شناسهٔ خبر: 17406 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بیژن عبدالکریمی: اگر گفت‌وگوی فلسفی شکل نگیرد، نقدی هم نخواهد بود

بیژن عبدالکریمی گفت: برای اینکه فضای جامعه را در حوزه نقد فلسفی باز کنیم نخست باید فضای گفتمانی و بصیرت فلسفی را بین افراد ایجاد کنیم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ بیژن عبدالکریمی استاد فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی درباره اهمیت نقد فلسفی در جامعه گفت: مهمترین فاکتور نقد فلسفه در یک جامعه، شکل‌گیری گفت‌وگوی فلسفی است؛ در صورتی که گفت‌وگوی فلسفی در جامعه شکل نگیرد، نقدی هم نخواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه نقد فلسفی نیازمند یک اراده وابسته به حقیقت است که در جامعه ایران چنین اراده‌ای ضعیف است اظهار داشت: باید نسبت خود را با حقیقت مشخص کنیم نباید ایدئولوژی و تئولوژی همه وجود ما را در بر بگیرد.

نویسنده کتاب «هایدگر در ایران» با تأکید بر اینکه به نسبت حقیقت مردم در جامعه به چند گروه تقسیم می‌شوند که یک عده تنها دنبال حفظ وضع موجودند اما عده دیگر به دنبال تغییر دنبال وضعیت هستند افزود: اینها گروه‌هایی هستند که حقیقت از پیش برایشان مشخص شده است.

عبدالکریمی دسته سوم افراد جامعه را در نسبت حقیقت کسانی دانست که غرق زندگی مادی شده و از فلسفه و تفکر و حقیقت دور شده‌اند و گروه چهارم کسانی هستند که افق روشنی برای زندگی خودشان نمی‌بینند و بیشتر این گروه را نیز جوانان در برگرفته‌اند اینها همه چیز را در وضعیت کنونی نفی می‌کنند و انکار مطلق دارند.

وی وضعیت نقدهایی که در جامعه صورت می گیرد را اکثرا بدون درون مایه و گاهاً نیز برخواسته از علل و دلایل روانشناختی به شمار آورد و گفت: اینجاست که نقد فلسفی کمیاب می‌شود.

عبدالکریمی در تعریف نقد فلسفی گفت: این نقد مبتنی بر بصیرت فلسفی است اندیشه فلسفی باید با نقد فلسفی صورت گیرد.

وی در پایان یادآور شد: بحران فلسفی در کشور باید رفع شود، ما فاقد بصیرت فلسفی هستیم و این نیاز اساسی نقد فلسفی و گفت‌وگو در جامعه است.

نظر شما