شناسهٔ خبر: 17400 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

همکاری ارشاد با بنیاد حفظ آثار برای صدور مجوز نشر آثار دفاع مقدس

وزیر ارشاد در نامه‌ای به بنیاد حفظ آثار از آمادگی ارشاد برای همکاری با این بنیاد به جهت استعلام برای استناد محتوای موجود در آثار دفاع مقدس و صدور مجوز نشر خبر داد. این اقدام به دنبال اعتراض بنیاد به برخی آثار منتشره در این حوزه است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ به دنبال انتشار برخی آثار غیرمستند با محتوایی جعلی در ادبیات دفاع مقدس و اعتراض فعالان این عرصه،‌ اخیراً وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامه‌ای به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آمادگی ارشاد برای همکاری با این بنیاد برای بررسی محتوایی آثار دفاع مقدس به جهت مستند بودن و استعلام از این بنیاد را اعلام کرده است.

علی شجاعی صائین مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی ارشاد نیز به دنبال نامه‌ علی جنتی،‌ در نامه‌ای از اعلام آمادگی این دفتر برای همکاری با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در زمینه ممیزی اینگونه آثار خبر داده است.

علی شجاعی صائین در این باره می‌گوید:‌ پیش از این تفاهم‌نامه‌ای در سال ۱۳۸۵ میان معاونت فرهنگی ارشاد و پژوهشگاه دفاع مقدس وابسته به بنیاد حفظ آثار منعتقد شده بود که ما کتاب‌های حوزه دفاع مقدس را که به نوعی متضمن اسناد و بازگو‌کننده تاریخ دفاع مقدس هستند را برای کار کارشناسی به دوستان پژوهشگاه دفاع مقدش وابسته به بنیاد حفظ آثار ارجاع دهیم‌، که تاکنون بر این روال کار انجام می‌شده است.

وی افزود: البته تاکنون آثاری که جنبه داستانی داشته و فارغ از جنبه‌های سندی بودند، ارجاع داده نمی‌شدند،‌ اکنون در نظر داریم تا در جلسه‌ای با مسئولان سازمان هنری و ادبی دفاع مقدس چارچوب‌های این همکاری را بازتعریف کنیم.

شجاعی صائین تصریح کرد: در این زمینه برخی بحث‌های جدید مطرح شده است، که ما در جلسه هفته آینده این موضوع را بررسی خواهیم کرد. تا زمانی که به بازتعریف این چارچوب نپرداخته‌ایم، روال کار بر اساس سابق بوده و در زمینه صدور مجوز آثار داستانی دفاع مقدس نیز اگر در همان بررسی اولیه، اثر را از جنبه سندی و تاریخی نیازمند بررسی کارشناسان پژوهشگاه دیدیم، حتماً ارجاع داده می‌شود، در غیر این صورت بررسان ما خود به بررسی اثر می‌پردازند.

مسئولان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به دنبال انتشار آثاری خلاف واقع در ادبیات دفاع مقدس در نامه‌ای به وزیر ارشاد خواستار رسیدگی به این موضوع شده بودند.

نظر شما