شناسهٔ خبر: 17436 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شاعر 81 ساله روسی مدال یونسکو گرفت

ایوتوشنکو شاعر روسی، مدال یونسکو را دریافت کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ ایوگنی ایوتوشنکو از شاعران نسل پس از استالین در اتحاد شوروی، که در دهه 1960 نیز از اعتبار زیادی برخوردار بود مدال یونسکو را دریافت کرد. این مدال همراه با یک دیپلم افتخار برای «مشارکت فوق العاده در توسعه فرهنگ و گسترش دیالوگ بین فرهنگی و ارتباط بین ملت ها» به وی تعلق گرفت.

این جایزه در مراسمی که در مقر یونسکو در پاریس و به مناسبت روز زبان روسی برگزار شد، به وی اهدا شد.

علاوه بر این یک برنامه شعر نیز با شرکت این شاعر و برای تجلیل از وی در سفارت روسیه در فرانسه برگزار شد. ایوتوشنکو که برنده چندین جایزه معتبر جهانی است در این مراسم به شعرخوانی پرداخت.

این شاعر برجسته که فیلنامه نویس نیز هست بیش از 150 کتاب در کارنامه ادبی اش دارد که بسیاری از آنها به زبان‌های مختلف ترجمه و منتشر شده‌اند. او علاوه بر این به عنوان یک رمان نویس، مقاله نویس، نمایشنامه نویس، بازیگر و تدوینگر نیز شناخته می‌شود و چند فیلم نیز کارگردانی کرده که «من کوبا هستم» از جمله آنهاست.

وی از جمله چهره‌هایی بود که در سال 1965 در کنار آنا آخماتوفا، کورنی چوکوفسکی و ژان پل سارتر نامه ای را امضا کردند که به محاکمه غیرعادلانه ژوزف برودسکی از سوی مقامات روسی اعتراض می کرد.

این شاعر روسی 81 ساله است و در سال 1932 در زیما در روسیه به دنیا آمده است. او در موسسه ادبیات ماکسیم گورکی تحصیل کرده و عضو افتخاری آکادمی هنر روسیه است.

نظر شما