شناسهٔ خبر: 17312 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شناخت امام اساسی ترین موضوع زمینه سازان برای ظهور است

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: یکی از وظایفی که برای مومنین و زمینه سازان در زمان غیبت اهمیت دارد معرفت و امام شناسی است که باید در این زمینه فعالیت هایی صورت گیرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن اختری، عصر امروز در مراسم اختتامیه دهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت که در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد ، در سخنانی اظهار کرد: خرسندیم که امسال نیز شاهد برگزاری همایش دکترین مهدویت در تهران هستیم که از مسئولان و دست اندرکاران این همایش که تلاش های فراوانی را متحمل شدند تقدیر می کنیم.

وی عنوان کرد: نیمه شعبان و میلاد امام زمان (عج) عید صلح، عید مبارزه با ظلم و بیدادگری و عید آن مصلح الهی است که به وعده قرآن و پیامبر خاتم باید قیام کند و بشریت را نجات دهد و عدل و داد را بگستراند.

اختری افزود: این عید ، عید واقعی است چرا که عید خلاصه موجودات و سفرای الهی و تحقق همه آرمان های پیامبر خدا است و امیدواریم خداوند به همه ما توفیق دهد در این سال به ظهور منجی مفتخر و جهان به نور ایشان منور شود و پایان ظلم و بیداری را شاهد باشیم.

وی با اشاره به ویژگی های زمینه سازان ظهور آن حضرت و وظیفه منتظران در این راستا، گفت: پیروان مکتب تشییع قبل و بعد از غیبت همواره در حال انتظار هستند که باید دید ما که می خواهیم در آینده همراه و پا در رکاب حضرت باشیم  باید چه ویژگی هایی را در خود ایجاد کنیم تا توفیق همرامی آن حضرت را داشته باشیم.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) تصریح کرد: اگر ویژگی های همراه امام زمان(عج) ، در میان منتظران محقق شود زمینه سازی برای ظهور رخ می دهد چرا که جامعه به سمت پاکی، عبودیت، تقدس و ارتباط با خداوند قرار می گیرد و اراده الهیه در این صورت تحقق می یابد.

وی در ادامه بیان کرد: آیات الهی در زمینه صفات مومنان و یا کسانی که حضرت در بین آنان  قیام می کنند و یا در قیام آن حضرت شرط تحقق ظهور از سوی خداوند قرار داده شده این آیات کم نبوده بلکه آیات زیادی در این زمینه داریم.

اختری با بیان اینکه خداوند در قرآن وعده داده طالحان وارثان نهایی زمین خواهند بود افزود: کسانی که می خواهند وارثان زمین باشند باید ویژگی های مورد نظر را در خود ایجاد کنند و خصوصیات زیادی در آیات و روایات در مورد منتظران آمده است.

وی با بیان اینکه ایمان و باور از ویژگی های اصلی منتظران و زمینه سازان ظهور است افزود: ایمان باید به حدی برسد که  که انسان در این مسیر شک نکند و دچار تردید نشود .

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه صالحان که وارث زمین می شوند کسانی هستند که به شایستگی می رسند گفت: انجام اعمال شایسته ، داشتن ایمان و باور و عمل  صالح از ویژگی های زمینه سازان ظهور است و به همین دلیل نیز خداوند از انسان عبودیت می خواهد .

اختری خاطرنشان کرد: انسان اگر اینگونه تصور کند که تنها باید به خود فکر کرد و و به عبادات فردی مشغول شد  ، این فرد نمی تواند انتظار داشته باشد که جز زمینه سازان ظهور است لذا در آیات قرآن در همه جا غیر از تکلیف شخصی تکلیف بر روی جامعه گذاشته شده است و خداوند در اکثر آیات به اقامه و برپاداری نماز و ذکات و امر به معروف و نهی از منکر دستور می دهد.

وی ادامه داد: باید ثمره شایستگی انسان در تعامل با جامعه تحقق یابد و اگر کسی بخواهد تنها به خودش بپردازد و از جامعه دوری کند نمی تواند وارث زمین که خداوند وعده داده است برسد.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، گفت: یکی دیگر از وظایفی که برای مومنین و زمینه سازان در زمان غیبت اهمیت دارد  و این همایشات هم به این مسئله توجه دارد مسئله علم  ، معرفت و امام شناسی است و جامعه ای که می خواهند زمینه ساز باشند باید دانش و علم پیدا کنند و علم نه تنها علم به امامت ، بلکه علم به عنوان ارزش های انسانی است که انسان می تواند با عظمت علم به همه مقامات دست یابد.

وی با بیان اینکه امام صادق (ع) در روایتی مردم را به سه دسته تقسیم کرده است افزود: امام فرمود ، مردم یا عالم یا متعلم  و یا جدا از علم هستند و ادامه می دهد که  عالم تنها امامان هستند و کسانی که علم از امامان می گیرند متعلم هستند  و بقیه همه از علم جدا هستند.

اختری بیان کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب به مسئله علم و دانش و به محور قرار دادن علم در مدیریت کشور و توجه به متخصصین عنایت دارد برای ان است که جامعه منتظر باید جامعه ای دانشمند و عالم باشد و محتاج دیگران نباشد و خود باید محور باشد و دیگران به او رجوع کنند.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) همچنین اضافه کرد: معرفت و شناخت امام اساسی ترین موضوع زمینه سازان برای ظهور است در طول تاریخ شاهدیم انحرافاتی در اساس اسلام و مسلمانان ایجاد شده و اختلافاتی هم در مکتب تشیع بوجود آمده  که همه این موارد از عدم شناخت امامان است.

وی گفت: اگر امروز در جامعه ما افرادی سر بلند می کنند و سایر افراد را به دام بیاندازند و مسیرشان را جدا کنند برای این است که معرفت کم است و سریع به دام می افتند و باید باید تلاش کنیم در میان جامعه و منتظران واقعی حضرت انتظار را به خوبی تفهیم و ویژگی ها  را در خود ایجاد کنیم تا زمینه ظهور تحقق یابد.

نظر شما