنده را از همه سمت‌هایی که در کانون داشتم‌، خواستند و در نامه‌ای به من گفتند که دیگر به شما نیاز نداریم. اما باز هم امروز می‌گویم که آقای قزلی از آقای حسنی می‌ارزد که مشورت بگیرید.

رحماندوست ادامه داد: امیدوارم آقای قزلی موفق باشد و چند سال آینده بتواند به مسئولان ماقبل خود پز بدهد که ما هم سنگ بنایی ایجاد کردیم بر روی بنای گذشتگان. هر چند کارهای ادبیات اینگونه‌ای باید در اختیار ان‌جی او ها باشد، اما شاید اداری‌ها نیز بتوانند ان‌،جی، اووار عمل کنند.

وی همچنین در پایان سخنان خود از بنر نصب شده در مراسم که عبارت «آیین تکریم  و معارفه بنیاد شعر و ادب داستانی» را در خود داشت انتقاد کرد و گفت: من هرچه خواندم نفهمیدم آیین تکریم و معارفه مدیرعامل به نفع حسنی است یا قزلی؟. تکریم از آقای حسنی است و معرفی آقای قزلی. اما این جمله در این مکان مربوط به ادبیات داستانی جای نمی‌گیرد.

برچسب‌ها:

نظر شما